Dvd laser diode

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 31

Dvd laser diode

Mijn profielwerkstuk gaat over lasers. Daarvoor wil ik twee experimentjes doen. Ik heb daarbij jullie hulp nodig.

1.

Ik wil een laser diode uit een DVD-Brander halen en daarmee een 'burning' laser maken. Mijn begeleidster voor het profielwerkstuk vindt het goed.

Nu heb ik een DVD-Brander van school gekregen (weliswaar met een defecte motor, maar dat maakt niks uit) en daar heb ik geprobeerd een laser diode uit te halen. Ik krijg daarbij alleen hele kleine schrofjes waarvoor ik geen schroevendraairtje heb. Ik kan ook niet echt een diode zien. Ik ga het morgen op school open maken en dan zie ik dat wel.

Nu stond er bij een 'handleiding' om zo'n laser te maken, dat je een Aixiz module ofzo nodig hebt. Die heeft een heatsink en een lens waarmee je de laserstraal kan concentreren. Ik heb geen idee waar je die in Nederland (Amsterdam, om precies te zijn), kan krijgen. Hopelijk kan een van jullie me daarbij helpen.

2.

Het tweede experimentje is een afluisterapparaat.

Het zou in principe moeten kunnen met een gewone laserpointer. Je schijnt hem op de raam van de kamer die je wilt afluisteren. De terugkaatsing laat je op een LDR weerstand komen. De LDR weerstand is weer gesoldeerd aan een kabeltje die eindigt in een jack (koptelefoon/microfoon plug). Die doe je in de microfoon aansluiting van een computer. Dan zou je in principe geluit moeten kunnen krijgen. De trillingen van het raam veroorzaken ook trillingen in de laserstraal en dus verandert ook de waarneming van de LDR weerstand.

Nu wil ik hierbij weten of dit wel gaat lukken. En kan ik hierbij een 1 MW laser gebruiken of heb ik toch een sterkere laser nodig? (Eventueel die uit deel 1)

Berichten: 2.746

Re: Dvd laser diode

zorg dat je op zn minst een bril met juiste filter draagt als je met die laser prutst.

Reageer