Locus dominante allelen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

Locus dominante allelen

Beste mensen,

Volgens mijn studieboek heet de locatie van een allel op een chromosoom een Locus. Deze loci zouden op homologe chromosomen hetzelfde zijn. Maar hoe zit dit binnen een enkele chromosoom. Een chromosoom moet immers aan beide ketens een allel hebben dat voor dezelfde eigenschap codeert.

Hoe zit dit met de locus van allelen binnen een chromosoom in dat geval?

- Zitten de allelen op dezelfde locus binnen een chromosoom? Dit leek mij onmogelijk in het geval van een homozygoot vanwege de werking van de stikstofbasen, A aan T en C aan G, hierdoor zou de locus van een allel aan de 1e keten dus niet op dezelfde plaats op de 2e keten kunnen zitten als het dezelfde stikstofbasen zou moeten hebben.. Tenzij bijvoorbeeld deze corresponderende stikstofbase (codon?) code voor hetzelfde zou coderen?

Als dat niet het geval is, zitten de locussen (loci?) van de allelen van een erfelijke eigenschap dan op verschillende locaties tenopzichte van elkaar op de ketens in één chromosoom? En zo ja, is hier een relatie tussen?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Locus dominante allelen

Maar hoe zit dit binnen een enkele chromosoom. Een chromosoom moet immers aan beide ketens een allel hebben dat voor dezelfde eigenschap codeert.
Het was even puzzelen voor ik doorhad wat je bedoelt. Ik denk dat je de volgende vergissing maakt. Een enkelvoudig chromosoom, dat bestaat uit 1 DNA-keten, kan maar 1 locus bevatten voor een bepaald allel (even afgezien van genen die in meervoud voorkomen). Waar jouw denkfout zit is dat je ervan uitgaat dat deze DNA-keten, die op zijn beurt bestaat uit 2 om elkaar heen gewonden strengen van stikstofbasen, aan beide kanten dezelfde genen en dus loci bevat. In zekere zin is dat wel zo, maar in de praktijk wordt maar 1 van beide strengen afgelezen en vertaald naar eiwit. Dit wordt de sense-streng genoemd. De andere streng, die dus niet wordt afgelezen, wordt antisense genoemd en bevat dezelfde code in 'spiegelbeeld'. Je moet dus alleen kijken naar de sense-streng. Daarom bevat een enkel chromosoom maar 1 locus voor elk allel.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 339

Re: Locus dominante allelen

Nog een kleine aanvulling (bovenstaande klopt ook).

In de G2 fase (net voor een gewone celdeling, mitose) heeft 1 chromosoom inderdaad 2 zijtakken (2 chromatiden), maar deze zijn identiek. Het wordt daarom als 1 allel gezien. Ik weet niet of er een voorkeur is voor aflezing van 1 van beide.

Berichten: 10

Re: Locus dominante allelen

Het was inderdaad een denkfout van mijn kant. Als ik er nu op terug kijk een beetje dom van me, maar jullie antwoorden hebben me wel geholpen om alles weer even in de goede chronologische volgorde te zetten/bekijken. Ik zal het in elk geval niet meer vergeten.

Bedankt!

Reageer