Kracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 212

Kracht

ik zit vast bij volgend vraagstuk:

"een kist met massa m=100kg rust op een horizontale vloer; een kracht F(vectorieel) werkend volgens een richting

die een hoek van 30° onder de horizontale ligt, grijpt aan in de linkerbovenhoek van de kist. De statische

wrijvingscoëfficiënt is tussen kist en vloer is 0,37; de kinetische wrijvingscoëfficiënt bedraagt 0.22"

a) hoe groot is de kracht die minimaal nodig is om de kist in beweging te brengen?(antwoord: 533N)

Ik heb eerst een situatieschets gemaakt, maar kom de uitkomst steeds niet uit.

Ik ben als volgt te werk gegaan:

1) bereken Fn(normaalkracht): 981,2 N

2) Fw= Fn . statische wrijvingscoëfficiënt= 363.044N (=> Fw=F omdat de kist in rust is)

3) dan als laatste omdat F 30° onder horizontale ligt=>(via driehoeksmeting) 363.044/cos(30°)= 419,2

Maar dit klopt niet! Wat doe ik fout??

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kracht

Als ik je vraagstuk goed begrijp, kan je de normaalkracht niet berekenen. De kracht (werkend onder een hoek van 30°) "duwt" de kist immers ook een stuk op de tafel en verhoogt daardoor de normaalkracht.

Maak eens een ordelijke schets en noem de grootte van de kracht F: ontbind deze volgens x- en y-richting. Welk deel werkt mee met de zwaartekracht? Dit deel wordt samen met de zwaartekracht gecompenseerd door de normaalkracht, deze zal nog functie van F zijn.

Dan kan je op basis van deze normaalkracht, de maximale statische wrijvingskracht berekenen, ook nog in functie van F. Stel deze gelijk aan de component van F volgens de bewegingsrichting, los op naar F.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer