Kardinaliteit van powerset

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Kardinaliteit van powerset

Volgens een stelling van Cantor is het zo dat de kardinaliteit van de powerset altijd groter is dan de kardinaliteit van die set zelf. Volgens mij zou het volgende echter moeten betekenen dat de volgende set en zijn powerset de zelfde kardinaliteit hebben. Dit kan natuurlijk niet kloppen, dus ik zal ergens een foutje gemaakt moeten hebben, maar ik zie het zo even niet, dus vroeg ik me af of iemand van jullie het ziet?

- Stel, je hebt de set van alle priemgetallen. Deze set heeft duidelijk de zelfde kardinaliteit als de natuurlijke getallen.

- Nu nemen we elke mogelijke subset van deze set (dus alle element uit de powerset), en vermenigvuldigen steeds alle elementen van die sets met elkaar. Dit geeft elke keer een uniek natuurlijk getal.

- Nu hebben we een map die elk element uit die powerset mapt naar een uniek natuurlijk getal, wat dus zou betekenen dat de powerset ook de kardinaliteit van de natuurlijke getallen zou hebben.

Dat zou dan toch moeten betekenen dat de powerset van alle priemgetallen (en dus effectief elke andere set met de kardinaliteit van de natuurlijke getallen) de zelfde kardinaliteit heeft als de set van alle priemgetallen zelf?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kardinaliteit van powerset

- Nu nemen we elke mogelijke subset van deze set (dus alle element uit de powerset), en vermenigvuldigen steeds alle elementen van die sets met elkaar. Dit geeft elke keer een uniek natuurlijk getal.
Dat lijkt me onmogelijk, want de meeste subsets zijn oneindig, dus alle getallen met elkaar vermenigvuldigen kan niet (en geeft zeker geen uniek natuurlijk getal).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 7

Re: Kardinaliteit van powerset

Dat is em, bedankt:)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Kardinaliteit van powerset

Het argument dat jij gaf geldt wel voor eindige deelverzamelingen. Een aardige stelling in dit verband, is dat voor iedere oneindige verzameling A geldt
\(|A|=|\mathcal{P}_{\mbox{fin}}(A)|\)
(fin staat voor finite), dat wil zeggen: een oneindige verzameling en de collectie van al zijn eindige deelverzamelingen zijn gelijkmachtig. (Hiervoor heb je wel het keuze-axioma/Zorn nodig)

Dus er geldt in het bijzonder
\(|\nn|=|\mathcal{P}_{\mbox{fin}}(\nn)|\)
.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer