Synthetische biologie tegen landmijnen

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Synthetische biologie tegen landmijnen

Synthetische biologie tegen landmijnen


Schotse studenten hebben een bacterie dusdanig gemodificeerd dat hij oplicht wanneer hij op een landmijn zit. Als je een suspensie van deze beestjes over een mijnenveld heen sproeit wordt het ruimen een stuk eenvoudiger en veiliger, zo denken ze.


Het achterliggende idee is dat de meeste landmijnen gevuld zijn met het explosief 2,4,6-trinitrotolueen (TNT) en dat daarvan altijd wel een beetje naar buiten lekt. Via een zelf ontworpen TNT-receptoreiwit kun je een metabole route in elkaar zetten die leidt tot verhoogde productie van eyfp, een geel fluorescerend eiwit.


Eyfp reageert echter nauwelijks op zichtbaar licht. Je bouwt dus ook nog een ander enzym in, genaamd PETN reductase, dat TNT afbreekt tot nitriet. Iets dat bodembacteriën uit zichzelf trouwens ook al doen. Vervolgens voeg je nog een luciferase-eiwit toe dat op nitriet (en nitraat) reageert door blauwgroen licht uit te zenden.


Bijkomend verschijnsel is dat eyfp op dat blauwe licht wél reageert, en zelf geel licht gaat uitzenden. Uiteindelijk zou je rond de lekkende landmijn dus een cirkel van geel licht moeten zien, die naar buiten toe overgaat in blauw naarmate de TNT-concentratie afneemt.


Lees verder: http://www.c2w.nl/synthetische-biologie-te...nkx?referer=rss


Bron: c2w

Berichten: 142

Re: Synthetische biologie tegen landmijnen

super cool

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Synthetische biologie tegen landmijnen

Het idee is leuk doordacht, dat zeker. Echter ik vraag me wel af, wanneer je deze bacterie een beetje rond gaat sproeien, hoe komt deze door het zand waar veel mijnen toch wel onder liggen begraven en hoe kan je het licht wat ze uitzenden vervolgens nog zien. Het principe is gaaf, dat zeker, alleen ik vraag me af hoe haalbaar een dergelijk systeem is.


Tevens zet ik vraagtekens bij de veiligheid, genetisch gemodificeerde bacterien gaan rondsproeien is nu niet iets wat dagelijks word gedaan, er zijn niet voor niks regels in labs waarbij mensen alleen in specifieke ruimtes met gemodificeerde bacterien mogen werken, vervolgens moet je dan ook nog opletten hoe je het afval verwerkt. Nu ben ik van mening dat het som allemaal een beetje word overdreven, maar als de bacterie van deze studenten zou worden gebruikt dan zit je meteen aan het andere uiterste.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Synthetische biologie tegen landmijnen

De bacterie hoeft niet door het zand heen. Het idee is dat TNT door het zand heen naar de oppervlakte diffundeert, alwaar het te detecteren is. Ik begrijp alleen niet waarom ze zo'n enorm ingewikkeld systeem bedenken. Chemische sensoren voor TNT bestaan al lang, en zijn veel makkelijker en controleerbaar uit te sproeien over dat soort oppervlaktes. Dit is veel meer een showcase wat er allemaal mogelijk is met genetische modificatie dan een praktische oplossing.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Synthetische biologie tegen landmijnen

Maar wat is de afbreekbaarheid of bio-activiteit van die detectoren? Vele typische chemische indicatoren lijken me nu niet zo milieuvriendelijk om overal te gaan rondspuiten, terwijl een bacterie per definitie wel bio-afbreekbaar is.


Ze kan natuurlijk wel accumuleren of een (bacterieel) ecosysteem verstoren, en dan kun je weer de hele GMO problematiek erbij sleuren. Het is niet voor niets dat genetisch gemanipuleerde bacteriën automatisch een Biosafety Level hoger krijgen dan hun wilde vorm.

Reageer