Enkele elektronica vraagjes

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Enkele elektronica vraagjes

Ikzelf ben zeer geïntresseerd in electro-stuff, zoals motoren van rc-voorwerpen. Vaak als ik iets koop, dan haal ik dit uit elkaar en bekijk hoe het mechanisme van binnen eruit ziet en probeer er dingen aan te veranderen, ik weet niet waarom maar het interesseert me heel erg, en dit al van zeer jonge leeftijd af aan, hoewel ik nu ook vrij jong ben.

Laatst heb ik een rc autootje gekocht, een zeer goedkope, en ik vond deze niet zo snel rijden, het bevatte 4 x 1,5V batterijen. Dus ik dacht, laat ik dat ding openen en er ipv 4 x 1,5 een 2 x 9V in doen. Nou tot mijn verbazing kon de motor dit aan en het autootje reed zoals verwacht heel wat sneller ;) Alleen... de batterijen waren vrij snel leeg. Nou vroeg ik me af, kan ik, zonder het voltage te verhogen, nog 2 9V batterijen erbij doen zodat ik twee keer zolang met het autootje kan rijden. Hoe moet deze verbinding dan?

Een ander vraagje was, stel dat ik een tiental 9V batterijen heb en deze met elkaar in verbinding breng, heb ik dan 90V in handen? Is dit niet gevaarlijk voor de mens? Kan ik dit dan ook ophogen tot 230V en er een lampje mee laten branden? :shock:

Het zijn vage vragen maar toch interessant voor mij om te weten ;)

In ieder geval heel erg bedankt als jullie mijn vragen kunnen beantwoorden

Trouwens hebben jullie enkele links voor mij die over zulke onderwerpen gaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Enkele elektronica vraagjes

1) lang zal het motortje toch ni meegaan :shock: miss batterijen kopen met een hogere capaciteit? >Ah

2) 10 batterijen van 9V in serie geeft ind 90V, de stroom blijft echter gelijk aan die van 1 batterij, zeer laag dus.

Bvb zo een stungun (of hoe noemt zoiets ;) ) heeft ook 200.000volt tussen de pinnetjes maar met een zeer laag amperage en dat overleven 99% van de mensen wel tenzij je hartpatient bent ofzo :wink:

op 230v kan je inderdaad een gewone lamp doen branden, hoewel ik vrees dat ge teweinig ampere zult kunne halen voor het wattage van de lamp.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Enkele elektronica vraagjes

Door batterijen in serie te schakelen, kun je de spanning omhoog gooien. Zoals al vermeldt hebben 10 batterijen van 9V in serie samen 90V.

In parallelle schakeling gaan de batterijen echter langer mee, maar blijft het voltage gelijk. 10 batterijen van 9V parallel geschakeld geeft een output van 9V, maar gaat wel 10x langer mee dan 1 batterij van 9V
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Enkele elektronica vraagjes

Welkom in de elektriciteitwereld.

Voor je hier mee begint in de wilde weg te experimenteren moet ik je wel zeggen dat elektriciteit niet ongevaarlijk is: electrocutie, brand ontploffingen...bezint eer ge begint

Ik zou eens naar de bibliotheek gaan en een paar simpele boeken lezen of op het www wat lezen. Als je de "wet van ohm" en het verschil tussen wissel en gelijkspanningbegrijpt sta je al redelijk ver.

Vraag voor je verjaardag oid eens een electronica experimenteerdoos. Je ouders zouden wel gek zijn om je dat niet te geven.

Oppassen met fora want door wordt soms (in alle oprechtheid) onjuistheden verteld. Voor praktische elektriciteit en -tronica raad ik je http://www.circuitsonline.nl/ aan.

Spanningen verhogen doe je door batterijen is serie te zetten:

---------(+-)-----------(+-)------------(+-)----------

De spanningen kan je dan gewoon optellen, maar de stroom door je belasting gaat dan ook omhoog(wet van ohm) waardoor je belasting (motor, lamp, electronische onderdelen...) kapot kan gaan.(verbranden, ontploffen) Hoe hoog je hiermee kan gaan hangt van de situatie af.

Door batterijen in parallel te zetten: alle + en alle - aan elkaar

Code: Selecteer alles

-----------(+-)-------------

         |          |

         |          |

          ---(+-)-----
verhoog je idd de capaciteit van het geheel en gaat dit langer mee maar blijft de spanning hetzelfde.

Je kan bvb ook combineren:

Code: Selecteer alles

-------------(+-)-------(+-)------------

                 |              |

                 |              |

           -----(+-)------(+-)-----
maar zorg er dan wel voor dat je steeds dezelfde spanningen parallel zet anders kan er een batterij wel eens heel heet worden!(of erger)

bezint eer ge begint

Welke soort batterij ge gebruikt speelt natuurlijk ook een rol.

herlaadbare zijn uiteindelijk goedkoper!

Ik zou voorlopig niet met hogere spanningen experimenteren dan 9V totdat je een beetje weet wat je doet.

Mocht je ooit een zware langdurige schok krijgen en nog leven, ga in elk geval naar de doktor ookal voel je je een half uurtje nadien terug OK. Het zou kunnen dat je nieren stilgevallen zijn en dat merk je pas 2 dagen nadien(niet plezant naar't schijnt).

Nog veel plezier!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Enkele elektronica vraagjes

... maar de stroom door je belasting gaat dan ook omhoog(wet van ohm) waardoor je belasting (motor, lamp, electronische onderdelen...) kapot kan gaan!...
Hier wil ik even wat op afdingen. Bij een motor gaat de stroom niet per definitie omhoog als je de spanning opvoert. Een motor is nl. niet vergelijkbaar met een simpele weerstand. Een motor, en zeker een gelijkstroommotortje zoals in hobbyartikelen wordt toegepast, genereert zelf een tegen-EMK die er voor zorgt dat de uitwendig aangelegde spanning wordt gecompenseerd.

In het algemeen geldt voor zo'n motortje: de spanning bepaalt het toerental, de stroom wordt bepaald door het benodigde koppel.

Re: Enkele elektronica vraagjes

Kan de moderator mijn schema's een beetje aanpassen want ik vind geen edit knop

Klazon: De stroom zal idd niet volgens de wet van ohm omhoog gaan maar toch wel lichtjes omhoog gaan dacht ik. Hij heeft toch een kleine ohmse weerstand of heb ik het mis

nog effe muggeziften: De temk wordt tov van een stijgende U toch ook een ietsiepietsie kleiner wegens meer wrijvingsverliezen???

Re: Enkele elektronica vraagjes

Bedankt voor je reactie kolonelvonklink. Gelukkig weet ik zelf wat gevaarlijk is en wat niet, wat er in mijn startpost staat is uit puur interesse geschreven, dus maak je geen zorgen :shock:

Ook hartelijk dank voor je tips, uitleg over serie- en parallelschakeling en natuurlijk voor de weblinks!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Enkele elektronica vraagjes

....nog effe muggeziften: De temk wordt tov van een stijgende U toch ook een ietsiepietsie kleiner wegens meer wrijvingsverliezen???
Je bent warm, maar het ligt iets anders. De tegen-emk is evenredig met het toerental. Door het hogere toerental zullen de wrijvingen toenemen, daardoor neemt het gevraagde koppel toe en daardoor zal idd de stroom lichtjes toenemen. Anders gezegd: door de hogere stroom zal de spanning over de interne weerstand iets toenemen en dus zal het verschil tussen de uitwendige spanning en de tegen-emk iets toenemen.

Nog anders gezegd: bij elk toerental stelt zich een nieuw evenwicht in tussen uitwendige spanning, tegen-emk en stroom.

PS: bij nader inzien is wat jij zegt mss precies hetzelfde, maar dan heel beknopt geformuleerd.

Reageer