Wat voor spin zou dit kunnen zijn?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Wat voor spin zou dit kunnen zijn?

Ik heb een spinnenfobie, dus alles met acht poten en meer dan twee ogen moet mijn huis uit. Hij wordt niet doodgemaakt, maar moet wel weg. Toch, als mijn man een glas over het dier gedaan heeft om hem met behulp van een kaart of envelop onder het glas buiten te zetten, kijk ik wel even hoe het dier eruit ziet en ril dan van afschuw. Ik weet het, het is voor velen niet te begrijpen, maar ik ben nou eenmaal bang ervoor.

Jammer genoeg had ik gisteravond mijn telefoon of camera niet bij de hand toen er weer zo'n griezel in de kamer rondliep, beter gezegd, rondrende, want ik heb zelden een spin zo hard zien lopen. Ik heb nl. nooit eerder een dergelijke spin gezien, dus ben ik toch wel nieuwsgierig naar de soort.

Nu is mijn vraag, wat voor spin zou het hebben kunnen zijn. Hij zag er als volgt uit: kogelspin met een bolvormig achterlijf (een bijna perfecte bal), zwart (ik kon niets van een andere kleur ontdekken, maar ik bleef ook op een afstand van een meter kijken), poten aan de voorkant langer dan aan de achterkant, ongeveer drie cm in lengte, twee cm in breedte, diameter van het achterlijf (de kogel) zal ongeveer een cm geweest zijn. Hij leek op de plaatjes van een zwarte weduwe, maar die komt bij mijn weten in Nederland niet voor en is bovendien veel kleiner, toch.

Wie heeft een idee? Klintersaas wellicht? Jij bent toch spinnenkenner?
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 8.614

Re: Wat voor spin zou dit kunnen zijn?

Dat klinkt als een steatoda, meerbepaald de Steatoda grossa (klik). Is dat 'm?

De spinnen uit dit geslacht lijken inderdaad op de zwarte weduwe en verwanten (geslacht Latrodectus), maar zijn groter, minder agressief en minder giftig.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Wat voor spin zou dit kunnen zijn?

Ik weet het, het is voor velen niet te begrijpen, maar ik ben nou eenmaal bang ervoor.
Ik begrijp je perfect! :eusa_whistle: Ik vind het zelfs nog moedig dat je zo'n spin nog zo gedetailleerd en geïnteresseerd kan bekijken, als je een spinnenfobie hebt.
Hij leek op de plaatjes van een zwarte weduwe, maar die komt bij mijn weten in Nederland niet voor en is bovendien veel kleiner, toch.
We hebben het er een tijdje geleden over gehad... Uit
De spinnen uit dit geslacht lijken inderdaad op de zwarte weduwe en verwanten (geslacht Latrodectus), maar zijn groter, minder agressief en minder giftig.
Ik kan natuurlijk zelf op zoek gaan, maar wat zijn dan de gevaren van een beet van zo'n spin?

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 8.614

Re: Wat voor spin zou dit kunnen zijn?

Ik begrijp je perfect! :eusa_whistle: Ik vind het zelfs nog moedig dat je zo'n spin nog zo gedetailleerd en geïnteresseerd kan bekijken, als je een spinnenfobie hebt.
Inderdaad, en zeker dat je de spin niet onmiddellijk dood maakt.
We hebben het er een tijdje geleden over gehad... Uit Ik kan natuurlijk zelf op zoek gaan, maar wat zijn dan de gevaren van een beet van zo'n spin?
Ik vermoed een zwelling/blaar op de plaats van de beet en een enkele dagen durende misselijkheid. Vervelender dan een beet van bijvoorbeeld een kruisspin, maar lang niet zo erg als een die van een Latrodectus.

EDIT: Zie hier, bij het deel over steatodisme.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Wat voor spin zou dit kunnen zijn?

Klintersaas schreef:Dat klinkt als een steatoda, meerbepaald de Steatoda grossa (klik). Is dat 'm?

De spinnen uit dit geslacht lijken inderdaad op de zwarte weduwe en verwanten (geslacht Latrodectus), maar zijn groter, minder agressief en minder giftig.
Ja, inderdaad, dat is 'm. Dank je wel Klintersaas.

En, nee, ik maak spinnen niet dood. Ik maak geen enkel dier dood, behalve dan misschien een vervelende mug, die me net heeft gestoken. Zij kunnen niet helpen dat ik er bang voor ben en dat ze er eng uitzien. Bovendien, bijgelovig als ik ben, geloof ik dat het doden van een spin ongeluk kan brengen.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 8.614

Re: Wat voor spin zou dit kunnen zijn?

Graag gedaan. Blijven buitenzetten dus, maar opletten dat je (man) niet gebeten wordt. Het kan niet veel kwaad, maar aangenaam is anders.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Wat voor spin zou dit kunnen zijn?

maar opletten dat je (man) niet gebeten wordt.
Dat zal niet zo'n probleem geven bij steatoda's .

Steatoda's zijn van nature niet agressief en zullen slechts uit uiterste noodzaak bijten .

Ik moet de spinnen regelmatig uit bad redden en dat gebeurd zonder glas , al is dat wat moeilijker bij vrouwtjes .

Om de een of andere reden reageren de mannetjes rustiger als ik ze op m'n hand laat lopen .

Reageer