bewijs voor omtrek cirkel

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

bewijs voor omtrek cirkel

8) Het is mij gelukt te bewijzen dat de omtrek van een cirkel gelijk is aan 2*pi*r 8)

Laat zien dat jullie dat ook kunnen (geen integralen a.u.b, want ik moet nog aan mijn 6de beginnen)

veel succes

Re: bewijs voor omtrek cirkel

tip: teken een regelmatige n-hoek in een cirkel, door n oneindig groot te maken krijgen we opnieuw een cirkel

Gebruikersavatar
Berichten: 436

Re: bewijs voor omtrek cirkel

hehe die bewijs kon ik geven toen ik nog in het 1ste middelbaar zat:d

Re: bewijs voor omtrek cirkel

hehe die bewijs kon ik geven toen ik nog in het 1ste middelbaar zat:d
Misschien heb ik het toch op een moeilijke manier bewezen

Ik ben nieuwsgierig, ik wil jouw bewijs zien

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: bewijs voor omtrek cirkel

Het was redelijk evident, maar intussen heb je het toch al gegeven? Min of meer...

Je vertrekt van een algemene formule voor de omtrek van een regelmatige veelhoek waarin het aantal zijde n verwerkt zit. Neem de limiet voor die n -> [inf] en je hebt de omtrek van een cirkel.

Re: bewijs voor omtrek cirkel

Afgeleide, limieten,... is toch niets voor 1ste middelbaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: bewijs voor omtrek cirkel

Limieten is het wiskundige concept waarbij je het naderen naar oneindig correct beschrijft. Je zegt zelf dat je n naar oneindig laat gaan, impliciet is dat dan al een limiet.

Re: bewijs voor omtrek cirkel

Na veel zoeken heb ik eindelijk een figuur gevonden.

Afbeelding

Noem snijpunt van OB met P1P2 S.

Hoek OP1S is gelijk aan (n-2)*Π/2*n (n staat voor aantal hoeken in een regelmatig n-hoek).

=> cos[(n-2)*Π/2*n]=|SP1|/r (r is de straal omgeschreven cirkel)

=>2*r*n*cos[(n-2)*Π/2*n]=omtrek vierkant

lim 2*r*n*cos[(n-2)*Π/2*n] =omtrek cirkel

n-->∞

lim 2*r*1/n*cos[(1/n-2)*Π/2*1/n] = omtrek cirkel

n-->0

lim 2*r*1/n*cos(Π/2-Π*n) = omtrek cirkel

n-->0

o/o => regel van l'hopital (afgeleide van teller en van noemer)

lim 2*Π*r*sin(Π/2-Π*n) = omtrek cirkel

n-->0

2*Π*r = omtrek cirkel 8)

Proficiat voor degenen die het zelf hebben gevonden

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: bewijs voor omtrek cirkel

Leuk, maar ik snap niet dat je zegt "Afgeleide, limieten,... is toch niets voor 1ste middelbaar?" waarna je dan wel een antwoord post met limieten, l'Hopital, ... :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 436

Re: bewijs voor omtrek cirkel

hehe die bewijs kon ik geven toen ik nog in het 1ste middelbaar zat:d
Misschien heb ik het toch op een moeilijke manier bewezen

Ik ben nieuwsgierig, ik wil jouw bewijs zien
Ik zal die laten zien op een dag;)
Afgeleide, limieten,...  is toch niets voor 1ste middelbaar?
Toen ik dat zei van 1ste middelbaar, was dat bij wijze van spreken, ik heb het ergens toen ik in het 3de met simpele kennis bewezen.

Re: bewijs voor omtrek cirkel

Op zelfde manier kan men ook bewijzen dat oppervlakte van een cirkel gelijk is aan pi*r^2.

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: bewijs voor omtrek cirkel

is dit niet zo'n geval van per definitie?

ehm mo2...als je dit gaat bewijzen....wat is dan je definitie van pi? dat is toch de verhouding van de diameter van een cirkel met de omtrek van die cirkel? dan moet je alleen nog bewijzen dat d=2r en hangt het van je definities van d en r af of je nog iets moet doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 436

Re: bewijs voor omtrek cirkel

pi kun je op veel manieren schrijven :shock: ==> dus op veel manieren bewijzen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: bewijs voor omtrek cirkel

Op zelfde manier kan men ook bewijzen dat oppervlakte van een cirkel gelijk is aan pi*r^2.
Met een limiet? Ja, dat zal kunnen, maar ik post liever een -naar mijn gevoel- gemakkelijkere afleiding.

Het is niet eenvoudig om meteen de straal variabel op r te stellen, vandaar dat ik eerst de afleiding naar de eenheidscirkel maak en vervolgens de afleiding "opwaardeer" naar alle cirkels, dus met straal r.

De functie f(x)= :shock: (1-x2) moge duidelijk en bekend zijn. Het geeft de grafiek van een halve cirkel boven de x-as met als domein [-1;1].

Afbeelding

Nu hebben we de oppervlakte van een halve cirkel. Hele cirkel is dus ;) , dat is niet moeilijk in te zien.

We wilden echter de algemene afleiding hebben met variabele straal r en niet alleen straal 1.

We passen de "vergrotingsregels" toe: we vergroten in feite met factor r (de straal). De oppervlakte wordt dan r2 keer zo groot.

En voila: de oppervlakte van een willekeurige cirkel met straal r is pi.gifr2.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Re: bewijs voor omtrek cirkel

Ik heb helemaal geen kennis van integralen (moet aan de 6de beginnen) ,daarom dat ik ze ook niet kon gebruiken.

Maar het is wel leuk gevonden.

Reageer