[fysica] vraagstuk kinematica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[fysica] vraagstuk kinematica

Nog maar eens een vraagstuk:

Een brandweerslang staat opgesteld op 15 m van een gebouw. Bij het verlaten van de slang heeft het water een snelheid van 25 m/s. Bepaal hoek α onder dewelke de slang moet worden opgesteld om een zo hoog mogelijk punt op de gevel van het gebouw te treffen. Hoe hoog ligt dat punt?

Kheb voor x v0.cosα.t en voor y v0.sinα.t - 9,81t2/2

Maar nu geraak ik niet meer verder...

Kheb me er al dood op gezocht, en nog vind ik het niet. Kan iemand mij helpen?

Berichten: 503

Re: [fysica] vraagstuk kinematica

Je moet y maximaliseren Je kent ook een x coordinaat. In de x richting moet het water 15 m afleggen. De tijd die hiervoor nodig is zal afhangen van de hoek a.

Je moet dus eerst de maximale hoek bepalen, dan kan je hieruit de tijd halen die het water nodig heeft om 15 m in de x richting af te leggen en hieruit kan je y halen.

Berichten: 3

Re: [fysica] vraagstuk kinematica

ja ik weet dat als de waterstraal het gebouw bereikt een maximum bereikt, maar hoe bereken je dat maximum?

Berichten: 503

Re: [fysica] vraagstuk kinematica

door y af te leiden en de afgeleide = 0 te stellen.

Berichten: 3

Re: [fysica] vraagstuk kinematica

Dan kom ik iets van 0° en een beetje uit?

Berichten: 503

Re: [fysica] vraagstuk kinematica

Hmm ik kom op 14° uit, mss is dit wat weinig....

Berichten: 503

Re: [fysica] vraagstuk kinematica

Je kan ook de tijd elimineren uit de vergelijking voor x en die in y stoppen. Deze dan afleiden naar de hoek. Dat geeft 76°.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] vraagstuk kinematica

Hmm ik kom op 14° uit, mss is dit wat weinig....
..//.. Dat geeft 76°.
76+14 = 90 . Dat kan haast geen toeval zijn. Dat riekt naar een systeemfout hier of daar.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer