Oorsprong van letters in formules

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Oorsprong van letters in formules

Opgelet: dit is wsl een zeer domme vraag :shock: ...

Ik heb altijd al formuletjes krak vanbuiten geleerd, en heb me er eigenlijk als zodanig nooit echt eerder vragen bij gesteld, maar waar komen de letterbenamingen in de fysicaformules eigenlijk vandaan ? Ik vermoed veelal uit het engels: R= resistance voor weerstand, P=power voor vermogen, t= time voor tijd, etc...

maar hoe zit het dan met bijvoorbeeld I (stroomsterkte), U (spanning), L (zelfinductie), Q (elektrische lading), etc...

Bestaat er nergens een lijst die deze oorsprong verklaart ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Oorsprong van letters in formules

niet alle grootheden hebben een "handige" letter, want op een keer gaan ze natuur op(de letters) er maar oude grootheden, zoals stroom I, zal wel een verklarende naam hebben(die ik niet weet)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Oorsprong van letters in formules

I = intensité of intensity, net welke taal je verkiest.

U weet ik niet

L weet ik ook niet

Q = quantity? (gokje)

Re: Oorsprong van letters in formules

Veel letters zijn gekoppeld aan bepaalde namen van wetenschappers.

Berichten: 226

Re: Oorsprong van letters in formules

Op een gegeven moment werden de overgebleven letters maar uitgedeeld aan iedereen, die er behoefte aan had.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Oorsprong van letters in formules

Veel letters zijn gekoppeld aan bepaalde namen van wetenschappers.
Ja, de namen van eenheden zijn vaak afgeleid van persoonsnamen, maar de namen van grootheden niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Oorsprong van letters in formules

In de moderne natuurkunde heb je ook formule's (nou nou)

en daar geven ze ze niet altijd letters meer maar

:shock: :?: ;) zijn ook geen vreemden meer

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Oorsprong van letters in formules

..... :shock:   :?:   ;) ....
Dat zijn toch ook letters?

Berichten: 187

Re: Oorsprong van letters in formules

klassieke letters :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Oorsprong van letters in formules

ja, griekse letters, maar het is maar om aantegeven dat het een gare bedoeling is

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Oorsprong van letters in formules

Als je eenmaal door al je letters heen bent dan moet je nou eenmaal iets anders kiezen. Ik moet wel toegeven dat het er niet veel makkelijker op wordt.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Oorsprong van letters in formules

Ik geloof dat het Euler was, die op een gegeven moment astronomische tekens (dierenriem etc.) ging gebruiken, omdat hij door al zijn letters heen was.

Sommige letters hebben een betekenis en sommige niet. Sommige grootheden hebben ook niet echt een duidelijke uitvinder. Het getal van Euler is natuurlijk logisch dat dat een e is, en dat vroeger voor de volt een v stond (naar Volta) is ook logisch, maar wat geef je voor een letter aan een golflengte, wie heeft dat concept uitgevonden. (Boy is my face red als dat meneer Lambda blijkt te zijn) :shock:
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: Oorsprong van letters in formules

Als je eenmaal door al je letters heen bent dan moet je nou eenmaal iets anders kiezen. Ik moet wel toegeven dat het er niet veel makkelijker op wordt.
Ik vind het leukste van een natuurkunde proefwerk anders wel het tekentje Omega ( greek012.gif ) achter alle Ohm's zetten. :wink:

Maar goed de vraag is eigenlijk al beantwoord.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Reageer