topkoeling ouderen / airco

Moderator: ArcherBarry

Reageer

topkoeling ouderen / airco

Kan iemand mijn helpen om de juiste instellingen te bepalen voor een verzorgingshuis vol ouderen die since kort Topkoeling hebben de installateur zegt dat 5 graden verschil met de buiten temp. geen probleem is maar de ouderen ervaren het als koud en tocht. laats was het 30 graden en in sommige Kamers was het 23 graden daar klaagde de bewoners over koud en keelpijn en hoesten maar wat zijn de gevaren eigenlijk van zo een installatie voor deze doelgroep(meeste zijn rond de 80 jaar en wonen in een verzorgingshuis tevens zijn de huiskamers van het verpleeghuis ook gekoeld SOM en PG)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: topkoeling ouderen / airco

Over het algemeen is een verschil van meer dan 5 graden Celsius het maximale waarop je een airco (ook in de auto) in moet stellen. Maak je dit verschil te groot, dan kan je dit ervaren als een klap voor je kop. Bij oudere mensen kan dit natuurlijk wat erger zijn. De kans bestaat dan ook dat ze flauw vallen wanneer je de temperatuur te laag insteld.

Tocht heeft in principe niets te maken met een airconditioning. Je kan het beste proberen om de temperatuur met 3 graden te verlagen/verhogen. Dit lijkt me een veilige marge. Voor zover ik weet zijn hier geen strikte richtlijnen voor.

Even navragen bij een (huis)arts kan je al veel opheldering verschaffen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: topkoeling ouderen / airco

Het probleem met de meeste airco-installaties is dat ze te compact zijn gebouwd. Om toch voldoende capaciteit te halen is het dan noodzakelijk om met (te) hoge luchtsnelheden te werken en de bewoners ervaren dat als tocht.

Op het kantoor waar ik werk zijn ook kort geleden topkoelers geinstalleerd en daar merk ik dat ook. Heb er zelf niet echt last van, maar ik voel de luchtstroom wel. En dat is een indicatie dat de snelheid te hoog is. Gewoon slecht ontwerp dus, vanwege de kosten.

Van een goede airco merk je niks.

Re: topkoeling ouderen / airco

Even navragen bij een (huis)arts kan je al veel opheldering verschaffen.


Ik heb de vraag neer gelegt bij de verpleeghuis arts en ook voor hun is dit een vraag hoe hier goed mee om te gaan.

ik heb wel gelezen dat het ontvochten van lucht mischien een ook een probleem is met mensen met verminderde weerstand (bv hoge leefttijd)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: topkoeling ouderen / airco

Een te droge lucht kan voor deze mensen inderdaad vervelende gevolgen hebben. Hun slijmvliezen drogen uit, met zoals jij al noemde, bijvoorbeeld keelpijn als gevolg en een verhoogde vatbaarheid voor infecties. Ouderen zullen namelijk vaak ook te weinig drinken.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Reageer