Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 16

Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

Beste wetenschappers,

Ik probeer voor mijn werk een gewichtverdeling uit te rekenen. dit is het onderstel van een kraan met een bepaald eigengewicht.

de hoeken van de stempelpoten zijn variabel en kun je dus ontbinden in x en y -richting. Hier bekijk ik alleen de x richting.

Afbeelding

het CP is het centerpunt/zwaartepunt. met een gewichtkracht naar beneden.

Bij P1 t/m P4 moet dus een opwaartse kracht komen om evenwicht te creeeren.

als je dit in excel zet is het niet lastig met de variabelen te werken (cellen) maar ik kom niet uit de vergelijkingen.

zijn er teveel onbekenden?

voor mijn gevoel is het mogelijk maar ik kom niet bij de formules.

zit al uren blind te staren!

groeten,

Erwin

Berichten: 16

Re: Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

niemand?

Volgende keer niet bumpen a.u.b. (mod ypsilon)

Re: Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

niemand?
Dit is een lastig geval. Ik neem aan dat het groene cirkeltje geen poot is. Als we nu langzaam aan één van de poten P1, P2 of P3 ietsjes omhoog draaien zal de bijdrage daarvan aan de totale opwaartse kracht geleidelijk aan afnemen. Ook kunnen we (stel ik mij voor) één van de poten P1, P2 of P3 iets omlaag draaien, zodat de bijdrage van de andere poten aan de zelfde kant een stuk kleiner wordt. Hiermee gaan spanningen in, en doorzakkingen en/of verbuigingen van het onderstel gepaard. In de geïdealiseerde tekening die je bij je berekening hebt gebruikt, zijn zulke effecten verwaarloosd. Ik vermoed dat het probleem daarom onoplosbaar is.

Maar houd me daar a.u.b. niet aan. Het is niet meer dan een vermoeden, op grond van enig nadenken. Ik zal nog verder zoeken of er in de literatuur iets over te vinden is.


Berichten: 4.502

Re: Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

Jouw vraag gaat nmm. uit van berekening van vert.krachten ,of je die nu x of y noemt,ik noem die normaal y.

Je kunt vanuit alle kracht-aangrijpingspunten vijf momentenberekeningen opzetten met som = o;verder is de som van a1 tm a4 en de bekende kracht gelijk aan nul;daar is mogelijk een optelsom met elimineren van krachten uit te halen.

Als ik de situatie omkeer,krijg ik een drager op 1 stp. met vier lasten en dus een zeer wankel geval;een minimale verschuiving van 1 last moet op een andere plek ook een verschuiving van een kracht hebben of op meerdere plekken verschuiving van krachten om het evenwicht te handhaven.

Mogelijk zit er wat in om de krachten a1 tm a4 evenredig te maken met de afstanden vanuit het ene belastingpunt met de bekende kracht;dus alle vier krachten a1 tm a4 omwerken naar bijv. een deel van a1 ( kan ook dus a2 tm a4),maar dan moeten de afstanden wel bekend zijn.

Er is misschien nog een soortgelijk kunstje mogelijk met de afstanden.

Wel een interessante kluif,maar voor mij nog maar een lange tijd nodig of ik de kluif wel schoon krijg! :eusa_whistle:

Re: Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

In de praktijk moet je waarschijnlijk ook rekening houden met de indrukking van de ondergrond.

Berichten: 4.502

Re: Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

Dan wordt de klus nog leuker!

Re: Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

Dan wordt de klus nog leuker!


En de poten zullen niet allemaal op één lijn staan?

Berichten: 4.502

Re: Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

En de poten zullen niet allemaal op één lijn staan !

Ik wijzigde het vraagteken,daar ik ervan uitga dat de ondergrond met verzakkingen ongelijk zal zijn!

Re: Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

oktagon schreef:En de poten zullen niet allemaal op één lijn staan !

Ik wijzigde het vraagteken,daar ik ervan uitga dat de ondergrond met verzakkingen ongelijk zal zijn!
Wat mij aan de oorspronkelijke vraagstelling bevreemdt, is dat alle poten zich in een en hetzelfde vertikale vlak bevinden. Eén windzuchtje haaks daarop, en de kraan valt om. Maar misschien begrijp ik het verkeerd.

Berichten: 10

Re: Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

Het probleem is alleen op te lossen door een aantal aannamen te doen.

Ik kan mij voorstellen dat de ondergrond slap is ten opzichte van de constructie. De oplegreactie is dan recht evenredig met de zakking. De doorbuiging van de kraanconstructie wordt dan verwaarloosd. Dit lijkt mij de beste werkwijze.

Een andere benadering is dat de kraan slap is ten opzichte van de steunpunten. Dan wordt de constructie berekend als ligger op meerdere steunpunten. Omdat een wiel geen trekkracht kan opnemen worden de steunpunten waar trek zou optreden weggelaten. Dan rust de kraan in het schema alleen op 1 en 4

Berichten: 4.502

Re: Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

ERWIN87 mag zo langzamerhand wel eens reageren op de antwoorden van de aan het werk gezette geleerden.

Wat moet er worden aangenomen anders kan er nooit een berekening uitgevoerd worden,dus vrindje ERWIN87 laat wat van je horen!

Berichten: 16

Re: Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

ha vrienden,

indrukking van de grond verwaarlozen we even, we gaan ook uit van oneindig stijve poten. puur om de krachten in de poten te weten te komen. nu meten we dit terug aan de hand van de druk in de stempelpoten...en aan de hand daarvan rekenen we uit wat die kan hebben aan last bij een bepaalde arm.

misschien goed voor jullie visuele beeld, een totaalplaatje van het geheel.

Afbeelding

ik wil hem dus ontbinden in een x en y richting...anders lijkt het me niet te doen?

verder heb ik het bovenstel compleet in orde, hij klopt ook als je het terugrekent met de fabriekswaarde.

dus per uitschuifdeel of knikpunt het zwaartepunt bepaald en terug gerekend naar het draaipunt. daarbij het contragewicht en overige componenten er ook in meegenomen.

dit wil ik als het met de stempelpoten lukt...er nog bij betrekken.

Berichten: 4.502

Re: Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

Dit is al veel duidelijker;als ik de prent goed bekijk zie ik de last aan dezelfde zijde als het contragewicht en dat lijkt me toch geen goed idee!

Is het contragewicht een permanente last en heeft dat een vaste plaats in de constructie of kun je die verplaatsen ,afhankelijk van de te hijsen last.

En is de aangegeven H1 naar links en rechts de limiet van de draai met de last.

In welke situatie en op welke punten ga je de draagpoten uitschuiven.

Naar mijn mening moet je voor elke belasting een specifiek poot-opstelling maken en in mijn ogen lijkt het mij het meest practisch om een max.aan de last te stellen met mogelijk een verstelbaar contragewicht en daarop een eenmalige poot-opstelling te maken.

Wat jiij in je hoofd hebt is rekenkundig ontzettend moeilijk en alleen met benaderingen op te lossen.

Berichten: 16

Re: Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

oktagon schreef:Dit is al veel duidelijker;als ik de prent goed bekijk zie ik de last aan dezelfde zijde als het contragewicht en dat lijkt me toch geen goed idee!

Is het contragewicht een permanente last en heeft dat een vaste plaats in de constructie of kun je die verplaatsen ,afhankelijk van de te hijsen last.

En is de aangegeven H1 naar links en rechts de limiet van de draai met de last.

In welke situatie en op welke punten ga je de draagpoten uitschuiven.

Naar mijn mening moet je voor elke belasting een specifiek poot-opstelling maken en in mijn ogen lijkt het mij het meest practisch om een max.aan de last te stellen met mogelijk een verstelbaar contragewicht en daarop een eenmalige poot-opstelling te maken.

Wat jiij in je hoofd hebt is rekenkundig ontzettend moeilijk en alleen met benaderingen op te lossen.
het contragewicht zit op het draaiende deel...en zit altijd 180gr. tov. de last..dit is puur het onderstel...wat jij ziet is waarschijnlijk de opbergbox voor de afstandbediening etc.

het contragewicht nemen we dus niet mee...

de hoek en uitgeschoven lengte van de poten is variabel en dus afhankelijk van waar je de kraan inzet.

maar zonder het last en bovendeel mee te nemen..is er toch wel een pootverdeling te maken? dat je weet op welke poot hoeveel van zijn eigengewicht op zich neemt?

thanks voor de hulp, vind het leuk dat er mee gedacht wordt!

Reageer