dna replicatie 3' - 5'

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 21

dna replicatie 3' - 5'

Hallo,

Ik had een vraag over de DNA replicatie. In mijn handboek staat namelijk het volgende:

Het aflezen van DNA kan slechts in één richting van 3' --> 5'. (Waarom is dit?)

Daardoor groeit de ene complementaire streng ononderbroken met de replicatievork mee (van 5' --> 3') terwijl de andere complementaire streng van de replicatievork af groeit (maar ook van 5' --> 3')

Dit snap ik niet :eusa_whistle: En ik snap ook niet waarom er bij een kant van de streng een onafgebroken complementaire streng ontstaat en bij de andere streng ontstaat het in stukjes. ](*,)

Alvast bedankt voor het lezen.

Berichten: 412

Re: dna replicatie 3' - 5'

En ik snap ook niet waarom er bij een kant van de streng een onafgebroken complementaire streng ontstaat en bij de andere streng ontstaat het in stukjes. :eusa_whistle:


Deze animatie kan misschien helpen, vanaf het stukje "replicatie".
Vroeger Laura.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: dna replicatie 3' - 5'

En onze microcursus DNA kan misschien ook wat inzicht kweken.

Het gaat overigens niet om het aflezen van DNA maar om het aanbouwen van de nieuwe streng en dat kan maar in één richting, van 5' naar 3':

Afbeelding

Bron: Wikipedia, Okazaki fragmenten.

Als het DNA verder naar links toe open 'ritst', komt er aan de onderste streng steeds weer ruimte vrij voor een nieuw stukje, terwijl de bovenste streng gewoon door kan verlengen.

Het heeft te maken met het aan elkaar vastknopen van verschillende nucleotiden: de fosfaat groepen die aan het 5' koolstof atoom van de ene nucleotide zitten, moet aan het 3' koolstofatoom van de volgende nucleotide vastgemaakt worden (zie microcursus). De enzymen die dat regelen hebben simpelweg beperkingen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 21

Re: dna replicatie 3' - 5'

@ Mrtn: Dankjewel het is me nu veel duidelijker geworden:D!

*Bestaat zo'n stukje uit de onderse streng altijd uit 3 nucleotiden?

Reageer