Contact met buitenaards leven mogelijk?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 27

Contact met buitenaards leven mogelijk?

ik zit eigenlijk met een vraag, maar toch ook niet.

Ik snap de redenering dat er in het universum vast nog wel ergens een planeet is met leven. Als er zoveel sterrenstelsels zijn met daarin zoveel sterren, dan moet er vast eentje zijn waar een planeet omheen draait waar leven mogelijk is en ook is ontstaan.

Ik las echter dat het dichtstbijzijnde sterrenstelsel (naast het onze natuurlijk) 2 miljoen lichtjaar van ons vandaan is (klopt dat?).

Als toevallig in dát sterrenstelsel leven is, hoe gaan we daar dan ooit contact mee opbouwen?

Stel dat daar de techniek ver vooruit is, en dat ze met gemak naar onze aarde kunnen kijken, dan zien ze een beeld dat 2 miljoen jaar oud is. In die tijd ontstond net de Homo Erectus. Is het voor hen dan wel interessant om contact te zoeken?

iemand hier nog een mening / antwoord op ?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Contact met buitenaards leven mogelijk?

iemand hier nog een mening / antwoord op ?
Behalve dat het voor ons nu ongelooflijk COOL zou zijn om contact te maken met buitenaardse wezens :eusa_whistle: ?

Ik denk dat we (nog) niet de mogelijkheden hebben om contact te leggen met beschavingen zo ver weg, en dat alle speculatie of dit ooit mogelijk zal zijn gevaarlijk is. Voor ons zou het volgens mij zeker verrijkend zijn om zelfs maar zo'n beschaving te ontdekken zonder er contact mee te kunnen leggen, omdat de modale mens zichzelf en de mensheid dan nog beter binnen de context van het geheel der dingen zal kunnen plaatsen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 18

Re: Contact met buitenaards leven mogelijk?

Hierbij gooi ik als nieuw lid ook gelijk een vraag in het forum: waarom zien wij, aliens als schepsels met armen en benen en en groot hoofd met grote ogen? als ik denk aan "aliens" denk ik aan eencellige wezens, een zwevende bal met micro organismen dat deeltjes uit "consumeert" om zo te overleven etc.

Een buitenaards wezen kan onmogenlijk dezelfde structuur als ons hebben. dit is een process van miljarden jaren met allerlei "minor climate changes" etc dat organismen laat evalueren en aanpassen.

Hoe zien jullie aliens?

laatst zat ik ook nog te denken over contact met andere wezens. Het zou zomaar kunnen dat er zich micro organismen bevinden op dichtstbijzijnde sterren, stuk moeilijker om te lokaliseren met onze "radio wave" apparaten nietwaar?

bij het onderzoeken van dezen zouden wij ook mischien opheldering krijgen over het begin van het universum.

Nog even over dat "intelligent life on other planets", de kans dat wij een intelligent wezen vinden is nihiel. als zij ook emoties ontwikkelen zoals de mensen en dieren op deze planeet zoals hebzucht, wraak, agressie, verdriet en noem maar op (hierop is de mensheid gebaseerd) dan kan het zijn dat deze wezens hun aarde naar de filistijnen helpen kijk maar naar de planeet aarde. wij houden het ook mischien niet zo lang vol als onze voorouders de "eencelligen".

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Contact met buitenaards leven mogelijk?

Hierbij gooi ik als nieuw lid ook gelijk een vraag in het forum: waarom zien wij, aliens als schepsels met armen en benen en en groot hoofd met grote ogen?
Omdat hier op aarde veel levende wezens voldoen aan deze grove indeling: hoofd, romp en ledematen. Het is makkelijker iets aan te passen wat je reeds kent, dan iets volledigs nieuws te verzinnen.
Een buitenaards wezen kan onmogenlijk dezelfde structuur als ons hebben.
Never say never... :eusa_whistle:
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 18

Re: Contact met buitenaards leven mogelijk?

anusthesist schreef:Omdat hier op aarde veel levende wezens voldoen aan deze grove indeling: hoofd, romp en ledematen. Het is makkelijker iets aan te passen wat je reeds kent, dan iets volledigs nieuws te verzinnen.

Never say never... :eusa_whistle:
Correct, my bad. zou wel een gigantisch klein percentage zijn dat bedoel ik er eerder mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Contact met buitenaards leven mogelijk?

Ik las echter dat het dichtstbijzijnde sterrenstelsel (naast het onze natuurlijk) 2 miljoen lichtjaar van ons vandaan is.
Inderdaad. Ons eigen sterrenstelsel bevat echter ook honderden miljoenen sterren, en heeft een diameter van 'slechts' honderdduizend lichtjaar. Wieweet bestaat er wel leven op een planeet die minder dan een paar honderd lichtjaar van ons verwijderd is (communiceren gaat dan nog steeds niet echt vlot, maar het is enigzins te doen).
Stel dat daar de techniek ver vooruit is, en dat ze met gemak naar onze aarde kunnen kijken, dan zien ze een beeld dat 2 miljoen jaar oud is. In die tijd ontstond net de Homo Erectus. Is het voor hen dan wel interessant om contact te zoeken?
Dat denk ik wel. Ten eerste omdat leven zowiezo als interressant is, intelligent of niet. Daarnaast zijn deze aliens zich er vast wel van bewust dat het beeld dat ze zien zo oud is. Ze weten dus wel dat wij twee miljoen jaar verder zijn dan hoe zijn ons zien.

Maargoed, het is in ieder geval lastig een relatie op te bouwen wanneer er tussen elke reactie een paar miljoen jaar zit. Wieweet blijken er in te toekomst toch methoden te zijn om berichten sneller te kunnen versturen. Denk bijvoorbeeld aan wormgaten of kwantumverstrengeling. Dit is natuurlijk (nog?) sciencefiction, maar dat geldt nu denk ik voor elke technologie die over (ik noem maar wat) duizend jaar wordt ontwikkeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Contact met buitenaards leven mogelijk?

Stel dat we leven gevonden hebben en de mensheid kan andere planeten bereiken binnen uren (i.v.b. Wormholes), en ze zijn intelligent en functioneren en zien er redelijk hetzelfde uit als ons. Wat zou er dan gebeuren:

1. Zal er een oorlog komen tussen onze beschavingen waarbij we allebei zoveel mogelijk planeten willen koloniseren en elkaar proberen te vernietigen?(als je het hier mee eens bent denk je dan dat de mensheid dit zal winnen?)

2. Laten we elkaar allebei onze gang en niet met elkaar bemoeien (onwaarschijnlijk naar mijn mening)?

3. We zoeken elkaar op en wisselen technologieën uit en zullen samen de rest van het universum afzoeken naar nog meer levensvormen?

4. Iets wat een van jullie zelf denkt?

Ik weet dat als dit gebeurt zijn we honderden jaren(als je alleen al kijkt wat er de afgelopen 50 jaar is ontwikkeld dan zie je dat de mensheid zich met enorme sprongen vooruit zet) of misschien wel duizenden. Want ik weet honderd procent zeker dat er in onze Melkweg leven bevind en 70 procent dat er intelligent leven bestaat. Maar wat denken jullie?

Berichten: 264

Re: Contact met buitenaards leven mogelijk?

Stel dat we leven gevonden hebben en de mensheid kan andere planeten bereiken binnen uren (i.v.b. Wormholes), en ze zijn intelligent en functioneren en zien er redelijk hetzelfde uit als ons. Wat zou er dan gebeuren:
Even theoretiseren.

Een andere planeet met leven, met een eigen (voor ons: alien) ecosysteem, is een NO-GO-AREA. Zelfs in het theoretische geval dat zo'n planeet bereikbaar is en fysische eigenschappen heeft die vergelijkbaar zijn met de Aarde.

Hooguit zouden er dan op afstand bestuurde robotjes voor onderzoek achtergelaten worden, maar die mogen vooral niet teruggehaald worden. Fysieke bezoeken, contacten en uitwisseling zijn iets om te vermijden.

Eruitzien zoals wij? Uit hoeveel levende organismen bestaat elk individu van ons, met alle micro-organismen die we bij ons dragen. Miljarden. Hoeveel micro-organismen nemen we tot ons bij elke ademhaling, bij elke slok water?

Een alien ecosysteem zal ook zijn micro-organismen kennen, en je wilt (door contacten) die niet per ongeluk op Aarde introduceren als invasive species. We kennen op Aarde tussen de verschillende continenten al de risico's van uitwisseling en onbedoelde introductie. Niet voor niets zijn ze in Australie zo panisch als je dierlijk of plantaardig materiaal wilt invoeren. Zelf een boterham met pindakaas in je bagage wordt al tot een risico gerekend.

Iemand die toch zo'n alien wereld zou willen bezoeken moet geweerd worden als hij/zij na zo'n bezoek zou willen terugkeren, of anders een quarantaine die niet lang genoeg kan zijn. Hij/zij kan na zo'n bezoek een trojaans paard zijn. De risico's zijn te groot. Het is als gevaarlijke seks om je bloot te stellen aan het microleven op een andere planeet of door contact met een (misschien wel heel vriendelijke) alien.

Een steriele planeet is te bezoeken, maar een planeet met leven.... daar mag vanuit ons ecosysteem geen fysiek contact mee gemaakt worden. Planeten met leven zijn principieel niet te bezoeken, zels niet als het mogelijk zou zijn.

Gelukkig staan die planeten op een veilige afstand. :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Contact met buitenaards leven mogelijk?

... Ik las echter dat het dichtstbijzijnde sterrenstelsel (naast het onze natuurlijk) 2 miljoen lichtjaar van ons vandaan is (klopt dat?)...


Het dichtsbijzijnde sterrenstelsel, "Alpha Centauri", ligt zelfs op 4,336 lichtjaar afstand. Het gaat hier in feite om een drievoudig sterrensysteem in het sterrenbeeld Centaurus (met het blote oog lijkt het om één enkele ster te gaan).

Twee van deze sterren, Alpha Centauri A en B, zijn vergelijkbaar met onze zon. Zij draaien om elkaar heen in een tijdspanne van zo'n 80 jaar. Om dit paar sterren draait nog een zwakke ster die slechts een tiende van onze zon is. Deze draait in anderhalf miljoen jaar om de twee andere sterren heen; op dit moment staat deze ster dichter bij ons dan de andere twee, slechts op een afstand van 4,205 lichtjaar (39.900.000.000.000 km). Omdat dit dus daadwerkelijk de dichtstbijzijnde ster is, heet deze Proxima (Latijn voor naburig) Centauri.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 18

Re: Contact met buitenaards leven mogelijk?

barthol schreef:Even theoretiseren.

Een andere planeet met leven, met een eigen (voor ons: alien) ecosysteem, is een NO-GO-AREA. Zelfs in het theoretische geval dat zo'n planeet bereikbaar is en fysische eigenschappen heeft die vergelijkbaar zijn met de Aarde.

Hooguit zouden er dan op afstand bestuurde robotjes voor onderzoek achtergelaten worden, maar die mogen vooral niet teruggehaald worden. Fysieke bezoeken, contacten en uitwisseling zijn iets om te vermijden.

Eruitzien zoals wij? Uit hoeveel levende organismen bestaat elk individu van ons, met alle micro-organismen die we bij ons dragen. Miljarden. Hoeveel micro-organismen nemen we tot ons bij elke ademhaling, bij elke slok water?

Een alien ecosysteem zal ook zijn micro-organismen kennen, en je wilt (door contacten) die niet per ongeluk op Aarde introduceren als invasive species. We kennen op Aarde tussen de verschillende continenten al de risico's van uitwisseling en onbedoelde introductie. Niet voor niets zijn ze in Australie zo panisch als je dierlijk of plantaardig materiaal wilt invoeren. Zelf een boterham met pindakaas in je bagage wordt al tot een risico gerekend.

Iemand die toch zo'n alien wereld zou willen bezoeken moet geweerd worden als hij/zij na zo'n bezoek zou willen terugkeren, of anders een quarantaine die niet lang genoeg kan zijn. Hij/zij kan na zo'n bezoek een trojaans paard zijn. De risico's zijn te groot. Het is als gevaarlijke seks om je bloot te stellen aan het microleven op een andere planeet of door contact met een (misschien wel heel vriendelijke) alien.

Een steriele planeet is te bezoeken, maar een planeet met leven.... daar mag vanuit ons ecosysteem geen fysiek contact mee gemaakt worden. Planeten met leven zijn principieel niet te bezoeken, zels niet als het mogelijk zou zijn.

Gelukkig staan die planeten op een veilige afstand. :eusa_whistle:
dat vind ik een goede, als je bijvoorbeeld kijkt naar vroeger. toen waren Europeanen naar een inheems gebied gegaan om te verkennen, zij droegen de griep of koorts bij zich die voor ons in principe vrij "harmless" is maar toch een groot percentage van de inheemse bevolking doen bezwijken.

als de "aliens" een methode hebben ontwikkeld om te ademen net als ons maar hun lichaam is zo aangepast aan de omgeving dat zij dus bijvoorbeeld methaangassen of andere (voor ons) giftige gassen ademen. en voor de "aliens" is onze oxygen zeer giftig dan zou er inderdaad klijne kans zijn dat de wezens ondeling kunnen leven.

nog even iets over "intelligent" leven, kijk even naar onze planeet. hoeveel organismen hebben wij hier die in dezelfde dingen in staat zijn als de mens?

van de andere kant, als je kijkt naar ons eco-systeem zie je dat er wel degelijk organismen zijn die huizen bouwen (mieren, vogels, konijnen en noem maar op) en organismen die taken verdelen zoals bij mieren en bijen. vrij intelligent nietwaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Contact met buitenaards leven mogelijk?

barthol schreef:Iemand die toch zo'n alien wereld zou willen bezoeken moet geweerd worden als hij/zij na zo'n bezoek zou willen terugkeren, of anders een quarantaine die niet lang genoeg kan zijn. Hij/zij kan na zo'n bezoek een trojaans paard zijn. De risico's zijn te groot. Het is als gevaarlijke seks om je bloot te stellen aan het microleven op een andere planeet of door contact met een (misschien wel heel vriendelijke) alien.

Een steriele planeet is te bezoeken, maar een planeet met leven.... daar mag vanuit ons ecosysteem geen fysiek contact mee gemaakt worden. Planeten met leven zijn principieel niet te bezoeken, zels niet als het mogelijk zou zijn.
Maar je kunt toch gewoon een hermetisch afgesloten pak aantrekken?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 264

Re: Contact met buitenaards leven mogelijk?

Maar je kunt toch gewoon een hermetisch afgesloten pak aantrekken?


Ja, "gewoon" zo'n hermetisch afgesloten pak aantrekken is wel het minste, maar waar trek je dat pak weer uit? En ben je er zeker van dat al het alien leven wat je aan de buitenkant van je pak hebt meegenomen hardstikke dood is als je in je eigen omgeving weer uit je pak kruipt?

De kans op besmetting van de eigen omgeving moet in elk geval helemaal uitgesloten worden. Ongeveer net zo als dat er hier op Aarde met heel gevaarlijke ziekteverwekkers wordt gewerkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Contact met buitenaards leven mogelijk?

Ja, "gewoon" zo'n hermetisch afgesloten pak aantrekken is wel het minste, maar waar trek je dat pak weer uit?
In quarantaine natuurlijk nadat het pak ontsmet is.
En ben je er zeker van dat al het alien leven wat je aan de buitenkant van je pak hebt meegenomen hardstikke dood is als je in je eigen omgeving weer uit je pak kruipt?
Dat weet je niet, maar je kunt iemand toch wel de hele terugweg in quarantaine laten zitten? Als diegene niet ziek is geworden in al die tijd is er waarschijnlijk niets aan de hand. Je kunt die beestjes ook prima onderzoeken in een on board lab en zelfs uittesten op konijnen en andere beesten.
De kans op besmetting van de eigen omgeving moet in elk geval helemaal uitgesloten worden.
Waarom moet dat? Wist de eerste piloot met 100% zekerheid dat hij niet zou neerstorten? 100% zekerheid bestaat niet in het leven, laat staan de wetenschap. Ik zie geen problemen in vrijwilligers die een half jaartje in quarantaine willen zitten ten behoeve van de wetenschap met het risico (dat zo klein mogelijk wordt gehouden) dat hij een exotische ziekte oploopt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Contact met buitenaards leven mogelijk?

Maar stel jongens de mens is zo super ver in Medische ontwikkeling ze kunnen echt alles verhelpen zelfs buitenaardse ziektes, of ze planten nanorobots in ons die gelijk de vreemde stoffen vernietigen weet ik veel we kunnen in ieder geval daar leven. De planeet van hun is exact hetzelfde als die van ons, de stoffen op hun "aarde" zijn precies hetzelfde als bij ons. En we ontmoeten ze dan wat denken jullie dat er zou gebeuren:

PS: Kijk even naar mijn vorige bericht dan zie wat ik denk dat er kan gebeuren zeg of je het er met eentje eens bent en waarom, of misschien heb je wel een heel ander fenomeen wat er kan gebeuren.

Dus graag ook geen antwoorden dit kan niet omdat we hier niet tegen kunnen of omdat we daar niet tegen kunnen, zet dat allemaal even aan de kant. En wat denk je dan dat er zou gebeuren?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Contact met buitenaards leven mogelijk?

Dus graag ook geen antwoorden dit kan niet omdat we hier niet tegen kunnen of omdat we daar niet tegen kunnen, zet dat allemaal even aan de kant. En wat denk je dan dat er zou gebeuren?
Wel, ik denk dat 2 wetten min of meer universeel zijn: de evolutietheorie en de economische wetten (waar je dan wel moet opletten wat je als organisme gaat definiëren), beide staan dan ook niet zo los van elkaar...

Ik denk dat er initieel wantrouwen gaat zijn, samen gaand met 'diplomatieke' dingen (uitwisselen van technologie/wetenschap in de mate van het mogelijke), maar dat verder alles gaat afhangen van hoe ze er uit zien. Ofwel 'passen' we samen, en zal het zijn zoals er nu ook Afrikanen in Europa leven en omgekeerd, ofwel laten we elkaar less or more met rust als blijkt dat economische belangen miniem zijn (zoals met verschillende indianenstammen)

Dat jij zegt (onwaarschijnlijk naar mijn mening) verwondert me dan ook heel erg :eusa_whistle:

Op een gegeven moment worden die dingen gewoon 'normaal' en dan laten we ze gewoon met rust als er geen economische belangen (meer) in het spel zijn, net zoals wij ooit indianen en meer gepigmenteerde mensen fantastisch vonden (herinner je de Congolese opstelling in de Zoo van Antwerpen. Met "echte negers"!), maar onderhand gewoon zijn...

Daarentegen vraag ik me af hoeveel 'technologisch verwoeste' planeten we gaan aantreffen daarbuiten. Gaande van nucleaire oorlogen, op hol geslagen klimaten, grijze soep, mislukte singulariteiten, weg-evolueren van het intellect, genetisch gemanipuleerde super-micro-organismen, virtualisering van de volledige beschaving, enz... ](*,) Hoeveel beschavingen zouden er op een gegeven moment ten onder gaan? 1%? 10%? 99,9%?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer