[wiskunde] complexe kansberekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[wiskunde] complexe kansberekening

Hallo allemaal,

Ik zal ten eerste bekennen dat ik totaal geen kaas heb gegeten van kansberekeningen, want ik had (ooit :eusa_whistle: ) alleen wiskunde B in mijn pakket. Maar ik hoop dat hier een paar wiskundigen zitten die het als sport zien om ingewikkelde wiskunde opgaven op te lossen..

Ik weet dat het niet de bedoeling is om alleen om antwoorden te vragen, maar zoals ik al zei: zelf ga ik hier nevernooit uitkomen ](*,)

Als afstudeerscriptie heb ik met een klasgenoot een test ontwikkeld, waarbij mensen bepaalde scores kunnen behalen.

Het zijn 9 vragen met elk 8 antwoorden.

Van deze 8 antwoorden kan je de volgende punten behalen:

4 antwoorden met 0 punten

1 antwoord met 5 punten

1 antwoord met 10 punten en tot slot

2 antwoorden met 15 punten.

Totaal kan je dus minimaal 0 en maximaal 135 punten behalen.

De cesuur is 90 punten.

Men kan maximaal 1 antwoord per vraag kiezen.

De antwoorden staan bij iedere vraag zonder vaste volgorde/rangschikking door elkaar.

Hoe groot is de kans dat iemand door middel van gokken, door de test 'heenfietst' en dus het minimum van 90 punten behaald?

Wij zijn echt zeer benieuwd of zoiets überhaupt wel te berekenen is en wat er dan uit zou kunnen komen.

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Groetjes BasZ

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde] complexe kansberekening

Heb je wel enig idee hoe je deze (makkelijkere) vragen zou beantwoorden:

A. Stel dat er maar één vraag is, en iemand gokt, hoe groot is dan de kans dat hij minstens 10 punten heeft?

B. Stel dat er maar twee vragen zijn, en iemand gokt, hoe groot is dan de kans dat hij minstens 20 punten heeft?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 1

Re: [wiskunde] complexe kansberekening

Het beste is een boomdiagram tekenen waarin alle mogelijke verlopen van de test worden afgebeeld.

Dan tellen het aantal 'takken' waarbij de score minimaal 90 is; dan dit getal delen door het totaal aantal takken, en je hebt de kans dat iemand toevallig slaagt.

Voor meer informatie over boomdiagrammen zie bijvoorbeeld:

http://wiskunde.ebrodesign.com/index.php?gr=2&id=36

Succes

Reageer