Profielwerkstuk: gehoor

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

Profielwerkstuk: gehoor

Hoi allemaal!

Ik zit diep aan het nadenken over mijn profielwerkstuk en ik ben er uit dat ik mijn onderzoek voor biologie wil doen.

Dit wil ik doen over het gehoor. Mogelijke deelonderwerpen zijn daarbij:

muzikaliteit

stereofonisch geluid

oorbeschadiging bij jongeren (uitgaan enzo)

Een van deze dingen wil ik gaan doen. Ik vind een standaard gehoortest een beetje cliché dus dat doe ik liever niet.

Heeft er iemand een idee voor een Onderzoek en een passende onderzoeksvraag daarbij?

Alvast hartelijk bedankt,

Dorothy

Berichten: 8.614

Re: Profielwerkstuk: gehoor

Als de nadruk op biologie hoort te liggen, dan vrees ik dat je met muzikaliteit al snel in de psychologisch/filosofisch/wiskundige hoek zult zitten en dat je over stereofonie eerder louter natuurkundige informatie zult vinden. Oorbeschadigingen lijken mij een prima keuze.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Profielwerkstuk: gehoor

Laatst had ik een discussie met iemand over het belang van het buitenoor bij het lokaliseren van geluid. Misschien is dat een leuke insteek? Je kunt dan iemand in het midden van een cirkel zetten met op een aantal verschillende punten een geluidsbron (het liefst dezelfde). Degene krijgt dan een geluid te horen en moet aanwijzen (met gestrekte arm) waar hij denkt waar het vandaan komt. Je kunt dan meten hoeveel graden iemand naast de geluidsbron zit (als je een mooie cirkel maakt waarin je de graden aangeeft). Dan ga je allemaal verschillende situaties testen:

Is de potentie om een geluid te lokaliseren afhankelijk van:

- volume?

- frequentie?

- oorschelp? (je zou met plakbandjes iemands oren een beetje naar achteren kunnen plakken, of iemand een groot kunstoor geven zoals een gevouwen A4'tje)

- de lokalisatie? (geven mensen een grotere afwijking in graden aan als de geluidsbron aan de zijkant is gelokaliseerd, of juist achter de persoon?)

etc.

Bovenstaande kun je natuurlijk gaan mixen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 13

Re: Profielwerkstuk: gehoor

anusthesist schreef:Laatst had ik een discussie met iemand over het belang van het buitenoor bij het lokaliseren van geluid. Misschien is dat een leuke insteek? Je kunt dan iemand in het midden van een cirkel zetten met op een aantal verschillende punten een geluidsbron (het liefst dezelfde). Degene krijgt dan een geluid te horen en moet aanwijzen (met gestrekte arm) waar hij denkt waar het vandaan komt. Je kunt dan meten hoeveel graden iemand naast de geluidsbron zit (als je een mooie cirkel maakt waarin je de graden aangeeft). Dan ga je allemaal verschillende situaties testen:

Is de potentie om een geluid te lokaliseren afhankelijk van:

- volume?

- frequentie?

- oorschelp? (je zou met plakbandjes iemands oren een beetje naar achteren kunnen plakken, of iemand een groot kunstoor geven zoals een gevouwen A4'tje)

- de lokalisatie? (geven mensen een grotere afwijking in graden aan als de geluidsbron aan de zijkant is gelokaliseerd, of juist achter de persoon?)

etc.

Bovenstaande kun je natuurlijk gaan mixen.
Dankjewel, hier kan ik zeker iets mee :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Profielwerkstuk: gehoor

Dankjewel, hier kan ik zeker iets mee ](*,)


Graag gedaan! Zet de proefpersoon dan wel op een draaikrukje, anders is het zo moeilijk een geluidsbron achter je aan te wijzen :eusa_whistle: Qua uitvoering is het een vrij gemakkelijk experiment, je kunt zelfs de oorschelpen en het lokalisatievermogen van verschillende mensen met elkaar vergelijken. Hoort iemand met flaporen bijvoorbeeld beter? ;)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 13

Re: Profielwerkstuk: gehoor

Graag gedaan! Zet de proefpersoon dan wel op een draaikrukje, anders is het zo moeilijk een geluidsbron achter je aan te wijzen :eusa_whistle: Qua uitvoering is het een vrij gemakkelijk experiment, je kunt zelfs de oorschelpen en het lokalisatievermogen van verschillende mensen met elkaar vergelijken. Hoort iemand met flaporen bijvoorbeeld beter? ](*,)


hahaha, ja ik kan kijken of ik hier en daar wat mensen met flaporen kan strikken haha.

Reageer