Profielwerkstuk Graancircels

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Profielwerkstuk Graancircels

Holla, wij willen graag ons profielwerkstuk wijden aan Graancirkels. Ja, ja apart, meer wel origineel en interessant. Maar nu is onze vraag als volgt:

Zijn er berekeningen/ formules toepasbaar op Graancirkels?

(we gaan er namelijk van uit dat we dit voor het vak NAt. moeten doen)

Andere optie is vak wiskunde, hiervoor dezelfde vraag. Biologie hebben we niet dus het is of natuurkunde, of wiskunde, (of scheikunde, maar dat lijkt ons niet).

Dank u allen

*edit door moderator: aub geen woorden helemaal in hoofdletters, zoals je in het onderwerp had gedaan*

Berichten: 15

Re: Profielwerkstuk Graancircels

Zoek eens naar de publicaties van dr. Haselhoff. Daar zit wel het 1 en ander wat betreft natuurkunde en wiskunde in verwerkt.

http://www.dcccs.org/

Meer wetenschappelijke publicaties omtrend graancirkels:

http://www.bltresearch.com/

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Profielwerkstuk Graancircels

Zie ook het boek "Geheimzinnige graancirkes" van E.H. Haselhoff (ISBN 90-274-7985-2) voor mooie plaatjes en pseudo-wetenschap.



Een van de centrale argumenten heeft te maken met de lengte van de knopen in het graan: deze zijn in de cirkel anders, en de lengte is ook kwadratisch afhankelijk van de afstand tot het centrum van de cirkel. Dit lijkt mij te wijzen op het plaatsen van een halogeen bouwlamp in het centrum van de cirkel (wel handig als je de cirkel aan het maken bent: dan heb je 's nachts ook wat licht), maar daar kan je natuurlijk ook enorme esoterie aan ophangen....
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 15

Re: Profielwerkstuk Graancircels

Je hebt het hier dus wel over een elektromagnetische puntbron die dezelfde werking heeft als een magnetron. Dit betekend dus dat je dit effect niet met een simpele halogeen bouwlamp kun bereiken.

Wel zijn er proeven uitgevoerd met een "mobiele magnetron" waarmee er in een graancirkel is rondgelopen. Hieruit bleek dat het effect aangetoond door Haselhoff niet reproduceerbaar was.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Profielwerkstuk Graancircels

Duh.... "gewoon" licht is ook electromagnetische straling hoor!
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 15

Re: Profielwerkstuk Graancircels

Het gaat in dit geval om zijn golflengte, dus niet het licht van een halogeen lamp maar de straling van een magnetron... :shock:

Berichten: 15

Re: Profielwerkstuk Graancircels

http://mosnews.com/news/2005/08/03/cropcircles.shtml

Russische onderzoekers beweren aangetoond te hebben dat er graancirkels gevormd worden door "microwave emissions". Hoe deze straling terecht komt in de graanvelden blijft een raadsel. Andere beweren dat deze word veroorzaakt door bliksem.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Profielwerkstuk Graancircels

zijn toch gewoon boeren die met planken en touwtjes rondjes lopen?

meen hier een documantaire over gezien te hebben..

http://www.skepsis.nl/cirkelmakers.html
Alles kan als t maar leuk is..

Berichten: 15

Re: Profielwerkstuk Graancircels

Als 1% van de paspoorten vals is, zijn de andere 99% paspoorten dan ook vals? :wink:

Verder zou ik u willen verwijzen naar een website met enkele wetenschappelijke publicaties omtrent het graancirkel fenomeen:

www.bltresearch.com

Misschien eerst even wat verder kijken voordat je reacties zoals bovenstaande plaatst.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Profielwerkstuk Graancircels

excuus dat ik het zo plat bracht, zeg ook niet dat ik ze niet mooi of interessant vind. maar als het mogelijk is een eenvoudige ''zelf'' te maken moet het ook mogelijk zijn, volgens mij, meer ingewikkelde cirkels ''zelf'' te maken...?
Alles kan als t maar leuk is..

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Profielwerkstuk Graancircels

Van de super ingewikkelde graancirkels verwacht ik juist dat deze door mensen zijn gemaakt, aangezien het mij niet erg logisch lijkt dat een ruimtevaartuig (UFO - whatever) zo'n afdruk achter laat.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 15

Re: Profielwerkstuk Graancircels

Sinds wanneer kun je aan het uiterlijk van iemand wat zijn of haar kwaliteiten zijn? Ik denk toch dat je, wil je het fenomeen op een wetenschappelijke manier benaderen, deze stap (het beoordelen van het uiterlijk) over moet slaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Profielwerkstuk Graancircels

Sinds wanneer kun je aan het uiterlijk van iemand wat zijn of haar kwaliteiten zijn? Ik denk toch dat je, wil je het fenomeen op een wetenschappelijke manier benaderen, deze stap (het beoordelen van het uiterlijk) over moet slaan.
Maar als het in eerste instantie al eenvoudig had geleken had het nooit dezelfde aandacht gekregen.....toch?
Alles kan als t maar leuk is..

Berichten: 15

Re: Profielwerkstuk Graancircels

Als je kijkt naar wat er gebeurt in Engeland, waar 's werelds grootste en mooiste graancirkels gevonden worden, kun je concluderen dat er qua onderzoek geen enkele vooruitgang geboekt word. Men is alleen maar bezig met het produceren van mooie plaatjes en video's. Verslag geven maar geen onderzoek.

Juist in de landen waar de cirkels relatief eenvoudiger zijn, en minder in aantal, word er serieus onderzoek verricht. Dit is dus wel degelijk iets wat toch wel mee speelt in het wereldje.

Reageer