Berekenen aantal bouten/trekkracht/schuifkracht

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Berekenen aantal bouten/trekkracht/schuifkracht

Afbeelding

Vraagje ivm bovenstaande figuur.

Het glas + alu profiel hebben een gewicht van 6.1 kN. De wind geeft een druk van 1.2 kN. Dit zijn de krachten die inwerken op een gevelvlak dat ophangt via een stalen console. De afstand tussen het zwaartepunt van het gewicht van de constructie en de bevestiging is 200 mm. De afstand tussen het middelpunt van de stalen console en de plaats van de bout is 25 mm. Het alu profiel grijpt aan tussen de tanden van de stalen console. De afmetingen van de console liggen vast, alleen het aantal bouten en voornamelijk welke bouten (M8 , M10, M12, .. ) is nog de vraag.

Kan iemand aan de hand van de krachten (6.1 en 1.2) bepalen hoeveel bouten er nodig zijn voor de bevestiging tegen het beton? Dit wil eigenlijk zeggen of iemand kan uitrekenen wat de krachten zijn op het plaatje dat tegen de beton bevestigd wordt. Dit uitgedrukt in een horizontale trekkracht en een verticale schuifkracht. In de boeken van Hilti kan men aan de hand van de trekkracht en schuifkracht de gewenste bout bepalen (en hierdoor het benodigde aantal bouten). Kan iemand dus vertellen hoe je de krachten van wind en gewicht omrekent naar de trekkracht en de schuifkracht aan de bouten?

Idem voor de krachten die dienen opgevangen te worden door de bouten bevestigd in het alu profiel. Wat zijn daar de horizontale en verticale schuifkrachten? Aan de hand van deze krachten kan ik ook weer de gewenste bout kiezen.

Ter illustratie kan je altijd een M10 voorschrijven:

- Maximale schuifkracht: 13,7 kN

- Maximale trekkracht: 7.6 kN

Bedankt voor de spoedige reactie !

Berichten: 17

Re: Berekenen aantal bouten/trekkracht/schuifkracht

Ik kan je niet helpen als het gaat om de berekening. Waar ik je wel over kan informeren (wellicht handig om minimaal mee te nemen) is dat er ook veel verschillende sterktes zijn in de bouten wereld.

Ik heb 10 jaar voor een technische groothandel gewerkt en heb klein beetje kennis van bout (trek)sterktes. Bij de gamma zal je goedkope boutjes vinden in een sterkte klasse 4.4 . Deze boutjes draai je heel snel kapot omdat ze vrij zacht zijn. Wij verkochten voornamelijk 8.8 bouten. Worden dingen echt serieus vast gezet en komen er serieuze krachten bij kijken kochten mijn klanten voornamelijk bouten in de klasse 10.9 en 12.9

Wellicht is dit ook voor jou van toepassing en stof om je even in te verdiepen. Het is leuk als je weet hoeveel bouten je nodig heb om iets vast te zetten. Als je constructie alsnog naar beneden komt omdat de boutjes het zelf begeven sta je nog met lege handen :eusa_whistle:

hoop dat je er iets aan hebt.

Succes
Ik probeer het te begrijpen, wees dus een beetje lief voor me

Berichten: 4.502

Re: Berekenen aantal bouten/trekkracht/schuifkracht

Je moet er bij de windkracht wel van uit gaan,dat er ook zuiging kan optreden waardoor de bouten op trek worden belast en dan vervolgens door het eigen gewicht,hetgeen weer resulteert in een ideele spanning,die moet worden berekend.

Bij de windbelasting -druk_zie ik alleen maar een doorgeven ervan op het achterliggende staalprofiel en niet op de bouten,alleen het eg. van het glas hangt aan de bouten.

De belastingen,die je opgeeft zijn die voor je aangegeven bouten en niet per m2glasopp.?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Berekenen aantal bouten/trekkracht/schuifkracht

Je zal de bouten moeten checken op afschuiving, trek en uitstuiken. Ik vermoed dat je wel iets zal gezien hebben van formules? (Zo ja, laat eens zien wat je al hebt; dan kunnen wij je helpen met de uitwerking)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer