Verband tussen positie kruk- en nokkenas
- Berichten: 450
Verband tussen positie kruk- en nokkenas
Hallo,
Ik weet dat in een 4-takt verbrandingsmotor het toerental van de krukas dubbel zo groot is als het toerental van de nokkenas. Mag ik dan ook veronderstellen dat als de krukas 1° verdraait, de nokkenas 0,5° verdraaid is?
Alvast bedankt
Ik weet dat in een 4-takt verbrandingsmotor het toerental van de krukas dubbel zo groot is als het toerental van de nokkenas. Mag ik dan ook veronderstellen dat als de krukas 1° verdraait, de nokkenas 0,5° verdraaid is?
Alvast bedankt
- Berichten: 4.220
Re: Verband tussen positie kruk- en nokkenas
De nokkenas draait één hele rotatie (360o) voor elke twee omwentelingen van de krukas (vier slagen).
De verhouding is dus inderdaad 0,5 : 1 en dan mag je zeggen dat 1 graad rotatie van de krukas = 0,5 graden voor de nokkenas. Of 2o voor de krukas is 1o voor de nokkenstok. 10o en 5o.. mag allemaal want het komt op hetzelfde neer :eusa_whistle:
De verhouding is dus inderdaad 0,5 : 1 en dan mag je zeggen dat 1 graad rotatie van de krukas = 0,5 graden voor de nokkenas. Of 2o voor de krukas is 1o voor de nokkenstok. 10o en 5o.. mag allemaal want het komt op hetzelfde neer :eusa_whistle:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-
-Calvin-
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: Verband tussen positie kruk- en nokkenas
De krukas en de nokkenas zijn direct gekoppeld via een tandwieloverbrenging. Kan op verschillende manieren. B.v. door twee tandwielen, vroeger ook wel door een ketting (type fietsketting) maar bij moderne auto's wordt meestal een getande riem gebruikt. Wordt aangeduid met de naam distributieriem.
Zie ook wikipedia
Daar laten ze een motor zien met 2 nokkenassen. Het tandwiel op de krukas is daar niet zichtbaar.
Zie ook wikipedia
Daar laten ze een motor zien met 2 nokkenassen. Het tandwiel op de krukas is daar niet zichtbaar.
- Berichten: 400
Re: Verband tussen positie kruk- en nokkenas
Zelfs by een 6, 8, 3, cylinder draait de krukas 2 x zo snel als de nokkenas, en welke cylinderhoeveelheden er ook nog meer zijn.
Bij elke 2 omwentelingen van de krukas zal dan iedere cylinder een keer een verbranding gehad hebben.
Bij elke 2 omwentelingen van de krukas zal dan iedere cylinder een keer een verbranding gehad hebben.