[neurologie]

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4.502

[neurologie]

In een topic las ik -als geinteresseerd leek-gisteren een reactie van Anusthesist op een vraag inzake chemische reacties nabij de receptoren (oa synapsen)van zenuwcellen in connectie met neurotransmitters en wel een signaaldoorgifte via (met) bepaalde ionen.

Het deed me denken aan de werking in een accu bij het opbouwen van spanning en vermogen.

Het intrigeert me namenlijk in hoeverre pijnbestrijding via verdovingssystemen (pillen resp. injecties) een genezingsproces van lichaamscellen,die onderhevig zijn aan ziekte of mechanische beschadiging,negatief of mogelijk positief kunnen beinvloeden.

Er zal,gedacht op mijn lekendenkwijze, een zenuwconnectie (neuronen,etc?)zijn met lichaamscellen en het centrale stuursysteem ergens in de hersenen waardoor er "reparatiewerken"(recuperaties?)plaats vinden in de desbetreffende cellen,die ik elk beschouw als een vorm van zeer gecompliceerde raffinaderijen onder hoofdbestuur van de hersenen.

Ik vraag me af,welke pijnstillende signalen via het zenuwstelsel op welke manier worden ontvangen en gekanaliseerd in de lichaamscellen om te pogen er alleen een postieve reactie-dus aanmoediging in het herstel-uit te produceren.

En bij het ontvangen van te sterke signalen er een stop op te kunnen leggen om het genezingsproces niet negatief te beinvloeden!

De vraag zal wrs.bij Anusthesist op het goede adres kunnen belanden voor een -ook voor geinteresseerde leken- gedegen antwoord ; ik had een PB kunnen sturen,doch de mogelijke problematiek leek me iets voor breder publiek ,dus .......

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [neurologie]

Het intrigeert me namenlijk in hoeverre pijnbestrijding via verdovingssystemen (pillen resp. injecties) een genezingsproces van lichaamscellen,die onderhevig zijn aan ziekte of mechanische beschadiging,negatief of mogelijk positief kunnen beinvloeden.
Cellen zelf genezen niet. Kapotte cellen worden opgeruimd en nieuwe cellen worden aangemaakt.
Er zal,gedacht op mijn lekendenkwijze, een zenuwconnectie (neuronen,etc?)zijn met lichaamscellen en het centrale stuursysteem ergens in de hersenen waardoor er "reparatiewerken"(recuperaties?)plaats vinden in de desbetreffende cellen,die ik elk beschouw als een vorm van zeer gecompliceerde raffinaderijen onder hoofdbestuur van de hersenen.
Tissue repair gaat via de onstekingsreactie die (vrijwel) losstaat van het zenuwstelsel.
Ik vraag me af,welke pijnstillende signalen via het zenuwstelsel op welke manier worden ontvangen en gekanaliseerd in de lichaamscellen om te pogen er alleen een postieve reactie-dus aanmoediging in het herstel-uit te produceren.
Deze vraag is dus niet van toepassing.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 4.502

Re: [neurologie]

Bedankt voor je antwoord.

Wat houdt tissue repair in (weefselherstel?) als de kapotte cellen worden opgeruimd en door nieuwe aangemaakte worden vervangen ?

En de vrijwel losstaande situatie tov het zenuwstelsel;waar komen de reparatie-opdrachten dan vandaan,ik dacht van het besturingssysteem.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [neurologie]

Wat houdt tissue repair in (weefselherstel?) als de kapotte cellen worden opgeruimd en door nieuwe aangemaakte worden vervangen ?
En de vrijwel losstaande situatie tov het zenuwstelsel;waar komen de reparatie-opdrachten dan vandaan,ik dacht van het besturingssysteem.
Dan kun je in bovenstaande link vinden. Kort gezegd: door beschadigde of dode cellen komen er cytokines vrij die

onstekingscellen aantrekken.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 4.502

Re: [neurologie]

Bedankt voor je uitleg en verwijzing,An,na vertaling werd er al veel duidelijk en blijkt hoe complex dat lichaam in elkaar zit.Ik beschouw het steeds meer als een zeer intelligent bestuurde complexe raffinaderij en fabriek om het in lekentaal uit te drukken.

Reageer