Aarde-Maan-animatie...

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 197

Aarde-Maan-animatie...

Via deze link naar Techna.nl is er onderstaande animatie te zien.

Voor de duidelijkheid wil ik vragen of de Maan niet ook een op- en neerwaartse beweging maakt en

tijdens roteren ook een wisselende afstand heeft tov Aarde?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Aarde-Maan-animatie...

Ik vraag me af wat de schaduw van de maan op de aarde doet.

Als dit correct zou zijn, zou er op de aarde een plaats zijn waar het nacht is, terwijl er buiten de schaduw dag is? Volgens mij laat de maan niet zo'n schaduw op de aarde.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Aarde-Maan-animatie...

wel tijdens een zonsverduistering :shock:

Berichten: 226

Re: Aarde-Maan-animatie...

De proporties kloppen niet op de animatie. De afstand aarde-maan is veel te klein t.o.v. de afmetingen. Bovendien staat de zon hierop oneindig ver weg. Hierdoor zie je een grote schaduw, die er in werkelijkheid niet is.

Alleen in tamelijk zeldzame gevallen kan de maan net aan een puntvormige schaduw op de aarde werpen. Dat heet een zonsverduistering.

Gebruikersavatar
Berichten: 197

Re: Aarde-Maan-animatie...

Afbeelding

Naar aanleiding van bovengaande animatie wil ik nog wat vragen,

mbt "gemeenschappelijk zwaartepunt tussen Aarde en Maan."

Ik denk dat tijdens ronddraaien van Maan rond Aarde er een zwaartepunt wordt verondersteld in de Aarde wat meebeweegt.

Ik vraag me af of er niet ook een zwaartepunt zou moeten zijn in de Maan.

Kan/wil iemand hierop reageren?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Aarde-Maan-animatie...

ja de baan van de maan heeft een helling ten opzichte van de baan van de aarde om de zon van 4 graden ten tweede draait de aarde om een as die 23 graden gekanteld staat ten opzicte van zijn baan om de zon. hier zou je elke maand een zonsverduistering hebben, omdat je die 4 graden niet meeneemt. Inderdaad zijn de afstanden ook te klein tussen de objecten, dat zie je aan de grootte van de schaduw. de afstand aarde - maan is vrijwel constant

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Aarde-Maan-animatie...

...Volgens mij draait de maan in die animatie ook in de verkeerde richting rond de aarde.

Berichten: 477

Re: Aarde-Maan-animatie...

dazz schreef:Naar aanleiding van bovengaande animatie wil ik nog wat vragen,

mbt "gemeenschappelijk zwaartepunt tussen Aarde en Maan."

Ik denk dat tijdens ronddraaien van Maan rond Aarde er een zwaartepunt wordt verondersteld in de Aarde wat meebeweegt.

Ik vraag me af of er niet ook een zwaartepunt zou moeten zijn in de Maan.
Je kunt de aarde en de maan als losse, onafhankelijke objecten beschouwen; en als je dat doet is het meestal praktischer om de aarde of de maan als een puntmassa te beschouwen. In zo'n model is het zwaartepunt dus ergens midden in de aarde respectievelijk de maan.

Echter, bij de beschrijving van de beweging van de maan ten opzichte van de aarde, is het handiger om een soort 'effectief massapunt' in te voeren, en dan beschouwen we het hele maan-aardesysteem dus als een puntmassa, die ergens tussen de twee middelpunten van de aarde en de maan zal liggen. Wiskundig kun je laten zien dat de aarde en de maan allebei om dat effectieve massapunt draaien.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Berichten: 1

Re: Aarde-Maan-animatie...

Ik heb een vraag.

Ik dacht dat de reden dat de maan vol of half is komt omdat de aarde een schaduw werpt op de maan.

Ik zat net buiten en zag zowel de zon als de maan.

Hoe komt het dat de maan soms helemaal te zien is ensoms maar voor een klein gedeelte?

Andre

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Aarde-Maan-animatie...

andreostermann schreef:Ik dacht dat de reden dat de maan vol of half is komt omdat de aarde een schaduw werpt op de maan.

Ik zat net buiten en zag zowel de zon als de maan.
Scherp gezien dat dát dus niet klopt. Dat gebeurt regelmatig, maar dan noemen we dat een maansverduistering.

Kun je op basis van deze animatie zélf afleiden wat er werkelijk aan de hand is?

http://www.valdosta.edu/~cbarnbau/astro_de...meset_moon.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer