Ballistiek: 'wind value' in het nederlands?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Ballistiek: 'wind value' in het nederlands?

Ik heb net ingelogd op dit forum in de hoop hier antwoord op m'n vraag te krijgen... het is geen huiswerk, maar werk, want ik ben vertaler. Ik hoop dat het huiswerkforum toch de juiste plek is voor mijn vraag...

Ik ben Nederlandse ondertitels aan 't maken voor een Amerikaanse actiefilm (Shooter) over een expert in de ballistiek. Deze man strooit met termen en wiskundige berekeningen, natuurlijk.

Hij heeft het regelmatig over de 'wind value'. Ik heb wel gevonden wat dit inhoudt: het gaat over de invloed van de wind op de baan van een kogel.

De wind value is 0 als de wind van recht voor of recht achter komt, want dan heeft de wind geen effect op de baan van de kogel. Een wind van opzij (3 of 9 uur) heeft een wind value van 1, oftewel volledig.

Wind van schuin voor of achter heeft niet een wind value van 0,5 maar van 0,75.

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel: Hoe zeg je dit in het Nederlands? Als onze knorrige held in z'n baard mompelt 'Wind value three quarters' (waarmee hij bedoelt: wind van schuin voor of schuin achter, dus driekwart van het volledige effect van de wind) hoe zeg je dit dan in het Nederlands? Windwaarde? Windcoëfficiënt? Misschien nog wat anders?

Als iemand het weet, of een handige plek weet waar je zoiets kunt vinden, hoor ik het graag, want na een uurtje googelen loop ik overal dood...

groeten,

erik

Berichten: 208

Re: Ballistiek: 'wind value' in het nederlands?

Ik zou gewoon iets van windinvloed gebruiken ofzo. Is volgensmij geen speciale term voor...

Overigens die waarde 0.75 en waarde 1 en 0 komt af van de sinus

Sin[ 0 graden] = 0

Sin[ 90 graden]=1

Sin[45 graden]= 1/wortel2 en dat is ongeveer 3/4

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Ballistiek: 'wind value' in het nederlands?

Ik zou zeggen: de effectieve tegenwind

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Ballistiek: 'wind value' in het nederlands?

"Effectieve tegenwind" lijkt me niet handig aangezien het effect bij tegenwind juist op nul wordt gezet en dus niet relevant is. Het gaat juist om de zijwind component. Ik zou gaan voor de "windfactor".

Reageer