[biologie] watertransport in planten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 115

[biologie] watertransport in planten

De cellen van de endodermis zorgen dat de zouten door middel van actief transport naar de centrale cylinder worden getransporteerd.

Hierdoor ontstaat een hogere osmotische waarde in de centrale cylinder. Door osmose stroomt vervolgens water door de endodermiscellen (door de celinhoud en dus niet door de celwanden) naar de centrale cylinder.

Kan iemand me misschien het verschil tussen celwand en celinhoud uitleggen?

Want ik weet wel dat de centrale cilinder omgeven is door endodermiscellen die de bandjes van Caspari bevatten, die geen water doorlaten en water dus niet door de celwand kan.

Maar ik snap nu dus niet wat ze bedoelen met, water gaat door de celINHOUD naar de cilinder..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [biologie] watertransport in planten

Dag Nectar , welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


[/td]</table>
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [biologie] watertransport in planten

water kan wel door de celwand, moet wel, anders zou een cel ook niet plasmolyseren in oplossingen met een hoge osmotische waarde.
Door osmose stroomt vervolgens water door de endodermiscellen (door de celinhoud en dus niet door de celwanden) naar de centrale cylinder.
Zou hier niet bedoeld worden: "en dus niet tussen de celwanden door" ?

over transport van water en zouten door celwanden:

http://www.kennislink.nl/publicaties/nobel...in-celmembranen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: [biologie] watertransport in planten

Het verbaast me dat ze in dat artikel de termen 'celwand' en 'celmembraan' door elkaar lijken te gebruiken. Een celwand is toch echt iets anders dan een celmembraan. Alleen planten en de meeste bacterien hebben een celwand, maar alle cellen hebben een celmembraan. Deze zit onder de eventuele celwand en is selectief doorlaatbaar. Vandaar de aanwezigheid van specifieke ionkanalen. De celwand is voor veel meer stoffen doorlaatbaar.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Reageer