Slaap bevordert leren door observeren

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Slaap bevordert leren door observeren

Goed nieuws voor atleten, scholieren, revalidanten en alle anderen die een complexe handeling moeten leren. Als je vlak voor het slapen de vaardigheid die je wilt leren aandachtig bekijkt, ben je de volgende dag beter in het uitvoeren van die handeling. Dat slaap een cruciale rol speelt bij leren door eerst te observeren, is in een reeks experimenten aangetoond.


Lees meer ... KNAW
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Slaap bevordert leren door observeren

Dus ik hoef alleen maar toe te kijken hoe anderen hun tentamens maken en dan in slaap te vallen om de stof te kennen? Geweldig! :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Slaap bevordert leren door observeren

Hebben ze rekening gehouden met het recency effect? Ik kan me goed voorstellen dat als je iets ziet en daarna meteen gaat slapen (en dus verder niets opneemt) het beter onthoudt dan als je nog 14 uur lang dagelijkse bezigheden moet doen zoals het boodschappenlijstje onthouden. Eigenlijk zou de controlegroep 14 uur lang niets moeten doen, blinddoek om, geen geluid en 14 uur lang stilzitten zonder dat ze in slaap vallen. Dán pas zie je het daadwerkelijke effect van slaap.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Slaap bevordert leren door observeren

Hebben ze rekening gehouden met het recency effect? Ik kan me goed voorstellen dat als je iets ziet en daarna meteen gaat slapen (en dus verder niets opneemt) het beter onthoudt dan als je nog 14 uur lang dagelijkse bezigheden moet doen zoals het boodschappenlijstje onthouden. Eigenlijk zou de controlegroep 14 uur lang niets moeten doen, blinddoek om, geen geluid en 14 uur lang stilzitten zonder dat ze in slaap vallen. Dán pas zie je het daadwerkelijke effect van slaap.


Waarbij de controlegroep ook niet bewust mag denken aan hetgeen ze zagen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Slaap bevordert leren door observeren

Waarbij de controlegroep ook niet bewust mag denken aan hetgeen ze zagen.


Dat ook nog eens.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer