Waterdruppels een lading geven

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 9

Waterdruppels een lading geven

hallo mensen ik zit met een vraag.

als ik bijvoorbeeld een oppervlak van glas heb, die ik nat maak met een gieter,

zou ik die waterdruppels dan een elektrische lading kunnen geven, en ze van het oppervlak "aftrekken"?

ik dacht zo even als een vervanging van een ruitenwisser.

is dit haalbaar? zou het ten eerste wel eens kunnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Waterdruppels een lading geven

Je bedoelt het principe van de ballon en de waterstraal?: de waterstraal zal naar de ballon afbuigen (grotere antrekkingskracht dan afstoting).

Berichten: 9

Re: Waterdruppels een lading geven

hm, ja zoiets. ik bedoel, je zou water toch een bepaalde lading kunnen geven en ze er met een magneet van zo`n glazen oppervlak "aftrekken" of "afduwen" met een magneet? of met lorentzkracht? zou het in prinicipe kunnen?

Berichten: 9

Re: Waterdruppels een lading geven

lijkt me namelijk wel wat om het op mijn school te onderzoeken. maar voordat ze mij gaan uitlachen over het voorstel, zou ik eerst moeten weten of het in principe mogelijk is. daarom vraag ik het maar aan de experts hier.. iemand een idee?

Re: Waterdruppels een lading geven

valium- schreef:hallo mensen ik zit met een vraag.

als ik bijvoorbeeld een oppervlak van glas heb, die ik nat maak met een gieter,

zou ik die waterdruppels dan een elektrische lading kunnen geven, en ze van het oppervlak "aftrekken"?

ik dacht zo even als een vervanging van een ruitenwisser.

is dit haalbaar? zou het ten eerste wel eens kunnen?
Waterdruppels een elektrische lading geven kan inderdaad! Zie hier:

http://en.wikipedia.org/wiki/Kelvin_water_dropper

Of je door het opladen van waterdruppels ook ruiten zou kunnen wissen, zou ik zo direct niet weten.

Re: Waterdruppels een lading geven

Of je door het opladen van waterdruppels ook ruiten zou kunnen wissen, zou ik zo direct niet weten.


Nog wat over nagedacht. Wellicht zou je een geleidend doorzichtig raster op de buitenkant van de ruit kunnen aanbrengen. De waterdruppels kunnen dan gemakkelijk worden opgeladen. Door ook nog een geleidend doorzichtig laagje binnen in de ruit aan te brengen en ook dat (eventueel periodiek) van een geschikte lading te voorzien, zou je de druppels in principe moeten kunnen afwerpen. Of dat ook praktisch haalbaar is en niet te gevaarlijk wordt, is een ander verhaal!

Berichten: 9

Re: Waterdruppels een lading geven

Nog wat over nagedacht. Wellicht zou je een geleidend doorzichtig raster op de buitenkant van de ruit kunnen aanbrengen. De waterdruppels kunnen dan gemakkelijk worden opgeladen. Door ook nog een geleidend doorzichtig laagje binnen in de ruit aan te brengen en ook dat (eventueel periodiek) van een geschikte lading te voorzien, zou je de druppels in principe moeten kunnen afwerpen. Of dat ook praktisch haalbaar is en niet te gevaarlijk wordt, is een ander verhaal!


oke thanks! ik ga het zeker voorstellen om het met experimenten te onderzoeken:)

loop al een hele tijd met het idee ( nog wel meer trouwens)

maar tnx voor de bevestiging

Re: Waterdruppels een lading geven

valium- schreef:oke thanks! ik ga het zeker voorstellen om het met experimenten te onderzoeken:)

loop al een hele tijd met het idee ( nog wel meer trouwens)

maar tnx voor de bevestiging
Ik zou eerst een Kelvindruppelaar maken (zie de gegeven link). Een dergelijk apparaat kan zeker werken. Vervolgens kan je een vallende geladen waterdruppel op een isolerend buisje met daarin een geleider proberen op te vangen. Als die druppel daar eenmaal aan hangt, kan je proberen door het laden van de geleider in het buisje de druppel los te krijgen. Of dat allemaal gaat lukken weet ik ook niet. De praktijk heeft meestal allerlei verrassingen in petto! Maar door met de Kelvindruppelaar te beginnen zal in ieder geval een deel van je proef lukken. Overigens: ook als de druppel niet los laat, is dat een experimenteel resultaat. Zie eventueel voor meer info over de relevante krachten:

http://en.wikipedia.org/wiki/Drop_(liquid)

Berichten: 2

Re: Waterdruppels een lading geven

Volgens mij is er al een autofabrikant die auto's aflevert zonder ruitenwisser.

Het oppervlak is zo behandeld dat het water er niet op blijft.

Het oppervlak van de bloembladen van de lotusbloem was daarbij hun voorbeeld.

Lotuseffect genoemd zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lotuseffect.

Het zou voor een hele grote groep techneuten goed zijn als ze eens in hun eigen tuin naar de plantjes zouden gaan kijken.

De levende Natuur heeft praktisch ieder probleem al opgelost.

Is er ook eerder mee begonnen +/- 2 miljard jaar geleden.

Reageer