Enzymen en thermodynamica

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Enzymen en thermodynamica

Ik heb een vraag die zowel biologie als natuurkunde betreft. Bij voorbaat mijn excuus voor de abstractie maar ik kan het in mijn hoofd niet beter bij elkaar krijgen.

Als enzymen de activeringsenergie voor een exotherme reactie verlagen. En als (volgens de 1e wet van de thermodynamica) energie nooit verloren kan gaan en gemaakt kan worden. Hoe zit het dan met de energy 'winst' die met een enzym wordt geboekt. En het verschil in energie wat er wordt bespaard tussen de enzymen de we nu in ons lichaam 'gebruiken' en het perfecte (not niet bestaande?) enzym.. is dat potentiële energie of is dat wat anders?

alvast bedankt,

Jakob

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Enzymen en thermodynamica

Activeringsenergie is de energie die je in een of meer moleculen moet stoppen alvorens ze een reactie aangaan. Je moet ze als het ware een zetje geven. Zodra ze die reactie aangaan, komt die energie (meteen) weer vrij. De energie van het "zetje" wordt teruggegeven aan de nieuw ontstane moleculen.

Het bestaan van een activeringsenergie verandert dus niets aan het netto energie-effect van een reactie. Als er een andere reactie-route mogelijk is (bijvoorbeeld door de aanwezigheid van een enzym) dan verandert de grootte van het zetje die je de moleculen moet geven, en daarmee ook de energie van het zetje dat weer wordt teruggegeven aan de nieuwe moleculen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: Enzymen en thermodynamica

Bedankt voor je antwoord!

Ik dacht al dat ik een belangrijk puzzelstukje miste =)

Het is me nu helder

Reageer