[excel] tweede horizontale as

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 662

[excel] tweede horizontale as

Ik heb een chart met twee lijngrafieken, elk geassocieerd met een verticale as. Ik wil nu één van deze curves associëren met een tweede horizontale as, waarop discrete gegevens moeten komen die telkens een aanduiding geven over het punt van deze ene curve. Een illustratie:

Op de primaire horizontale as staat de tijd (in dagen). Op een verticale as het aantal verkochte auto's. Nu wil ik op de tweede horizontale as het weer van die dag weergeven, dat aangeduid wordt door een factorvariabele (regen, sneeuw, hagel en droog, bijvoorbeeld). Voor elk discreet datapunt moet de tweede horizontale as dus een andere waarde geven, waar er herhaling mogelijk is (en deze waarde is tekst, geen getal).

Het gaat om Excel 2007, en ik vind dus maar niet hoe je een tweede horizontale as kunt verbinden met een tweede gegevensreeks.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: [excel] tweede horizontale as

Kun je niet 2 verschillende grafieken maken en zo dicht bij elkaar plaatsen dat het er een lijkt ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: [excel] tweede horizontale as

Ik heb een chart met twee lijngrafieken, elk geassocieerd met een verticale as. Ik wil nu één van deze curves associëren met een tweede horizontale as, .....
Ik weet niet of dit al opgelost is.

Ik heb geen XL 2007 geïnstalleerd (die menus zien er behoorlijk anders uit).

Het is ook nuttig dat je vertelt of je met een Nederlandstalige of Engelstalige Excel werkt. Deze combinatie van dingen deed mij afwachten of iemand anders je geen oplossing kon bieden.

Kijk of je hier iets mee kan (herkent in jouw XL 2007).
  1. Je maakt gewoon een lijngraffiek van je twee datasets.
  2. Selecteer de lijngraffiek die je op een andere as wil.
  3. Ga naar menu Format > Selected Data series > Tab: Axis > selecteer dan 'secondary axis'
Hierdoor wordt een extra 'overlay chart' gegenereert die je volledig autonoom kan formateren (zelfs ander chart type geven) zowel op de x als y-as.
Eric

Reageer