Vragen over energie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1.286

Vragen over energie

Als simpele ziel heb ik een aantal vragen over engergie, namelijk:

1. Wat is energie.

2. Waaruit bestaat energie.

3. Hoe wordt energie gevormd.

4. Kan energie verloren gaan. Ik bedoel hiermee te zeggen Als een energie van bijvoorbeeld uit licht stralen uitstraald wordt het opgenomen in het grote geheel. Want ik mag aannemen dat alles in- en om ons heen bestaat uit engergie, dus lijkt het mij dat niets aan energie verloren gaat.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vragen over energie

Uit een cursus die ik recent heb gevolgd:

"Energie is een niet-stoffelijk iets dat in staat is veranderingen teweeg te brengen aan of in stoffelijke voorwerpen"

Energie kan niet verloren gaan. Als je niets doet gaat alle energie uiteindelijk over in warmte, en dat is ook een vorm van energie.

Berichten: 1.286

Re: Vragen over energie

klazon schreef:Uit een cursus die ik recent heb gevolgd:

"Energie is een niet-stoffelijk iets dat in staat is veranderingen teweeg te brengen aan of in stoffelijke voorwerpen"

Energie kan niet verloren gaan. Als je niets doet gaat alle energie uiteindelijk over in warmte, en dat is ook een vorm van energie.
Maar energie bestaat toch niet zomaar?

En!! Hoe weten wij, dus de mens dat energie werkelijk bestaat?

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Vragen over energie

Energie is op dit deel van het wetenschapsforum een verzamelnaam voor allerlei soorten van energie. Er kan lekker mee gerekend worden, maar om er over te filosoferen zit je hier natuurlijk niet goed.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vragen over energie

... En!! Hoe weten wij, dus de mens dat energie werkelijk bestaat?
Heel simpel, als je het afneemt van je energiebedrijf dan moet je er voor betalen. Stop maar eens met betalen, dan merk je vanzelf wat je mist.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Vragen over energie

Alexander vroeg :

En!! Hoe weten wij, dus de mens dat energie werkelijk bestaat?

Klazon schreef :

"Energie is een niet-stoffelijk iets dat in staat is veranderingen teweeg te brengen aan of in stoffelijke voorwerpen"

Ik wil nog het volgende aanvullen :

Een systeem bezit energie als het in principe in staat is door middel van het uitoefenen van (een) kracht(en), arbeid te verrichten.

Probleem met energie is dat het betrekkelijk abstract begrip is dat het best kan uitgelegd worden met een voorbeeld van een thermodynamisch systeem waarin energie wordt aangewend.

Voorst wordt energie slechts overgedragen aan een ander sub-deel van een thermodynamisch systeem of omgezet in een andere vorm (zo kan bijvoorbeeld potentiële ernergie worden omgezet in kinetische energie, of chemische energie worden omgezet in warmte-energie).

Energie ontstaat of verdwijnt dus niet. Energie in een systeem kan echter wel "verloren gaan". Maar dan bedoelen we dat een deel van de energie zich buiten ons thermodynamisch systeem verplaatst en het aldus niet of nauwelijks meer kan aangewend worden in het systeem zelf.

Berichten: 718

Re: Vragen over energie

Over energie wordt vaak heel wazig gedaan (positieve energie, energiebanen en weet ik wat al niet). In dat soort gevallen is het heel instructief om terug te gaan naar de basis van het begrip energie zoals dat in de natuurkunde gebruikt wordt. Energie is dan niet meer dan een construct met de prettige eigenschap dat het constant is en dat maakt heel veel rekenpartijen een stuk eenvoudiger.

Re: Vragen over energie

extra vraagje: hoe relatief is energie?

vb een vliegende raket heeft veel energie tov de aarde maar tov de inzittende astronaut niets?????

Berichten: 718

Re: Vragen over energie

kolonelvonklink schreef:extra vraagje: hoe relatief is energie?

vb een vliegende raket heeft veel energie tov de aarde maar tov de inzittende astronaut niets?????


Je bedoelt kinetische energie neem ik aan. Kinetische energie is inderdaad relatief (afhankelijk van de snelheid van de awaarnemer).

Berichten: 150

Re: Vragen over energie

Als je precies wilt weten wat energie is, dan kunnen we niet verder komen dan wat klazon zegt in zijn post.

Sommige termen zijn zo elimentair dat je het vaak niet verder kan uitleggen. Tijd is ook een goed voorbeeld, als je probeert te omschrijven wat dat is, zul je zien dat dat erg lastig is, omdat het nu eenmaal zo'n elementair begrip is.

Berichten: 1.286

Re: Vragen over energie

The Black Mathematician schreef:Als je precies wilt weten wat energie is, dan kunnen we niet verder komen dan wat klazon zegt in zijn post.

Sommige termen zijn zo elimentair dat je het vaak niet verder kan uitleggen. Tijd is ook een goed voorbeeld, als je probeert te omschrijven wat dat is, zul je zien dat dat erg lastig is, omdat het nu eenmaal zo'n elementair begrip is.


Begrijpelijk, maar ik vraag daar wel om, om het maar voor een beetje te begrijpen.

Berichten: 150

Re: Vragen over energie

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=11908

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...p?showtopic=165

Nog twee topics over een soortgelijk onderwerp.

Is het geen idee om hier een overkoepelend topic van te maken?

"Wat is tijd, ruimte en energie?"

Of zullen we er ook nog impuls bij zetten? Dat heeft ruimte ook een tegenhanger gekregen.

Re: Vragen over energie

Ik vind dat Alexander Hartmans recht heeft op een eenvoudig en toch volledig antwoord:

Energie is een hoeveelheid arbeid.

Toelichting: De eenheid waarin energie nu moet worden uitgedrukt is

de joule, oftewel de newtonmeter. In afkorting resp. de J en de Nm.

Vroeger gebruikte men daarvoor de calorie. Dat mag nu niet meer. H. Zeilmaker

Re: Vragen over energie

Anonymous schreef:Ik vind dat Alexander Hartmans recht heeft op een eenvoudig en toch volledig antwoord:

Energie is een hoeveelheid arbeid.

Toelichting: De eenheid waarin energie nu moet worden uitgedrukt is  

de joule, oftewel de newtonmeter.  In afkorting resp. de J en de Nm.

Vroeger gebruikte men daarvoor de calorie.  Dat mag nu niet meer.                                                                   H. Zeilmaker
Nee. met energie ben je in staat om arbeid uit te oefenen. Da's iets anders. Die calorie komt van het feit dat het 4,2 Joule kost om 1 gram water 1 graad celsius te verwarmen. Dat noemt men voor het gemak 1 calorie.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vragen over energie

[Nee. met energie ben je in staat om arbeid uit te oefenen. Da's iets anders. Die calorie komt van het feit dat het 4,2 Joule kost om 1 gram water 1 graad celsius te verwarmen. Dat noemt men voor het gemak 1 calorie.
Volgens mij ben je de zaak nu moeilijker aan het maken dan nodig is.

Ik ga met Zeilmaker mee, energie=arbeid.

Wat de calorie betreft ben je oorzaak en gevolg aan het verwarren. Een calorie is idd de hoeveelheid warmte die nodig is om 1 gram water 1 graad te verwarmen. Dat was de oude eenheid.

Toen later de joule werd ingevoerd als eenheid van energie bleek dat er (ongeveer) 4,2 joules in een calorie gaan.

Verband tussen warmte, mechanische energie en elektrische energie:

1J = 1Nm = 1Ws

Reageer