[scheikunde] neutralisatiereacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

[scheikunde] neutralisatiereacties

hallo,

Ik ben nieuw hier op dit forum.

Ik volg de richting elektriciteit electronica (4de middelbaar) Daar heb ik één uurtje chemie in de week nu ik mijn chemie door ziek te zijn niet goed heb bij gehouden begrijp ik er niet veel meer van. Ik zouw julllie raad willen vragen hoe je de volgende oefeningen moet oplossen.

Deels heb ik hem al opgelost maar k weet niet goed hoe t juist moet. En ik weet ook niet goed wat ik nu juist heb en wat niet

1.

Scrijf de neutralisatiereactie van natriumhydroxide en:

a) Waterstofnitraat= HNO3 + NaOH ---> NaNO3 + H2O, Natriumnitraat.

b) Waterstofsulfaat= NaOH + H2SO4 ---> Na2SO4 + 2 H2O, Natrium(II)sulfaat

2.

Geef de reactie bij volledige neutralisatie van een oplossing van:

a) Waterstofjodide met bariumhydroxide= 2 HI + Ba(OH)2 --> BaI2 + 2 H2O.

b) Waterstoffluoride met koper(II)hydroxide= HF + Cu2OH ---> Cu2F +H2O, dikoperfluoride

c) Waterstofbromide met calciumhydroxide= H2Br + Ca(OH)2----> 2H2O + Cabr

tnx

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] neutralisatiereacties

Dag weyger94, Welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


[/td]</table>
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]

Berichten: 25

Re: [scheikunde] neutralisatiereacties

JohnB schreef: Dag weyger94, Welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


[/td]</table>
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
Oh ok excuseer, zal ik de volgende keer doen.

Nogmaals sorry, heb er niet aan gedacht.

vriendelijke groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] neutralisatiereacties

a) Waterstofnitraat= HNO3 + NaOH ---> NaNO3 + H2O, Natriumnitraat.
Deze lijkt me goed. Waterstofnitraat heet salpeterzuur trouwens.
b) Waterstofsulfaat= 2 NaOH + H2SO4 ---> Na2SO4 + 2 H2O, Natrium(II)sulfaat
Denk om je stoichiometrie. Je hebt 2 NaOH nodig (in rood) om H2SO4 (zwavelzuur) te neutraliseren. Je hebt het achter de pijl wel goed gedaan.
a) Waterstofjodide met bariumhydroxide= 2 HI + Ba(OH)2 --> BaI2 (aq) + 2 H2O.
Correct. Al kun je voor de duidelijkheid beter nog (aq) toevoegen achter BaI2. Zo maak je duidelijk dat er een oplosbaar zout ontstaat. (En geen neerslag!).
b) Waterstoffluoride met koper(II)hydroxide= HF + Cu2OH ---> Cu2F +H2O, dikoperfluoride
Koper(II)hydroxide is niet Cu2OH. Die Romeinse 2 (II) slaat op de lading van het koper.

Je hebt dus een zout dat bestaat uit Cu2+ en OH- ionen. Weet je nu de juiste formule voor koper(II)hydroxide?
c) Waterstofbromide met calciumhydroxide= H2Br + Ca(OH)2----> 2H2O + Cabr
Calcium is een tweewaardig ion: Ca2+ en broom is een eenwaardig ion: Br-. De formule CaBr klopt stoichiometrisch dus niet. Dus hier moet je nog even naar kijken.

Nog een verzoekje: zou je in het vervolg sub- en superscript willen gebruiken voor de coëfficiënten en ladingen? Die knop heet "aA" en zit links van de smileys. Hierbij selecteer je het deel dat je wilt sub- of superscripten en dan klik je op "aA" en daarna op sub- of superscript.

Berichten: 25

Re: [scheikunde] neutralisatiereacties

JohnB schreef:Deze lijkt me goed. Waterstofnitraat heet salpeterzuur trouwens.

Denk om je stoichiometrie. Je hebt 2 NaOH nodig (in rood) om H2SO4 (zwavelzuur) te neutraliseren. Je hebt het achter de pijl wel goed gedaan.

Correct. Al kun je voor de duidelijkheid beter nog (aq) toevoegen achter BaI2. Zo maak je duidelijk dat er een oplosbaar zout ontstaat. (En geen neerslag!).

Koper(II)hydroxide is niet Cu2OH. Die Romeinse 2 (II) slaat op de lading van het koper.

Je hebt dus een zout dat bestaat uit Cu2+ en OH- ionen. Weet je nu de juiste formule voor koper(II)hydroxide?

Calcium is een tweewaardig ion: Ca2+ en broom is een eenwaardig ion: Br-. De formule CaBr klopt stoichiometrisch dus niet. Dus hier moet je nog even naar kijken.

Nog een verzoekje: zou je in het vervolg sub- en superscript willen gebruiken voor de coëfficiënten en ladingen? Die knop heet "aA" en zit links van de smileys. Hierbij selecteer je het deel dat je wilt sub- of superscripten en dan klik je op "aA" en daarna op sub- of superscript.
Heel hard bedankt voor de nuttige tips. Ik ga de laatste 2 nog eens proberen.

Waterstoffluoride met koper(II)hydroxide= HF + Cu(OH)2--> (Maar dan krijg ik t precies niet opgelost?)

Waterstofbromide met calciumhydroxide= HBr2 + Ca(OH) --> H2O + CaBr2

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] neutralisatiereacties

Waterstoffluoride met koper(II)hydroxide= HF + Cu(OH)2--> (Maar dan krijg ik t precies niet opgelost?)
Als je nou eens 2 HF neemt :eusa_whistle:
Waterstofbromide met calciumhydroxide= HBr2 + Ca(OH) --> H2O + CaBr2
HBr2 bestaat niet. Je zult het moeten doen met HBr. En vergeet niet dat calcium tweewaardig positief is en je dus 2x een OH- ion hebt.

Je reactie wordt dan:

2 HBr + Ca(OH)2
\(\rightarrow\)
2 H2O + CaBr2 (aq)

Berichten: 25

Re: [scheikunde] neutralisatiereacties

JohnB schreef:Als je nou eens 2 HF neemt :eusa_whistle:

HBr2 bestaat niet. Je zult het moeten doen met HBr. En vergeet niet dat calcium tweewaardig positief is en je dus 2x een OH- ion hebt.

Je reactie wordt dan:

2 HBr + Ca(OH)2
\(\rightarrow\)
2 H2O + CaBr2 (aq)
Ik ga deze nog eens proberen?

Waterstoffluoride met koper(II)hydroxide= 2 HF + Cu(OH)2 --> 2 H2O + CuF2 , is het dan koperdifluoride?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [scheikunde] neutralisatiereacties

De aanduidingen di-, tri- enzovoort worden alleen gebruikt bij verbindingen van niet-metalen, zoals in stofikstofdioxide. In dit geval gaat het om een zout, een verbinding van een metaal met een niet-metaal, daarbij worden deze aanduidingen niet gebruikt. Mocht er twijfel kunnen ontstaan, bijvoorbeeld omdat het metaal meerdere mogelijke valenties heeft, dan wordt de valentie van het metaal in de naam opgenomen. De juiste aanduiding is in dit geval koper(II)fluoride.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 25

Re: [scheikunde] neutralisatiereacties

De aanduidingen di-, tri- enzovoort worden alleen gebruikt bij verbindingen van niet-metalen, zoals in stofikstofdioxide. In dit geval gaat het om een zout, een verbinding van een metaal met een niet-metaal, daarbij worden deze aanduidingen niet gebruikt. Mocht er twijfel kunnen ontstaan, bijvoorbeeld omdat het metaal meerdere mogelijke valenties heeft, dan wordt de valentie van het metaal in de naam opgenomen. De juiste aanduiding is in dit geval koper(II)fluoride.


Ah ok heel hard bedangt allemaal ik denk dat ik het nu wel begrijp.

dat di en tri,... daarvan wist ik niet goed wanneer ik het moest gebruiken.

bedangt voor de nuttige informatie :eusa_whistle:

Groeten

Reageer