natriumdiwaterstoffosfaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 20

natriumdiwaterstoffosfaat

Hoe los ik het volgende probleem op?

Volgens een recept dien ik 1.32g natriumdiwatersoffosfaat x H2O af te wegen en aan te lengen tot 500ml water.

Nu beschik ik echter niet over het monhydraat maar over een dihydraat variant.

nl natriumdiwaterstoffosfaat 2H2O

Hoeveel moet ik hiervan afwegen om dezelfde hoeveelheid natriumdiwatersoffosfaat te hebben in 500 ml. Ik denk dat je rekening moet houden met het molair gewicht, maar ???

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: natriumdiwaterstoffosfaat

DanD schreef:Volgens een recept dien ik 1.32g natriumdiwatersoffosfaat x H2O af te wegen en aan te lengen tot 500ml water.

Nu beschik ik echter niet over het monhydraat maar over een dihydraat variant.

nl natriumdiwaterstoffosfaat 2H2O

Hoeveel moet ik hiervan afwegen om dezelfde hoeveelheid natriumdiwatersoffosfaat te hebben in 500 ml. Ik denk dat je rekening moet houden met het molair gewicht, maar ???
In neem aan dat het recept vraagt om monohydraat en dat je beschikt over dihydraat.

Het gaat natuurlijk om het aantal Na en PO4 ionen in je oplossing. Je weet het aantal gram van het monofosfaat => delen door de molaire massa geeft het aantal mol Na3PO4 dat je nodig hebt.

Vermenigvuldig dat laatste getal met de molaire massa van Na3PO4.2H2O en voila het aantal grammen benodigde dihydraat.

Omdat je totale oplossing een volume moet hebben van 500 ml, maakt het niet veel uit hoeveel watermoleculen zitten opgesloten in het zout. Ze zweven na oplossing toch vrij door de vloeistof.

Zou je vijfhonderd ml water moet toevoegen aan het zout, dan is het wel van belang hoeveel watermoleculen er extra in de oplossing komen door dihydraat te gebruiken ipv monohydraat.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Re: natriumdiwaterstoffosfaat

Als ik de massa deel door de molaire massa van het monohydraat, krijg ik het aantal mol van het monohydraat.

Als ik het aantal mol monohydraat vermenigvuldig met de molaire massa van het dihydraat krijg ik inderdaad een massa, maar dit kan toch niet de massa zijn die van het dihydraat dient afgewogen te worden.

Moet ik geen rekening houden met de fractie aan H2O tov de totale molaire massa ofzo? Of deelt men de massa van het monohydraat door de molaire massa van NaH2PO4 ipv door de molaire massa van

NaHPO4 . H2O

Ben nog niet 100% mee... :shock:

Berichten: 704

Re: natriumdiwaterstoffosfaat

DanD schreef:Hoe los ik het volgende probleem op?

Volgens een recept dien ik 1.32g natriumdiwatersoffosfaat x H2O af te wegen en aan te lengen tot 500ml water.

Nu beschik ik echter niet over het monhydraat maar over een dihydraat variant.

nl natriumdiwaterstoffosfaat 2H2O

Hoeveel moet ik hiervan afwegen om dezelfde hoeveelheid natriumdiwatersoffosfaat te hebben in 500 ml. Ik denk dat je rekening moet houden met het molair gewicht, maar ???
het gaat om de NaH2PO4-concentratie in de 500 mL

--> 1,32 g NaH2PO4 * H2O = 0,0095657719 mol NaH2PO4 * H2O en als je dat oplost, dan krijg je dus 0,0095657719 mol NaH2PO4 in je oplossing.

nu moet je dus uit de dihydraat-variant ook 0,0095657719 mol NaH2PO4 in je oplossing van 500 mL krijgen.

dat is dan 0,0095657719 * M(NaH2PO4 * 2 H2O) = 1,492336943 g NaH2PO4 * 2H2O.

--> je zult dus 1,49 g NaH2PO4 * 2H2O moeten afwegen en dat aanvullen tot 500 mL water.

Je hoeft geen rekening te houden met de extra watermoleculen. de concentratie van de watermoleculen zal namelijk niet veel veranderen. In 500 mL zitten namelijk heel erg veel watermoleculen en als je daar die paar van de dihydraat bij optelt, dan is dat verwaarloosbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: natriumdiwaterstoffosfaat

Anonymous schreef:...

Ben nog niet 100% mee... :shock:
En toch heeft Brownie gelijk.

(1) m1/M1=n

(2) n*M2=m2

(1) invullen in (2)

m2=m1*M2/M1

Dus vermenigvuldig het aantal grammen met de verhouding van de molmassa's
Kabouters bestaan niet

Re: natriumdiwaterstoffosfaat

Kabouter schreef:
Anonymous schreef:...

Ben nog niet 100% mee... :shock:
En toch heeft Brownie gelijk.

(1) m1/M1=n

(2) n*M2=m2

(1) invullen in (2)

m2=m1*M2/M1

Dus vermenigvuldig het aantal grammen met de verhouding van de molmassa's
hoe kan hij gelijk hebben --. hij heeft het over heel andere stoffen ;) ;) ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: natriumdiwaterstoffosfaat

hoe kan hij gelijk hebben --. hij heeft het over heel andere stoffen   :shock:   ;)   ;)


Owkee Na3PO4 is wat ongelukkig gekozen maar verder heeft hij toch gelijk.
Kabouters bestaan niet

Berichten: 704

Re: natriumdiwaterstoffosfaat

Anonymous schreef:hoe kan hij gelijk hebben --. hij heeft het over heel andere stoffen   ;)   ;)   ;)


Owkee Na3PO4 is wat ongelukkig gekozen maar verder heeft hij toch gelijk.


het is btw precies hetzelfde hoor :shock:

Re: natriumdiwaterstoffosfaat

Ok...

ben nu wel mee, als je mag beschouwen dat de watermoleculen in 500ml niet zo een belangrijke rol spel.

bedankt

Reageer