Structuurformules opbouwen?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 9

Structuurformules opbouwen?

Hallo,

Ik ben een net geregistreerd persoon hier op dit forum, maar ik dacht dat het mij wel kon helpen. Ik zit nu in 4 gymnasium en heb een NT profiel. Nou heb ik toch wel een beetje moeite met scheikunde :eusa_whistle: We zijn nu bezig met Koolstofchemie, en dus het opstellen van koolstofformules (klopt dat zo?)

Nou vroeg ik mij af, is er een vaste volgorde (als lijst oid) waar ik wat aan zou kunnen hebben, want als ik bijvoorbeeld heb:

5,5-dihydroxy 4-methyl 2-(2-propyl) 1,1,4-hexaantricarbonzuur

Dan zit daar een hele mooie tekening bij die ik helaas niet even na kan tekenen. Mijn vraag is dus: Als ik zo'n afbeelding zie (schema, tekening), hoe weet ik dan waar ik mee moet beginnen? Ik bedoel, een hoofdketen kan ik denk ik nog wel zien, maar ik vind het wel heel verwarrend! ](*,)

Berichten: 166

Re: Structuurformules opbouwen?

Begin met de langste keten van aaneengesloten koolstofatomen.

Dan kan je kijken bij de uiterste koolstofatomen of daar zuren aan zitten.

Verder gewoon de hele keten langs gaan en kijken wat voor een aanhangsels er zijn.
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Berichten: 9

Re: Structuurformules opbouwen?

Ik heb hier een lijst staan van een "rangschikking" van 3 karakteristieke groepen:

Zuurgroep

Alcoholische -OH groep

Alcoholische -NH2 groep

Nou zou ik dan automatisch van boven naar beneden noteren... Dus beginnen bij de Zuurgroepen. Maar alle formules beginnen (als die er zijn) met de -NH2 groep, en dan de -OH groep... Oftewel van beneden naar boven. Ik denk dat ik toen heb gemist waarom dat zo was, want ik zie de logica even niet. (al weet ik nu dat ik dus van beneden naar boven moet werken bij notatie)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Structuurformules opbouwen?

De volgorde die je noemt is de volgorde met betrekking tot de naamgeving. De stof neemt de naam aan van de groep met de hoogste prioriteit.

Bevat een stof zowel een hydroxy (-OH) groep als een zuurgroep, dan is het voor de naamgeving een zuur. De OH-groep wordt dan gezien als substituent. De naamgeving wordt dan dus ...hydroxy....zuur. (bijvoorbeeld: 2-hydroxypropaanzuur)

Bevat de stof een aminogroep (-NH2) en een hydroxygroep (-OH) dan wordt het gezien als een alcohol, met de aminogroep als substituent. De naam wordt dan dus ...amino....anol (bijvoorbeeld: 2-aminoethanol).

Een alcoholische NH2-groep bestaat niet. Alcoholen zijn altijd -OH.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 9

Re: Structuurformules opbouwen?

Oke, daar zat dus een fout. En bij het opstellen van een formule, komt de amino groep dan voor de alcoholische groep? Als in bijvoorbeeld: 3-amino 2,2-dihydroxybutaandizuur

Als er een zuur in zit is het een zuurgroep

Als er een alcoholische groep in zit is het een alcohol (eindigend op -ol)

Als er een amino groep in zit is het een amino? (uitgang: -amine)

Als het er allemaal in zit wordt het gezien als zuur en beginnen de andere groepen met (opvolgend): amino- en hydroxy- toch?

amino- hydroxy- (hoofdketen)zuur?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Structuurformules opbouwen?

In tabel 66D van Binas staan een aantal regels vermeld met betrekking tot de systematische naamgeving van koolstofverbindingen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 9

Re: Structuurformules opbouwen?

Nou loop ik toch tegen een probleem aan... Ik heb in mijn aantekeningen staan:

2-amino-2-hydroxyethanol

Klopt dit? Aangezien de hoofdketen de ethanol is, en ethaan maar 2 C's heeft, zou ik zeggen:

1-amino-1-hydroxyethanol???

Berichten: 9

Re: Structuurformules opbouwen?

Nog een vraag waar ik tegenop beuk: Als je 3 zuren hebt tellen ze niet meer mee in de hoofdketen en noem je ze carbonzuren (De C telt dus niet meer mee...), maar bij bijv. -dizuur tellen de 2 zuren wel mee! Als je nou 2 zuren hebt die allebei aan de kop vast zitten, kun je die C toch niet meerekenen in de hoofdketen aangezien deze niet splitst?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Structuurformules opbouwen?

Jawel, maar je hoofdketen is dan degene met de 2 zuurgroepen eraan (1,3-propaandizuur dus) en de rest van wat jij als hoofdketen zag wordt gezien als substituent.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 9

Re: Structuurformules opbouwen?

Ik bedoel bijv. 1,1-propaandizuur

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Structuurformules opbouwen?

Nee, je bedoelt een geval als (2-)hexyl-1,3-propaandizuur. 1,1-propaandizuur bestaat niet. De 2 tussen haakjes, want die is niet nodig en leidt in feite maar tot verwarring.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 9

Re: Structuurformules opbouwen?

Kom zojuist tot de conclusie dat ik waarschijnlijk een fout heb gemaakt. Is (in verkorte vorm, zonder overige vertakkingen...):

1,1,4-hexaantricarbonzuur

mogelijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Structuurformules opbouwen?

Deze?
Bijlagen
wsf.gif
wsf.gif (1.44 KiB) 648 keer bekeken
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 111

Re: Structuurformules opbouwen?

Freeman schreef:Kom zojuist tot de conclusie dat ik waarschijnlijk een fout heb gemaakt. Is (in verkorte vorm, zonder overige vertakkingen...):

1,1,4-hexaantricarbonzuur

mogelijk?
er kunnen niet 2 zuren aan 1 C-atoom zitten. Een zuur is een dubbele binding van een O en een OH binding. Verder zit deze C meestal ook vast aan een ander C atoom. C heeft dan 4 bindingen aangegaan. C heeft de valentie 4, dus meer bindingen gaat een C atoom niet aan. Één zuur "verbruikt" dus al 3 van de 4 bindingen, dus 2 zuren aan 1 C atoom is niet mogelijk.

Berichten: 9

Re: Structuurformules opbouwen?

@ Marko: Ja, als het goed is is het die

Reageer