Watertemperatuur ook in lagen in een vijver ?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Watertemperatuur ook in lagen in een vijver ?

Hallo Allemaal,

Ik ben Roy en een van mijn hobby's is Koi karpers.

Nu de winter er weer aankomt is er op het forum over koi karpers een interessante vraag ontstaan.

In de natuur is het zo dat in een meer het water uit diverse temperatuurlagen ontstaat ik mag daaruit opmaken dat vissen daarom ook richting bodem zakken als de winter er aan komt.

Nu was de vraag is dit ook het geval is bij onze tuinvijvers zijn hier ook temperatuurlagen mischien met minimale temperatuurverschillen ?

De tweede vraag is als je dit dmv een Luchtsteen in beweging gaat brengen gaat de temperatuur dan lager worden dan normaal als er bijv een ijslaag opligt.

Wat ook weer kan leiden tot de derde vraag heeft water met ijs erop een bepaalde temperatuur of is dit afhankelijk van bepaalde factoren ?

Alvast bedankt ik denk dat er hier vast mensen zijn die hier een goed antwoord op hebben ik had al wat gespeurd maar kon niks vinden.

Groetjes Roy

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Watertemperatuur ook in lagen in een vijver ?

Overdag zal de bovenste lagen warmer zijn omdat dat word opgewarmt door de zon, 's nachts zal het onderste warmer zijn omdat de bovenste laag het snelst temperatuur verliest.

Water kan niet kouder worden dan ~0 graden. Als het gaat vriezen ontstaat er een ijslaag bovenop het water omdat ijs lichter is dan water. Het water blijft ~0 graden totdat al het water bevroren is. Net zoals kokend water ook 100C is totdat alles is omgezet in stoom.

Zo'n luchtsteen houd enkel het water in beweging zodat het geen kans krijgt om te bevriezen, de temperatuur van het water word daardoor niet verhoogd.

Berichten: 2

Re: Watertemperatuur ook in lagen in een vijver ?

Het is alleen de vraag hoewarm is het water onder het ijs?

Bij vissen is een watertemperatuur van 4 graden al gevaarlijk dichter na het nul punt begint het water namelijk te vlokken er komen ijskristallen in die in de kieuwen blijven zitten en de dood tot gevolg kunnen hebben.

Koud water is zwaarder dan warm water het warm water stijgt op wordt afgekoeld en zakt weer naar beneden daar wordt het weer opgewarmt en gaat weer ophoog etc etc.

De onderste laag is het stabielste en daarom favo bij vissen.

Dat is dus de vraag gebeurt dit ook in een vijver of is het daar te klein voor(2 meter diep)?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Watertemperatuur ook in lagen in een vijver ?

Koud water is zwaarder dan warm water
De grootste dichtheid ligt bij water (vreemd stofje) op +4°C. Als de vijver daadwerkelijk 2 m diep is zal dat nabij de bodem overigens sowieso niet gauw afkoelen tot nabij de 0°C. De omringende grond zal op die diepte al gauw minimaal ca. 10°C zijn, ook putje winter.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer