[wiskunde] van tabel naar formule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[wiskunde] van tabel naar formule

ik ben evenweer een tijdje uit me wiskunde en ik heb nogal haast met een teskt schrijven.

in mijn tekst wil een formule zetten om iets duidleijk te maken...

het gaat om het aantal werk in vergelijking met het aantal personen.

het moet een kwadratische formule worden.

hij moet ongeveer als volgt uitkomen:

aantal personen: werk in %:

1 100

2 65

3 50

4 45

5 43

6 42

enz enz

het is dus zo dat hoemeer mensen er aan werken, des te minder werk er steeds maar af kan gaan....

btw: het hoeven niet precies die getallen te zijn, maar het moet er op lijken...

alvast bedankt voor alle hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] van tabel naar formule

Ben je zeker dat je dit met een kwadratische formule (-> parabool) wil doen?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4.502

Re: [wiskunde] van tabel naar formule

Hoeveel mensen er aan een werk bezig zijn hangt af van het soort werk.

Betonwerk vereist minder werk dan aftimmerwerk;bij betonwerk verwerk je veel meer materiaal per uur dan bij aftimmeren.

Dus je moet bij je begrotingsnormen eens kijken welke hoeveel arbeidsuren er nog zijn voor het verrichten van bijv.betonwerk,graafwerk,vloeren leggen,vloeren afwerken met specie,tegels,wandtegelszetten,kozijnen stellen,spanten stellen,dakplaten met panlatten leggen,dakpannen leggen,etc,etc.

Aan de hand daarvan kun je beoordelen,welke delen teveel tijd vereisen,worden er bij teveel ploegen de kantjes afgelopen.

Zijn er figuren op de bouw,die teveel invloed uitoefen op degenen die wel normaal kunnen en willen produceren;al dat soort ver-schijnselen beinvloeden tijdseenheden per werkonderdeel.

Is er goede controle door uitvoerders en ploegbazen of zijn die bang voor dominante figuren;die laatste moet je dan wel proberen te droppen.

Werkplanning en werk in bepaalde fasen beoordelen is ook heel belangrijk;materialen op tijd bestellen en zonodig leveranciers achter de broek zitten.

Mogelijk heb je wat aan mijn literatuur,mogelijk praten we langs elkaar heen! :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [wiskunde] van tabel naar formule

Deze vraag is elders al beantwoord: http://www.wiskundeforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=2728
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer