Regrowing limbs

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Regrowing limbs

Laatst las ik in een nieuwsbericht dat onderzoekers erin zijn geslaagd om een konijnenpenis na te construeren en deze te transplanteren bij konijnen bij wie deze geamputeerd was. Het is dus geneeskundig mogelijk om een orgaan of weefsel buiten het lichaam na te maken. Wat betekent dit? Zou de mens dan op korte termijn in staat zijn geamputeerde vingers weer te laten hergroeien, zoals een salamander een geamputeerd lichaamsdeel in iets meer dan een maand weet te herstellen alsof deze nooit beschadigd was? Zodra we weten welke processen hierachter zitten, kunnen we dit nabootsen, dat is wat ik dacht. Laat uw gedachten hierover uit!

Berichten: 12.262

Re: Regrowing limbs

Ik denk dat het nog een heel eind weg is, maar wel zal beginnen met eenvoudigere structuren en weefsels. Zo schijnt het bijvoorbeeld mogelijk te zijn een tand terug te laten groeien op de plaats waar er eentje getrokken is - althans, in muizen en met beschikking over embryonale cellen.

Maar iets als een complete vinger lijkt me sowieso lastiger: Zelfs al zou je die in vitro kunnen maken, wat heeft iemand die zn vinger kwijt is daar dan aan? Als het een paar weken duurt voordat die 'reservevinger' gekweekt is denk ik dat deze niet meer functioneel is aan te brengen - je zit natuurlijk met problemen als afstervende zenuwen die ooit naar die vinger gingen.

Bij zo'n salamander werkt het duidelijk anders, daar groeit het vervangende ledemaat er in situ weer aan, meteen met correcte innervatie en circulatie. Zoiets bij de mens voor elkaar krijgen lijkt me nog ver weg.
Victory through technology

Reageer