[aardrijkskunde] vorm van brasilia

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 44

[aardrijkskunde] vorm van brasilia

Weet er iemand hoe de vorm van Brasilia lijkt als je van een bepaalde hoogte kijkt?

het is een rare vraag dat de leerkracht ons heeft gevraagd, weet iemand het toevallig ?

leerkracht heeft jammer genoeg geen tips gegeven.

Berichten: 771

Re: [aardrijkskunde] vorm van brasilia

De stad is gebaseerd op een stedenbouwkundig plan van Lucio Costa met de vorm van een vliegtuig. Aan een brede, centrale boulevard, de "monumentale as" (Eixo Monumental) liggen alle regeringsgebouwen. Dwars daarop staan twee "vleugels" (de Asa Norte en Asa Sul). Daaraan liggen, uiterst regelmatig geordend, grote woonblokken (superquadra's). Een groot aantal monumentale gebouwen (onder meer de hieronder afgebeelde kathedraal en het congres) is van de hand van architect Oscar Niemeyer. De architecturale en stedenbouwkundige ideeën van Le Corbusier zijn van grote invloed geweest bij het concipiëren van de nieuwe stad Brasilia, zoals onder meer het uiteenleggen van de functies waardoor het verkeer toeneemt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brasilia

Kon je toch zelf ook vinden? ^^

Berichten: 44

Re: [aardrijkskunde] vorm van brasilia

ik denk dat het niet opstaat :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [aardrijkskunde] vorm van brasilia

Weet er iemand hoe de vorm van Brasilia lijkt als je van een bepaalde hoogte kijkt?
Vlieg er eens virtueel overheen met Google Earth?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [aardrijkskunde] vorm van brasilia

Ik meen me te herinneren,dat de hoofdvorm is afgeleid van een omgekeerde rivierdelta ,mogelijk de uitloop van een bergrivier op een helling,dus aan het eind van de bebouwingen beginnen met smalle wegen en verdere infrastructuur en dat opvoeren naar grotere maten tot aan de uitloop van de infrastructuur bij de stadstoegang.

Een systeem van een vliegtuig kan ik me ook ergens voorstellen,omdat daar bij de uiteinden ( ik schakel de cockpit even uit) ook de minste breedtes en infrastructuur van het vliegtuig zich bevinden en je dan bij de cockpit de grootste maten hebt !

Reageer