Telecommunicatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Telecommunicatie

0 dBm is 1 mW in 600ohm, dat betekent 0,775 V

Het refenrentiesignaal in de audiotechniek is 0 dBm. Dit wordt gedefinieerd als een vermogen van 1 mW in een weerstand van 600 ohm, wat overeenkomt met een spanning van 0,775 V. Als men dus van een bepaalde spanning zegt dat ze +5dBm is dan betekent dit dat die spanning 5 dB groter is dan de referentiespanning van 0,775V. De eenheid dBm betekent dus, dat je meet ten opzichte van 0 dBm.

Kan iemand mij dit in mensentaal uitleggen ?

Een Bluetooth-apparaat heeft een bereik van 100 meter. Het gebruikte zendvermogen is +20dBm. Hoe groot is het uitgangsvermogen ?

alvast bedankt !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Telecommunicatie

Je hebt te maken met de volgende definitie/formule:
\(L = 10\cdot ^{10}log(\frac{U_1}{U_0}) \ \ met \ L \ in \ dB \)
In mensentaal komt het erop neer dat een toename van 3dB steeds neerkomt op een verdubbeling van signaal (6 dB dus 4 x zo sterk als de referentie, 9 dB 8 x zo sterk als de referentie, 12 dB 16 x zo sterk als de referentie, etc.)

om te berekenen wat +5dBm dan precies betekent voor je spanning zul je een en ander toch in de formule moeten invullen en uitrekenen. Driekommanogwat x U0 is dan de uitkomst.
Een Bluetooth-apparaat heeft een bereik van 100 meter. Het gebruikte zendvermogen is +20dBm. Hoe groot is het uitgangsvermogen ?
Ik ken de definities van vakkreten als zendvermogen, uitgangsvermogen en bereik niet voldoende om die cijfers naar de formule te vertalen. Voor mijn gevoel zijn zendvermogen en uitgangsvermogen zelfs identiek.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Telecommunicatie

Ik ben de laatste tijd in verband met geluidsinstallaties nogal met dB's in de weer geweest.

Volgens mij zit het zo:

0 dBm komt overeen met 1 mW

+20 dB is +2 B. De B (bel) is de exponent van 10, je hebt dus te maken met een factor 102 = 100.

Oftewel je zendvermogen is 100 mW.

Maar ik sta open voor correctie, want het kan zijn dat ik het ook niet goed snap.

Reageer