[scheikunde] elektronenstructuur van atomen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 212

[scheikunde] elektronenstructuur van atomen

Ik zat vast bij volgende vraag:

"Voor As in de grondtoestand, hoeveel elektronen hebben l=1 als kwantumgetal, hoeveel ml=0, en hoeveel ml=-1? "

Ik begin dus eerst met de elektronenconfiguratie uit te schrijven via aufbau-principe:

1s22s22p63s23p64s23d104p3

mijn redenering voor l=1 ga ik als volgt te werk: het hoofdkwamtumgetal is n=4,dus de subniveau's(s,p,d,f) zijn l= 0,1,2,3.

Vervolgens is dus gevraagd l= 1 dus subniveau p=> geeft dus 15 elektronen.

Mijn vraag is nu hoe ik verder moet bij de magnetische subniveau's? Weet iemand dit?

Berichten: 503

Re: [scheikunde] elektronenstructuur van atomen

Ieder l niveau heeft een ontaarding 2(2l+1).

2 wegens de spin

2l+1 door ontaarding in ml.

Bij l = 1 hebben we een ontaarding 3 in ml ( m.a.w. ml = 1,-1,0) en 2s+1 = 2 ( up en down) in de spin.

Dus in het totaal 6 toestanden voor l = 1.

Dus bij iedere ml waarde horen er 2 toestanden: een elektron met spin up en een elektron met spin down.

Berichten: 212

Re: [scheikunde] elektronenstructuur van atomen

die 15 elektronen zijn bij mij wel juist. Dit staat toch zo in de appendix van mijn boek. En u theorie voor ml klopt ook niet. De juiste antwoorden zijn voor ml=0=> 15 en voor ml=-1=> 7

Berichten: 503

Re: [scheikunde] elektronenstructuur van atomen

jawel

voor s hebben we 2 toestanden met ml = 0 ( l = 0-> ml = 0 en kunnen spin up of down )

voor p hebben we 2 toestanden met ml = 0 ( l = 1, ml = 0, 1, -1 en kunnen alle drie spin up of down)

voor d hebben we 2 toestanden met ml = 0 ( l = 2, ml = 0, 1, -1,2,-2 en kunnen alle vijf spin up of down)

en nog eentje in de p

aantal gevulde schillen: 4 s schillen, 2 p schillen, 1d. Elke schil hiervan heeft 2 ml=0 elektronen. Daarbij hebben we nog 1 halfgevuld p schil: draagt 1 ml = 0 elektron bij.

4*2+2*2+1*2+1 = 15

voor ml = -1 : afkomstig uit p of d schil.

2*2+1*2 + 1 = 7 voor ml = -1

Berichten: 212

Re: [scheikunde] elektronenstructuur van atomen

phoenixofflames schreef:jawel

voor s hebben we 2 toestanden met ml = 0 ( l = 0-> ml = 0 en kunnen spin up of down )

voor p hebben we 2 toestanden met ml = 0 ( l = 1, ml = 0, 1, -1 en kunnen alle drie spin up of down)

voor d hebben we 2 toestanden met ml = 0 ( l = 2, ml = 0, 1, -1,2,-2 en kunnen alle vijf spin up of down)

en nog eentje in de p

aantal gevulde schillen: 4 s schillen, 2 p schillen, 1d en daarbij nog 1 halfgevuld p schil

4*2+2*2+1*2+1 = 15

voor ml = -1

2*2+1*2 + 1 = 7 voor ml = -1
Ik snap hoe u aan die 15 komt, maar is mijn manier ook niet juist en is die niet hetzelfde? We komen toch beiden hetzelfde uit?

Van hoe u aan die waarden voor ml komt snap ik nog steeds niets.

Berichten: 503

Re: [scheikunde] elektronenstructuur van atomen

Bij elke ml waarde kunnen we nog het elektron in spin up of in spin down zetten.

-l <= ml <= l

Een p schil heeft l = 1 en dus kan ml de waarden 1, -1 of 0 aannemen.

In die l = 1, ml = 0 kan ik maximaal 2 elektronen plaatsen wegens het uitsluitingsprincipe van Pauli. Het ene elektron zal in spin up zijn en het ander in spin down. Als mijn p schil gevuld is, wil dit zeggen dat ik 2 elektronen heb in l=1,ml=1 , 2 elektronen in l = 1, ml = 0 en 2 elektronen in l = 1, ml = -1.

Elke s schil heeft een ml = 0 waar ik 2 elektronen kan in plaatsen, elke p schil heeft een ml = 0 waar ik 2 elektronen kan in plaatsen en elke d heeft een ml = 0 waar ik 2 elektronen kan in plaatsen.

Dus als ik vb. 7 gevulde p schillen heb, wil dit zeggen dat ik onder andere 7 ml's = 0 heb en dus 14 elektronen met ml = 0.

Die 15 was voor ml = 0 en die 7 voor ml = -1

Reageer