Aanvriezen autoruit bij temperaturen boven nul?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Aanvriezen autoruit bij temperaturen boven nul?

De weervrouw van RTL, mevrouw Van Leur, heeft nu al een aantal malen geroepen dat wij morgen wellicht zullen moeten krabben, ook al blijft de temperatuur de hele nacht boven nul. Zij stelt (dus) dat het mogelijk is dat er condens aanvriest op een autoruit, ook al is de omgevingstemperatuur boven nul. Kan dat?

Ik ga er vanuit dat dit een domme opmerking of een broodje aap verhaal is, maar zeker weten doe ik het niet: heeft u allen een intelligente opmerking waaruit wel blijkt dat het inderdaad onzin is?

Dank!

Jan Hein

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Aanvriezen autoruit bij temperaturen boven nul?

Mevrouw van Leur vertelt géén onzin. (ik wil me niet wagen aan de bewering of haar voorspelling al of niet gaat uitkomen)

De luchttemperatuur kan boven nul zijn, een autoruit of ook andere objecten kunnen daar makkelijk onder zakken doordat ze (onder een open hemel) veel warmte uitstralen die niet wordt teruggekaatst. Het afstaan van warmte door uitstraling kan dan vooral bij windstilte makkelijk sneller gaan dan het terug warmte opnemen uit de warmere lucht. gevolg: de temperatuur van de autoruit daalt ónder de luchttemperatuur.

Auto's (niet noodzakelijk beperkt tot ruiten) maar ook grassprietjes en andere meestal DUNNE voorwerpen (groot uitstralingsoppervlak in verhouding tot het volume materiaal) kunnen dan makkelijk aanrijpen.

Min of meer analoge vergelijking de andere kant op: chcola smelt niet bij een luchttemperatuur van 25°C? Als ik hem uit de wind en in het zonnetje leg wel hoor....... (want dan haalt die chocola zelf misschien wel de 50°C)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Aanvriezen autoruit bij temperaturen boven nul?

Dank! ik zal nooit meer iets onaardigs zeggen over mevrouw Van Leur en heb mijn computer direct aan het eiwitvouwen gezet!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Aanvriezen autoruit bij temperaturen boven nul?

Dank! ik zal nooit meer iets onaardigs zeggen over mevrouw Van Leur
](*,)
en heb mijn computer direct aan het eiwitvouwen gezet!
:eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer