[wiskunde] isomorfisme en dimensie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

[wiskunde] isomorfisme en dimensie

Het bestaan van een isomorfisme tussen twee verzamelingen impliceert dat ze dezelfde dimensie hebben.

Waarom?

Een isomorfisme wijst op twee eigenschappen van de afbeelding: bijectief en lineair.

Maar daar geraak ik niet onmiddellijk mee verder. Ik heb het gevoel dat ik iets eenvoudigs, maar essentieel over het hoofd zie...

Kan iemand me een tip geven?

Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] isomorfisme en dimensie

Er zijn wellicht verschillende manieren, bijvoorbeeld:

- als f injectief is, is het beeld van een onafhankelijk stel ook onafhankelijk

- als f surjectief is, is het beeld van een voortbrengend stel ook voortbrengend

- gecombineerd: als f bijectief is, is het beeld van een basis, weer een basis
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [wiskunde] isomorfisme en dimensie

- gecombineerd: als f bijectief is, is het beeld van een basis, weer een basis
Waarom geeft dit aanleiding tot dezelfde dimensie?

Ik weet wel dat een basis steeds evenveel elementen heeft, maar in het geval hierboven gaat het toch om twee verschillende basissen: één in de vertrekruimte en één in de aankomstruimte?

Kan het dan niet gaan om een afbeelding van Rm naar Rn ?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] isomorfisme en dimensie

Waarom geeft dit aanleiding tot dezelfde dimensie?
Omdat de dimensie bepaald wordt door het aantal basisvectoren en als een basis van V (f:V->W) wordt omgezet in een basis W, hebben ze noodzakelijk hetzelfde aantal elementen.
Kan het dan niet gaan om een afbeelding van Rm naar Rn ?
Niet als n en m verschillen, die vectorruimten zijn (in dat geval) dus niet isomorf.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] isomorfisme en dimensie

Ik zou de dimensiestelling gebruiken (die je dan natuurlijk gezien moet hebben).

Stel V en W zijn isomorfe vectorruimten, met isomorfisme T:V->W. Injectief betekent ker(T)={0}, surjectief betekent im(T)=W. Dus dim(ker(T))=0 en dim(im(T)))=dim W. Uit de dimensiestelling dim(V)=dim(ker(T))+dim(im(T)) volgt direct dim(V)=dim(W).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [wiskunde] isomorfisme en dimensie

Zou het kunnen dat je de dimensiestelling niet mag gebruiken omdat die stelling nu net bewezen wordt (bij ons toch) door gebruik te maken van de gelijkheid van dimensie bij isomorfismen?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] isomorfisme en dimensie

Er zijn drie belangrijke woorden in bovenstaande zin: bij ons toch. Ik heb geen idee hoe de opbouw/volgorde van jullie cursus is; dat kun je heel makkelijk nakijken door het bewijs van de dimensiestelling na te lezen. Er is in ieder geval niet slechts één manier om de stelling van dit topic te bewijzen, en iedere auteur maakt zijn eigen keuzes over de volgorde van stellingen, lemma's: de logische opbouw.

Als jij deze opgave krijgt zonder dat (of: voordat) je de dimensiestelling gezien hebt, is de kans groot dat je deze niet mag gebruiken.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer