[chemie] ionisatie-energie formule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 103

[chemie] ionisatie-energie formule

Hallo

In mijn curcus chemie heb ik de volgende formule staan om de ionisatie-energie van een deeltje:

Afbeelding

met Rh = cte van Rydberg.

Maar ik heb ook dezelfde formule staan, maar zonder die constante van Rydberg.

Ik vraag me af of deze constante er nu bij moet of niet.

Ik weet ook dat de gequantiseerde energiewaarden voor een één-elektronen-systeem bepaald kunnen worden via dezelfde formule, met de Rydberg constante, maar met een - teken voor...

En uiteindelijk is dit ook de formule voor de eerste ionisatie-energie van dat één-elektronen-systeem vermoed ik.

Betekent dit dat die constante er dus zeker bij moet staan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [chemie] ionisatie-energie formule

Ik ken de Rydbergconstante alleen in verband met het berekenen van golflengtes behorend bij de lijnspectra van uitgezonden fotonen bij verval van de ene naar de andere Bohr-baan. Nou heeft het (golflengte, en dus ook rydbergconstante) van alles te maken met ionisatie-energie, maar zeker niet réchtstreeks in deze formule.

De Rydbergconstante kan ook niet in deze formule thuishoren, omdat die de dimensie 1/m (m-1, per meter) heeft, Z en n dimensieloze getallen zijn en energie de eenheid joule heeft. Jouw formule kán dus niet kloppen, omdat die joule gelijkstelt aan m-1. Je zou er overigens ook idiote waarden uit krijgen.

Voor ionisatie-energie gebruik je best deze:
\(E_i = - 13,6 (\frac{Z^2}{n²})\ \ \ (eV) \)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [chemie] ionisatie-energie formule

Jan van de Velde schreef:Voor ionisatie-energie gebruik je best deze:
\(E_i = - 13,6 (\frac{Z^2}{n²})\ \ \ (eV) \)
Dit geldt dus alleen voor 'waterstofachtige atomen', dus voor H, He+, Li2+, ... zoals (anders) vermeld. Dan wordt Z2 toch Z?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [chemie] ionisatie-energie formule

Dit geldt dus alleen voor 'waterstofachtige atomen', dus voor H, He+, Li2+, ... zoals (anders) vermeld. Dan wordt Z2 toch Z?
Li 2+ kun je geen waterstofachtig atoom noemen, omdat het aantal protonen gelijk is aan 3, en daarmee Z ook groter dan 1 is (ook 3 namelijk).

De enige gelijkenis is een op één elektron na volledig geïoniseerd atoom.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [chemie] ionisatie-energie formule

Li 2+ kun je geen waterstofachtig atoom noemen. ... De enige gelijkenis is een op één elektron na volledig geïoniseerd atoom.
Kwestie van definitie, dunkt me. Zie overigens mijn 'aanhalingstekens'. Belangrijker is, of Z2 wel Z moet zijn (?)

Berichten: 38

Re: [chemie] ionisatie-energie formule

Kan het zijn dat de formule die je moet hebben de volgende is?

En=-Rh*(Zeff*e²)/n²

met -Rh = 2.18*10^-18

Zeff*e²= de effectieve kernkracht*de energie van proton* Energie electron (zijn gelijk, + of - maakt niet uit vandaar het kwadraat)

en n het aantal energie niveau's

Daar doet dit toppic mij aan denken, waterstof is in dit geval gewoon een bijzonder geval omdat Zeff*e² =1

In dat geval moet de Rh er bij en staat het kwadraat niet bij Z maar bij e

Berichten: 103

Re: [chemie] ionisatie-energie formule

Ik denk dat het de formule (Zeff)² / n² zal zijn.

Maar volgens wat ik hier allemaal lees is de context waarin de formule gebruikt wordt nogal verwarrend.

Ik zal trachten wat meer uitleg te krijgen van mijn docent..

Reageer