Gedrag fietsdynamo

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 703

Gedrag fietsdynamo

Ik merk de laatste tijd dat mijn licht op de fiets zich raar gedraagt. Het licht werkt gewoon normaal, maar als ik hard fiets ('s ochtends als ik de trein moet halen :eusa_whistle: ), dan begint het licht eerst langzaam te knipperen, dit gaat steeds sneller en daarna blijft het licht uit met eens in de paar seconde een flits.

Als ik langzaam fiets werkt mijn licht normaal. Ik vermoed dat het iets met de dynamo te maken heeft (als ik me niet vergis wordt de weerstand van een spoel groter naarmate de frequentie van de spanning toeneemt). Dit verklaart echter niet waarom het lampje dit gedrag blijft vertonen als ik langzamer ga fietsen.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Berichten: 28

Re: Gedrag fietsdynamo

slipt je dinamo niet door op je wiel ? dat is simpel op te lossen met een rubber dopje verkrijgbaar bij de fietsen maker. Dergelijk probleem heb ik ook gehad.

Berichten: 703

Re: Gedrag fietsdynamo

Nee, dat is juist het rare. Ik was dat inderdaad vergeten te zeggen, maar de dynamo draait ook alsbhet licht uit is (ik heb eraan gevoeld en dat kan je ook horen). Bovendien zou hij wel weer grip moeten krijgen als ik langzamer ga fietsen, maar dat werkt niet. Zelfs helemaal stilstaan verandert niets.

Berichten: 2.746

Re: Gedrag fietsdynamo

Is er nergens een slecht contact ofzo dat erger wordt al de dynamo opwarmt en er delen uitzetten?

Berichten: 28

Re: Gedrag fietsdynamo

kan het niet zo zijn dat je dynamo niet simpelweg vesleten is? ik fietste in het verleden ook wel eens snel en heb daarbij een aantal dynamos om zeep geholpen, kreeg er ook vreemde klachten mee. kort om vervang dat ding. het mag ook een twedehands zijn. om het te proberen.

Berichten: 703

Re: Gedrag fietsdynamo

De dynamo is net nieuw, dus versleten lijkt me niet. Gewoon slecht is echter wel mogelijk. Het kabeltje en de lamp leverden voorheen nooit problemen op. Ik ga er maar eens mee terug naar de fietsenmaker denk ik.

Berichten: 12.262

Re: Gedrag fietsdynamo

Is er nergens een slecht contact ofzo dat erger wordt al de dynamo opwarmt en er delen uitzetten?


Dat zou inderdaad maar zo kunnen - bijvoorbeeld een sleepcontact of iets dergelijks.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gedrag fietsdynamo

Dat zou inderdaad maar zo kunnen - bijvoorbeeld een sleepcontact of iets dergelijks.
In een hedendaagse fietsdynamo zitten geen sleepcontacten. De spoel staat stil en is rechtstreeks aangesloten.

Berichten: 12.262

Re: Gedrag fietsdynamo

Ah ok - ik weet niet zoveel van fietsen, maar als het werkt met stationaire spoelen en draaiende permanente magneten heb je dat probleem inderdaad niet.
Victory through technology

Berichten: 128

Re: Gedrag fietsdynamo

De aansluiting van de draadjes aan de onderkant van je dynamo al bekeken? Mijn licht haperde ook, maar nadat ik de draadjes had geschuurd met schuurpapier om gecorrodeerd metaal te verwijderen, en ze opnieuw goed had aangesloten, deed het licht het weer prima.

Laat je even weten hoe dit avontuur verder gaat?
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Berichten: 703

Re: Gedrag fietsdynamo

Die draadjes zaten inderdaad eerst niet goed vast, maar ik heb ze vervolgens vast gesoldeerd, dus los zitten ze niet meer.

Gebruikersavatar
Berichten: 121

Re: Gedrag fietsdynamo

Emveedee schreef:Ik merk de laatste tijd dat mijn licht op de fiets zich raar gedraagt. Het licht werkt gewoon normaal, maar als ik hard fiets ('s ochtends als ik de trein moet halen ;) ), dan begint het licht eerst langzaam te knipperen, dit gaat steeds sneller en daarna blijft het licht uit met eens in de paar seconde een flits.

Als ik langzaam fiets werkt mijn licht normaal. Ik vermoed dat het iets met de dynamo te maken heeft (als ik me niet vergis wordt de weerstand van een spoel groter naarmate de frequentie van de spanning toeneemt). Dit verklaart echter niet waarom het lampje dit gedrag blijft vertonen als ik langzamer ga fietsen.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Is het een ledlamp? Wat je hier beschrijft lijkt namelijk precies op het gedrag van een ledlamp op een (conventionele) dynamo; gaat bij één fase telkens uit ('L.e.diode'; het knipperen), hoe sneller de dynamo, hoe sneller het knipperen. Kan wellicht verbeterd worden worden door bv. twee (groepen) leds andersom t.o.v. elkaar aan te sluiten. Als je op je topsnelheid fietst mogen ze natuurlijk niet overbelast worden... :eusa_whistle: Misschien is dit laatste juist het probleem! Veel fietsplezier ](*,) !

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gedrag fietsdynamo

Het knipperen van een ledlamp op een fietsdynamo treedt op bij lage snelheid. De led volgt namelijk de spanningsveranderingen van de wisselspanning. Maar bij normale fietssnelheid gaat dat knipperen zo snel dat het voor het voor het oog niet meer zichtbaar is.

En een led die overbelast wordt gaat niet knipperen, die gaat stuk.

Berichten: 473

Re: Gedrag fietsdynamo

Eén atwoord op dat probleem: dynamo buiten gooien en een naafdynamo laten monteren in je voorwiel!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gedrag fietsdynamo

Kun je aangeven op welk probleem je antwoord slaat?

Reageer