Slechte slides = slechter onthouden, minder leren

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Slechte slides = slechter onthouden, minder leren

Ik zit nu al een paar jaar op de unief, en ik ga hoe langer hoe minder naar de colleges, omdat ik het gevoel heb dat ik er niet voldoende van opsteek... Als ik naar de les ga, druk ik nooit mijn slides op voorhand af, en in de les kijk ik (dikwijls) amper naar wat geprojecteerd wordt. Ik neem zelf notities en achteraf neem ik er de slides bij. Vaak studeer ik voor mijn examens uit een drie keer dikker Engels boek (dat eigenlijk enkel als "achtergrondinformatie" dient) i.p.v. uit de Nederlandse slides. De paar colleges van professoren die in de jaren '90 blijven plakken zijn wat betreft het gebruik van Powerpoint (i.e. géén presentaties) vond ik altijd het plezantst. Mensen vinden mij soms een beetje raar, heb ik gemerkt.

Vandaag kwam ik echter dit tegen. Jammer genoeg is er geen audio beschikbaar, maar het punt is duidelijk uit de slides: slides die bijna alle info bevatten die ook mondeling overgebracht wordt, zijn inefficiënt want verhogen de cognitieve workload, zorgen ervoor dat je je sneller verveelt en verminderen je aandachtsspanne en geheugen. Bekijk vooral de onderzoeken vanaf slide 60!

Ik heb eigenlijk zin om de presentatie (en de blog van de maker ervan) naar een paar proffen door te mailen, maar ik heb niet het idee dat het me in dank zou worden afgenomen.
Verborgen inhoud
Hell, er is een vak dat ik moet overdoen, en de prof zei op exact dezelfde momenten als vorig jaar dingen als "Hmm, dit is eigenlijk geen goeie slide" of "Tiens, ik weet eigenlijk niet zo goed meer waar dit ook weer over ging." Ik denk dan dat het een goed idee zou zijn om die slides aan te passen, maar what do I know, right?


Ik ben er nu (meer dan ooit) van overtuigd dat ik een efficiëntste manier van werken probeer te vinden, en niet gewoon een paar rare kronkels in mijn kop heb. Eigenlijk zou je van psychologen mogen verwachten dat ze iets doen met hun theorieën over cognitieve en neuropsychologie: als je het op je slides zet, waarom maak je er dan geen gebruik van in je slides?

Ik merk dat ik aan het ranten sla als ik nog langer doorga, dus ik zal maar ophouden (
Verborgen inhoud
Misschien moet ik dit maar eens rustig herschrijven voor een blog.
), maar laat even weten hoe jullie denken over colleges met en zonder slides, en over de kwaliteit van slides.

Berichten: 128

Re: Slechte slides = slechter onthouden, minder leren

Aan de ene kant vind ik het een heel belangrijk punt; docenten moeten proberen goede presentaties te geven, want dat is hun werk.

Aan de andere kant is het een (moeilijke) taak van studenten aan een universiteit om onafhankelijk te leren worden van de kwaliteit van de docenten, en zelf de stof actief te bestuderen en te verwerken.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Slechte slides = slechter onthouden, minder leren

Dat laatste klopt natuurlijk, maar ik veronderstel dat dat niet inhoudt dat slechte colleges bedoeld zijn om studenten aan te moedigen om zelfstandig te werken (klinkt een beetje als "Ik maakte die fout enkel om te kijken of jullie nog wakker zijn") :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Slechte slides = slechter onthouden, minder leren

Slides moeten je verhaal ondersteunen en als kapstok fungeren, niet het verhaal zelf helemaal vertellen. Vaak bevatten slides teveel info omdat degene die presenteert er niets omheen kan vertellen. Die presentaties vind ik verschrikkelijk.

Als je bijvoorbeeld een onderzoek behandelt kun je op de slides de resultaten weergeven in grafiek/tabelvorm zodat het mooi overzichtelijk is. Een andere slide laat dan de conclusie zien. Zo heb je met 2 slides een compleet onderzoek samengevat.

Sowieso moet je nooit meer dan 50 slides hebben. Dan weet je zeker dat er onzin bijstaat. Een goede slide bevat informatie voor ongeveer 1 minuut. Ga je in 5 seconden door een slide heen, laat hem dan weg.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 4.246

Re: Slechte slides = slechter onthouden, minder leren

Slides geven mij een slome houding: je gaat minder noteren en je gaat languit in je (kleine k*t)-collegebank zitten; de meeste studenten om mijn heen zie ik op dat moment ook wegdromen. Nu studeer ik natuurlijk wel techniek en meestal komen er formules op het collegebord/slides te staan.

Bij mij worden slides worden meestal gebruikt om fysische toepassing dan wel achtergrondinfo te geven. Persoonlijk heb ik ervaren dat een goede vorm van college geven slides en het gebruik van het bord balanceert.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 128

Re: Slechte slides = slechter onthouden, minder leren

Ik ben bang dat het gebruik van Powerpoint te vanzelfsprekend is geworden. Ik heb een aantal jaar lesgegeven op een universiteit en ik heb daarbij misschien 2% van de tijd Powerpoint gebruikt. De rest was praktisch werk of interactief problemen bespreken. Ik moet wel zeggen dat dat werkcolleges en praktica betrof en (vrijwel) geen hoorcolleges. Maar ik zou toch ook veel liever een goed hoorcollege zonder Powerpoint bijwonen dan een matig hoorcollege met Powerpoint. Een goed verhaal blijft een goed verhaal, ook met een schoolbord en krijtjes, en voor het leren van feiten en bestuderen van de stof gebruik je gewoon boeken, artikelen of readers. Hoorcolleges hoeven je slechts een leidraad te bieden door die stof. Niet iedereen heeft hoorcolleges nodig denk ik.

Werkcolleges gebruik je om het begrip te vergroten en de stof toe te passen op (theoretisch) probleemniveau.

Praktica gebruik je om praktische handelingen uit te voeren waarbij je je kennis en begrip van de stof kunt gebruiken.

Pas dit een aantal jaar toe en je bent afgestudeerd.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Slechte slides = slechter onthouden, minder leren

Slides moeten je verhaal ondersteunen en als kapstok fungeren, niet het verhaal zelf helemaal vertellen.
Helemaal correct. Veel mensen hebben het daar moeilijk mee!

Voor mij gaat er niets boven een degelijke cursus of een handboek (dat dan wel geschikt moet zijn voor het vak)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Slechte slides = slechter onthouden, minder leren

Presentaties houden en maken is een vak apart. Ook op conferenties is de helft van de presentaties bagger. Er is zelfs iemand geweest die zijn conferentiepaper op de slides had gezet en deze letterlijk voor begon te lezen.

Ik ben het eens met anusthesist dat slides echt alleen ondersteunend van het verhaal moeten zijn, hoewel dit niet alleen formeel (bijv grafieken) hoeft te zijn. Juist aantrekkelijk of humoristische plaatjes houden de aandacht van je publiek erbij, hoewel je wel moet zorgen dat ze niet te veel afleiden van wat jij vertelt.

Als je alleen serieuze plaatjes in je presentatie hebt, is 1 minuut per sheet overigens al best rap. Het kost vrij veel tijd om bijvoorbeeld een grafiek of schema uit te leggen.

Presenteren op conferenties is sowieso lastig, omdat je meestal een geheel onderzoek in een minuut of 12 moet vertellen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Slechte slides = slechter onthouden, minder leren

Maar ik zou toch ook veel liever een goed hoorcollege zonder Powerpoint bijwonen dan een matig hoorcollege met Powerpoint. Een goed verhaal blijft een goed verhaal, ook met een schoolbord en krijtjes, en voor het leren van feiten en bestuderen van de stof gebruik je gewoon boeken, artikelen of readers.
Precies wat ik bedoel (maar jij hebt het beter neergeschreven getypt. Alleen zou ik er nog wat aan toevoegen:
Ik ben bang dat het gebruik van Powerpoint te vanzelfsprekend is geworden.
Terwijl veel mensen geen idee lijken te hebben van wat een goede presentatie is. Daardoor kan een powerpoint een goed hoorcollege minder goed maken: het verslapt de aandacht van het "publiek", en het zorgt er (naar mijn gevoel) voor dat men minder moeite doet om het verhaal zélf goed te brengen omdat de slides het al vertellen.

Ik zou zeggen: slides moeten iets toevoegen aan wat mondeling wordt overgebracht. Wat mondeling wordt overgebracht moet geen toevoeging zijn aan de slides. Anders kun je het hoorcollege evengoed laten voor wat het is en gewoon het boek laten lezen en bediscussiëren (wat, voor mij dan, uiteindelijk ook het gevolg is).

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Slechte slides = slechter onthouden, minder leren

Het ligt niet aan de aanwezigheid of de kwantiteit van slides. Een goede prof kan met slides nog steeds moeiteloos de aandacht van de studenten bij de les houden. Het voordeel dat hij dan behaalt is dat er veel minder genoteerd gaat worden en men dus meer aandacht heeft voor wat er gezegd wordt dan voor de woorden die opgeschreven moeten worden (natuurlijk zul je nog steeds die vreemde mensen hebben die zelfs dan alles nog opschrijven, met liters fluo en kleurinkt erbij - ik snap begot niet waarom het zo leuk is te kopiëren wat er toch online komt of zelfs in je cursus staat).

Ik herinner me nog goed hoe moeilijk het was een organische reactie te begrijpen als je koste wat het kost het mechanisme zo snel mogelijk op papier moet hebben voor de prof het wegveegt. Je spendeert een les gewoon aan schrijven en niet aan begrijpen.

Natuurlijk, een prof die zijn slides simpelweg afleest maakt zijn hoorcollege overbodig. Zulke lessen zijn ook niet interactief, en dat is vooral de doodsteek voor eenieders aandacht. Of dat voor elke studentengroep doenbaar is weet ik niet, maar ik heb profs gehad die erin sloegen voor een publiek van ca. 200 man.

Als ik moet samenvatten, zou ik deze dingen het belangrijkst noemen in het verpesten van hoorcolleges:

-Gebrek aan interactie met studenten (een goede prof moet dit afdwingen).

-Nerveuze prof.

-Afgrijselijke slides (structuur, kleurgebruik, te veel informatie die niet online wordt gezet of in de cursus staat).

-Gebrek aan stilte.

En ik heb ze allemaal al meegemaakt.
Sowieso moet je nooit meer dan 50 slides hebben. Dan weet je zeker dat er onzin bijstaat. Een goede slide bevat informatie voor ongeveer 1 minuut. Ga je in 5 seconden door een slide heen, laat hem dan weg.
Ik vind niet dat je hier een regel aan kunt verbinden. Slides van 5 seconden kunnen wel degelijk hun nut hebben. Comic relief slides bijvoorbeeld, maar ook slides die er alleen maar of vooral voor de structuur bijstaan.

De kwantiteit is ook iets heel relatief. Kortere slideshow maken het leren wel minder een last ("nog 140 en ik heb juist 10 minuten over de laatste 10 gedaan!"), maar dat hangt weer af van het vak en de stof.

Berichten: 128

Re: Slechte slides = slechter onthouden, minder leren

Ik vind trouwens wel vaak dat Amerikanen vrij goed presenteren. Ik heb de indruk dat ze daar al op jeugdige leeftijd veel op oefenen en dat het een onderdeel van hun cultuur is om jezelf goed voor de dag te laten komen. De Europese cultuur biedt daarvoor weinig ruimte en verlangt bescheidenheid en ingetogenheid.

Bovenstaande is een generalisering, dat zie ik zelf ook, maar het dient om iets duidelijk te maken.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Slechte slides = slechter onthouden, minder leren

Ik vind niet dat je hier een regel aan kunt verbinden. Slides van 5 seconden kunnen wel degelijk hun nut hebben. Comic relief slides bijvoorbeeld, maar ook slides die er alleen maar of vooral voor de structuur bijstaan.


Uiteraard had ik het over inhoudelijke slides.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Slechte slides = slechter onthouden, minder leren

Een goede prof kan met slides nog steeds moeiteloos de aandacht van de studenten bij de les houden. Het voordeel dat hij dan behaalt is dat er veel minder genoteerd gaat worden en men dus meer aandacht heeft voor wat er gezegd wordt dan voor de woorden die opgeschreven moeten worden (...).
Dat klopt niet, volgens mij. Ik denk niet dat ppt's nota's moeten vervangen, want als dat de bedoeling is krijg je precies de nodeloos gevulde slides waar ik het over had. Als nota's nemen te veel aandacht vraagt, die dan niet besteed kan worden aan het luisteren naar de leerstof, dan ligt dat volgens mij meer aan het feit dat men (nog) geen goede methode gevonden heeft om te noteren. M.a.w. nota's nemen leidt niet per definitie tot verminderde aandacht voor het college zelf, in tegendeel zelfs, cf.
Je spendeert een les gewoon aan schrijven en niet aan begrijpen.
Zoals ik hierboven zei, dat hoeft geen of-of te zijn. Het moet een en-en zijn. Mij helpt noteren omdat ik direct moet verwerken wat gezegd wordt. Als ik gewoon luister, onthou ik de helft niet, en moet ik tóch achteraf nog gaan lezen en samenvatten. Als je natuurlijk alleen overkalkt zonder te begrijpen, zijn nota's nutteloos, want dan moet je evengoed achteraf je verwerking doen.

Mijn conclusie: slides moeten visuele cues bevatten die aandacht en geheugen stimuleren, en geen vervanging voor wat dan ook. Anders kun je evengoed hetgeen ze vervangen (i.e. het college) weglaten.

Edit:
Het ligt niet aan de aanwezigheid of de kwantiteit van slides.
Wel dus, aangezien uit de onderzoeken blijkt dat bij exact dezelfde tekst, door dezelfde mensen, uitgebreidere slides een negatieve invloed hebben op herinnering achteraf.

Berichten: 703

Re: Slechte slides = slechter onthouden, minder leren

Op zich heb ik geen problemen met slides bij de colleges. Ik merk echter idd wel dat vrijwel niemand (ikzelf ook niet) nog aantekeningen maakt, aangezien de sldies toch op internet komen te staan. Bij wiskunde gebruikten we geen slides, maar dat werkte ook niet echt fijn. Bij die docent was je de hele tijd aan het schrijven, en had je geen tijd om te begrijpen wat er nou eigenlijk opgeschreven werd (dus dat was altijd naderhand nog 3x de aantekeningen doorlezen om het te begrijpen). Ik moet echter wel zeggen dat je bij 't schrijven niet zo snel afgeleid raakt van het college.

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Slechte slides = slechter onthouden, minder leren

Dat klopt niet, volgens mij. Ik denk niet dat ppt's nota's moeten vervangen, want als dat de bedoeling is krijg je precies de nodeloos gevulde slides waar ik het over had.
Dat hoeft niet, als de syllabus goed is, of als de slides dienst doen als syllabus. In dat laatste geval is het wel de bedoeling dat je luistert naar wat de prof vertelt en niet op de slides let (tenzij hij er naar verwijst).

Ik snap niet goed hoe je uitgebreid zou kunnen noteren en opletten tegelijk. Elke keer je aan het schrijven bent, mis je delen van de les, tenzij je letterlijk overschrijft wat er gezegd/geprojecteerd/geschreven wordt (en dan is het nutteloos, want dan heb je geen tijd meer voor begrip). Ik ga naar een les om te proberen wat de prof zegt te begrijpen en tracht dus zijn betoog in gedachten te volgen. Wat hij zegt van feitjes (maw de dingen waar je niet voor naar de les komt omdat ze even goed schriftelijk als persoonlijk door te geven zijn) zou allemaal in de cursus of op de slides moeten staan - en als dat niet het geval is zit je volgens mij met een slechte prof.

In feite is de ideale les diegene waar je niets moet noteren. Of beter gezegd: dat is een eigenschap ervan, want natuurlijk heb je ook heel slechte lessen waar je niets moet noteren.
Wel dus, aangezien uit de onderzoeken blijkt dat bij exact dezelfde tekst, door dezelfde mensen, uitgebreidere slides een negatieve invloed hebben op herinnering achteraf.
Meer slides verhoogt de kans op kwalitatief mindere slides, zeker als het zoals hier met minder kon. Mijn punt was echter dat kwantitatief veel slides niet per se op die conclusie wijst. Soms heb je die echt gewoon nodig.

Reageer