Tabblad

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 575

Tabblad

Weet iemand het Duitse woord voor "Tabblad". Opgelet : met Tabblad bedoel ik wel degelijk de term die in de informaticawereld wordt gebruikt wanneer we het hebben over tabbladen in een computervenster om bepaalde functionaliteiten op te kunnen splitsen.

Ik ben de volgende woorden tegengekomen :

- Nagelritze

- Tab

- Trennblad

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Tabblad

wim600008149 schreef:Weet iemand het Duitse woord voor "Tabblad".  Opgelet : met Tabblad bedoel ik wel degelijk de term die in de informaticawereld wordt gebruikt wanneer we het hebben over tabbladen in een computervenster om bepaalde functionaliteiten op te kunnen splitsen.

Ik ben de volgende woorden tegengekomen :  

- Nagelritze

- Tab

- Trennblad
Bedoel je soms ook de tabbladen zoals die in Excel gebruikt worden? Daarvan weet ik dat men die in Dld gewoon "Blad" noemt.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Tabblad

.... Daarvan weet ik dat men die in Dld gewoon "Blad" noemt.
Zou het geen Blatt zijn? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Tabblad

Ah ja, dat bedoel ik ook. Ik dacht in het Duits, maar schreef Nederlands.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Tabblad

Als je bedoeld, die tabbladen die van onder staan, ja. Ik vermoed dat dit dezelfde tabbladen zijn als diegene je dikwijls ziet in vensters die bereikbaar zijn via een menu zoals "Tools" -> "Options" of "Settings".

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Tabblad

In mijn (Duitse) PC handboek wordt de term "Karte" gebruikt. Echter, dit handboek is geschreven voor de 386/486 generatie computers. Op Internetsites gebruikt men tegenwoordig "Registerkarte" (Voorbeeld- midden van de pagina, naast de afbeelding van het dialoogvenster: http://www.microsoft.com/germany/kleinunte...nxp-system.mspx).

Zie ook http://de.wikipedia.org/wiki/Registerkarte. Dit is volgens mij het juiste woord.

Wat de woorden die je noemde betreft: "Trennblatt" gebruik je alleen maar voor die bladen die in een multomap worden gebruikt.

Heb ook even naar "Nagelritze" gekeken. De sites (zijn er maar een paar) dit deze term gebruiken zijn sites die vanuit het Frans vertaald zijn volgens mij. In plaats van "klicken" zie je daar bijvoorbeeld staan: "cliquez". Geen idee waar de term vandaan komt maar juist is het in ieder geval niet, ik heb er zelf (als Duitse) nooit van gehoord.

"Tab" is algemeen voor tab.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Reageer