[natuurkunde] dichtheid van een onbekende stof.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[natuurkunde] dichtheid van een onbekende stof.

Een onbekende stof heeft een dichtheid van 2,4 g/cm3.

a) Bereken de massa van 0,25 dm3 van die stof.

b) Bereken het volume als de massa van een stuk van die stof gelijk is aan 15 g.

-

a) Ik begrijp de vraag niet zo goed volgens mij moet ik bij a 0,25 dm van 2,4 g/cm berekenen en dat moet ik dm naar cm omrekenen 0,25:100 = 2,5 .10^-03 wat ik verder moet doen weet ik niet...

b) Moet a begrijpen om b te kunnen maken.

Berichten: 2.746

Re: [natuurkunde] dichtheid van een onbekende stof.

je weet waarschijnlijk dat massadichtheid=massa/volume. Kijk wat er gevraagd is en wat er gegeven is. Nergens heb je afstanden nodig.

en voor b heb je het antwoord van a niet nodig.

Berichten: 24

Re: [natuurkunde] dichtheid van een onbekende stof.

Dus ik hoef niks om te rekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: [natuurkunde] dichtheid van een onbekende stof.

Als je van dm3 naar cm3 gaat, moet je niet delen, maar vermenigvuldigen met 1000.

Dan geldt de formule ρ=m/V, met zowel ρ als V gegeven, en dan is m makkelijk uit te rekenen.

Bij b. geldt dat m is gegeven, en V gevraagd.

Groet,

Korot
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Berichten: 2.746

Re: [natuurkunde] dichtheid van een onbekende stof.

ah, ik heb het half mislezen. Je moet inderdaad zorgen dat je met dezelfde eenheden werkt, dat aantal dm³ kan je bvb omzetten naar cm³. En in 1 dm³ zit er niet juist 100 cm³ ...

en zorg voor duidelijkheid; je schrijft cm en je bedoelt cm³, je schrijft 100 en bedoelt 1000.

Berichten: 4

Re: [natuurkunde] dichtheid van een onbekende stof.

a. kan je bereken door 2.4g/cm3 gelijk te stellen aan x/250cm3 (x symboliseerd hier de onbekende massa bij het gegeven volume)

=> 2.4g/cm3 = x/250cm3

=> door dit via wiskundige regels te herekenen krijg je x=600g de massa van de stof bij het gegeven volume is dus 600g

b. hetzelfde principe 2.4x/cm3 = 15g/x (dit maal staat x voor het onbeknde volume bij de gegeven massa)

=> x = 6.25 cm3

Reageer