Hydroxyapatiet (tandglazuur)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Hydroxyapatiet (tandglazuur)

Hoi!

Ik zit nu in 6 gymasium, en ik en een klasgenoot willen een practicum uitvoeren met hydroxyapatiet. We willen gaan kijken wat fluor voor invloed heeft etcetera. Nu is onze vraag of we hydroxyapatiet zelf (of onze leraar) kunnen bereiden, of dat we er via een andere weg aan zouden kunnen komen?

We zouden erg blij zijn als iemand hier iets over weet.

Groetjes!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Hydroxyapatiet (tandglazuur)

de lokale kiezentrekker (tandarts) ?

slachthuis?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Hydroxyapatiet (tandglazuur)

Jan van de Velde schreef:de lokale kiezentrekker (tandarts) ?

slachthuis?
Dat lijkt me niet echt een optie haha. Daarbij zoeken we geen echte tanden, maar de stof hydroxyapatiet

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Hydroxyapatiet (tandglazuur)

Dat lijkt me niet echt een optie....
Direct of indirect zal het toch een optie moeten zijn, want als ik ga googlen met hydroxylapatite vind ik eigenlijk alleen dierlijke bronnen voor dit mineraal. Het wordt in de medische wereld gebruikt, en zal dus als zuivere stof ongetwijfeld beschikbaar zijn in ziekenhuizen/apotheek?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: Hydroxyapatiet (tandglazuur)

Apatiet is een mineraal met kristalvorm zeszijdige prisma's en in de klasse van fosfaten,arsenaten en vanadaten en een hardheid op de schaal van Mohs van 6,5.

Het is een calciumfosfaat Ca5(F,Cl,OH)[PO4 ]3 en als tandglazuur heeft dat een verbinding ondergaan met een waterstofatoom (atomen),als ik dat goed heb,omdat ik een OH groepje daarin ontdek.

Mogelijk is er dus wat te experimenteren met het natuurproduct Apatiet,vindplaatsen Eifel,Alpen,etc.

Succes!

Nb. een bezoek bij een tandarts als al werd geopperd,zou de eenvoudigste weg zijn en een tand of kies evt. te vermalen!

Berichten: 6

Re: Hydroxyapatiet (tandglazuur)

Ja klopt, de formule van tandglazuur is Ca5(PO4)3OH. Dit zouden we toch moeten kunnen bereiden, of dat we misschien vervangende stoffen kiezen voor Ca en PO4?

Berichten: 4.502

Re: Hydroxyapatiet (tandglazuur)

Ga eens naar de rubriek Scheikunde (op dit forum) en vervolg je vraagstelling omtrent Ca en PO4;de eerste lijkt me niet zo moeilijk om bij een drogist te krijgen,de tweede zou ik-als leek- zo niet weten! Wellicht bij kunstmest-industrie?

Berichten: 6

Re: Hydroxyapatiet (tandglazuur)

Opgelost: We hebben 70 gram hydroxyapatiet gekregen! Van een bedrijf dat medicijnen maakt met hydroxyapatiet als ingredient.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Hydroxyapatiet (tandglazuur)

Geweldig! Weet je ook wat voor medicijnen dat dan zijn?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer