Vloeistof ventiel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Vloeistof ventiel

Voor een onderdeel van een ontwerp van mij is het mijn bedoeling om een vloeistof door een ventiel te laten pompen, maar als er lucht of een ander gas door komt zou het ventiel moeten afsluiten. Is dit op een simpele mechanische manier mogelijk? Of wordt dit een hele moeilijke oplossingen met sensoren etc.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vloeistof ventiel

Ik zie niet zo gauw hoe je dat mechanisch kan oplossen.

Maar ik zat te denken aan de Bucholzbeveiliging van grote transformatoren.

Zie: wiki Bucholz

Dat werkt met een vlotter die een elektrisch contact bedient. Je hebt dan een ventiel nodig met een elektrische aandrijving.

Misschien kan je er inspiratie uit opdoen.

Berichten: 21

Re: Vloeistof ventiel

Afhankelijk van wat je toepassing is:

Je kunt een drijvend balletje gebruiken wat het ventiel afsluit (ventiel moet verticaal staan) . Als er gas voorbij komt valt het balletje en ontsnapt de lucht, vloeistof duwt het balletje omhoog en sluit het gat weer af. Elke automatische ontluchter werkt met een vergelijkbaar principe.

Berichten: 1

Re: Vloeistof ventiel

acronica schreef:Afhankelijk van wat je toepassing is:

Je kunt een drijvend balletje gebruiken wat het ventiel afsluit (ventiel moet verticaal staan) . Als er gas voorbij komt valt het balletje en ontsnapt de lucht, vloeistof duwt het balletje omhoog en sluit het gat weer af. Elke automatische ontluchter werkt met een vergelijkbaar principe.
Acronica doemaar vraagt het tegenovergestelde dus om de vloeistof door te laten en het gas af te stoppen.

Dit zou eventueel mogelijk zijn met een vlottercondenspot die ook gebruikt worden in stoom installaties.

Let wel dat je het thermodynamische deel moet verwijderen.

Reageer