Springen naar inhoud

Plastic chemicals 'feminise boys'

• Log in om te kunnen reageren

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 november 2009 - 17:12

Chemicals in plastics alter the brains of baby boys, making them "more feminine".

Lees meer ... BBC
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 november 2009 - 22:08

Boys exposed to high levels of these in the womb were less likely than other boys to play with cars, trains and guns or engage in "rougher" games like playfighting.

(...)

She acknowledged that the boys who have been studied were still young, but she said reduced masculine play at this age might lead to other feminised developments in later life.

Oh nee! Ze spelen niet met auto's en ze vechten minder. Hier moet dringend iets aan gedaan worden! God verhoede dat ze zich later vrouwelijker gaan gedragen! :eusa_whistle:

Sorry, dit overtuigt mij niet van het "gevaar" van vinylvloeren en plastieken douchegordijnen. Genitale afwijkingen en problemen bij voortplanting zijn dingen waar we ons zorgen over kunnen maken. Minder "mannelijk" gedrag niet echt, vind ik.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1818 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 november 2009 - 01:01

Oh nee! Ze spelen niet met auto's en ze vechten minder. Hier moet dringend iets aan gedaan worden! God verhoede dat ze zich later vrouwelijker gaan gedragen! :eusa_whistle:
...
Sorry, dit overtuigt mij niet van het "gevaar" van vinylvloeren en plastieken douchegordijnen. Genitale afwijkingen en problemen bij voortplanting zijn dingen waar we ons zorgen over kunnen maken. Minder "mannelijk" gedrag niet echt, vind ik.

Akkoord! ](*,)
De resem afwijkingen die gelinkt worden aan ftalaten (pseudo-oestrogenen) is trouwens behoorlijk indrukwekkend: zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Ftalate
Of ze allemaal ook echt een gevolg zijn ervan, zal een stuk minder vaststaan, denk ik... Niettemin is het zeker een reden om er ons zorgen in te maken, zoals je terecht stelt.

We hebben, als mens, niet echt nood aan stofjes die als het ware onze blootstelling aan oestrogenen nog verhogen. En aangezien jongetjes minder oestrogenen in hun lijf hebben dan meisjes, zal je bij hen veel sneller genitale afwijkingen zien (die dan eigenlijk meer gaan neigen naar 'vrouwelijke' geslachtsorganen)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 november 2009 - 09:37

Nieuw is dat ftalaten ook de geestelijke ontwikkeling van zich ontwikkelende jongens verstoren. Dat ftalaten de lichamelijke ontwikkeling kunnen verstoren is al jaren bekend.

Met dat je een verstoorde ontwikkeling, waardoor uiteindelijk minder mannelijk gedrag ontstaat geen probleem vindt, breng je het onderwerp naar ethiek. Mogen mensen stoffen in de omgeving brengen waardoor de psyche wordt be´nvloed?
Wellicht zijn sommige van deze mannen uiteindelijk gelukkiger dan ze waren geweest als ze niet waren be´nvloed door ftalaten. En wellicht is een minder mannelijke samenleving veiliger. Maar misschien mist de samenleving ook wel aspecten doordat er minder mannen zijn die gevaar zoeken. Is de samenleving daardoor in het geheel minder gelukkig.
Maar belangrijker is, mijns inziens, het principe. Is een samenleving wenselijk, waarin het mensen is toegestaan stoffen in de omgeving brengen waardoor de psyche van anderen wordt be´nvloed. Ik denk dat niemand dit wil.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Hildebrand

Hildebrand

• >250 berichten
  • 745 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2009 - 14:02

Wel wel wel, ypsilon, je zou bijna zeggen dat je een algehele feminisering van de samenleving - afgezien van die anatomische veranderingen -, zij het bewust, bijvoorbeeld door sociale hervorming, danwel onbewust. door chemische be´nvloeding, wel ziet zitten.

Maar eerlijk, om het even naar de dierenwereld te vertalen : wie zit er nu te wachten op een haan die zijn kukeleku 's ochtends liever inruilt voor toktoktok met de kippen op de stok?
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 november 2009 - 15:26

Met dat je een verstoorde ontwikkeling, waardoor uiteindelijk minder mannelijk gedrag ontstaat geen probleem vindt, breng je het onderwerp naar ethiek. Mogen mensen stoffen in de omgeving brengen waardoor de psyche wordt be´nvloed? (...) Is een samenleving wenselijk, waarin het mensen is toegestaan stoffen in de omgeving brengen waardoor de psyche van anderen wordt be´nvloed. Ik denk dat niemand dit wil.

Om te zien of hun psychische ontwikkeling werkelijk verstoord is, zou je m.i. een studie nodig hebben met opvolging doorheen die ontwikkeling. Ik vond dit een beetje een bizarre graadmeter.

Er zijn duizend-en-ÚÚn invloeden (ook chemisch) die onze ontwikkeling op ÚÚn of andere manier waarschijnlijk be´nvloeden. Als we op geen enkele manier door stoffen in de omgeving be´nvloed willen worden, moeten we af van elke vorm van industrie. Zoals ik al zei, vind ik de lichamelijke effecten van ftalaten veel gevaarlijker, omdat die ons voor veel concretere problemen stellen (als de voortplanting in het gedrang komt, weet je het wel).

De vraag of het wenselijk is dat wij stoffen in de omgeving brengen waardoor mensen psychisch worden be´nvloed, lijkt ervan uit te gaan dat deze invloed alleen voldoende kan zijn om de hele psychische ontwikkeling te bepalen, en voor mij is dat een beetje een vreemd idee.

Wel wel wel, ypsilon, je zou bijna zeggen dat je een algehele feminisering van de samenleving - afgezien van die anatomische veranderingen -, zij het bewust, bijvoorbeeld door sociale hervorming, danwel onbewust. door chemische be´nvloeding, wel ziet zitten.

Da's precies waar de uitspraak vandaan kwam: niet het feit dat ik "een algehele feminisering" prima zou vinden, maar het feit dat men direct zo'n "rampscenario" voorziet omdat een groepje jongens minder met auto's blijkt te spelen.

Edit: Om te herformuleren: Ik reageer vooral op het feit uit dat een onderzoek waarin men vaststelt dat een groep jongens minder met auto's, treintjes en pistolen speelt, geconcludeerd wordt dat de hersenen veranderd worden (terwijl de hersenen eigenlijk niet onderzocht zijn) en dat de stoffen "gender benders" zijn. Dat laatste klopt wellicht, puur anatomisch, maar onze psychische ontwikkeling is meer dan alleen biologie.

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2009 - 18:44

Nederlands artikel dat ik daarnet zag op m'n ronde: http://www.nrc.nl/we...icle2416052.ece

Veranderd door Evil Lathander, 17 november 2009 - 18:45

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

EMH Richard

EMH Richard

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 november 2009 - 10:24

Maar kun je eigenlijk wel spelgedrag (of eigenlijk hier sociaal gedrag) wel linken aan concentraties ftalen? Je hebt hier toch ook te maken allerlei invloeden? Meisjes spelen tegenwoordig toch ook gewoon met autootjes. Ik vind de conclusie gewoon te kort door de bocht.
Patient: "Doctor, I think I'm going deaf."
Doctor: "Describe the symptoms."
Patient: "Homer is the bald fat one and Marge has the blue hair."

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 9346 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 november 2009 - 11:38

Of je die link kunt leggen uit dit onderzoek is lastig te bepalen, maar het artikel opent er wel heel stellig in:

Males exposed to high doses in the womb went on to be less likely to play with boys' toys like cars or to join in rough and tumble games, they found.

Ik stel me dan voor dat ze bij een groep gemeten hebben wat die concentratie zoal was, en naarmate die groter was een sterkere gedragsverandering hebben waargenomen. Maar of dat ook werkelijk het geval is... geen idee, wat is de wetenschappelijke bron voor dit verhaal?

Maar eerlijk, om het even naar de dierenwereld te vertalen : wie zit er nu te wachten op een haan die zijn kukeleku 's ochtends liever inruilt voor toktoktok met de kippen op de stok?

De buren?
Victory through technology

EMH Richard

EMH Richard

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 november 2009 - 17:54

Ik stel me dan voor dat ze bij een groep gemeten hebben wat die concentratie zoal was, en naarmate die groter was een sterkere gedragsverandering hebben waargenomen. Maar of dat ook werkelijk het geval is... geen idee, wat is de wetenschappelijke bron voor dit verhaal?

Maar dat is ook een van de dingen die ik zo vreemd vind in dit artikel. Hoe weet je of er daadwerkelijk sprake is van gedragsverandering? Ja, okay, ze lijken in het artikel andere activiteiten te ondernemen, maar dat wil toch helemaal niet zeggen dat ze feminiseren? :eusa_whistle:
Patient: "Doctor, I think I'm going deaf."
Doctor: "Describe the symptoms."
Patient: "Homer is the bald fat one and Marge has the blue hair."

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 9346 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 november 2009 - 19:43

Of je het meteen kunt uitleggen als feminiseren is inderdaad nog een ander punt.

Daar komt nog bij dat men eigenlijk ook alle andere factoren moet uitsluiten, wat me bijzonder lastig lijkt. Ik kan me bijvoorbeeld wel voorstellen dat er een verband is tussen, noem maar wat, het gebruik van plastic stoelen om op te zitten vs economische status, en dat laatste zal zeker ook wel weer zn invloed op gedrag hebben.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures