Kinematica vallende kast

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

Kinematica vallende kast

ik weet echt nie hoe ik aan deze oefening moet beginnen. Ik zit nl helemaal in de knoop met die x0, vxo,...

tess werkt op de 3e verdieping.De verhuisfirma hoog en droog doet een verhuis op de 7e verdieping. Plots hoort tess een vloek en zit ze de kast passeren. Het raam (vh kantoor v tess) is 1.20 m hoog en de kast deed er 0.1 s over. Wat is de hoogte/afstand tss de grond en de 7e verdieping.

Kan iemand me helpen. Ik weet echt niet hoe ik er aan moet beginnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Kinematica vallende kast

EVRB: x(t) = x0 + v0*t + 0.5*a*t²

Als je x = 0 op de grond neemt en de x-as naar boven richt krijg je:

x0 = hoogte van de 7de verdieping en is de gezochte variabele

v0 = 0

a = -9.81 m/s²

Wat weet je nog waarmee je x0 kan zoeken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kinematica vallende kast

Dag Seg, welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] DEKKENDE TITEL

Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling

Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [natuurkunde]mechanica, en die vindt dus niemand meer terug. [natuurkunde]bungee-jump is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder


[/td]</table>
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]

Ik maak dan altijd eerst even een schets:
seg.gif
seg.gif (7.83 KiB) 365 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: Kinematica vallende kast

a= vx/t

hieruit kan je dan vinden dan vx1-vx2=a*t=-.0981 m/s

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kinematica vallende kast

seg schreef:a= vx/t

hieruit kan je dan vinden dan vx1-vx2=a*t=-.0981 m/s
hoe kom je erbij dat t gelijk is aan 0,01 s??

speel het filmpje af. ZIE je die kast langs dat raam vallen? Welke afstand is dat? Hoe lang duurt dat? Wat is dus de snelheid van de kast ter hoogte van het raam?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Kinematica vallende kast

Ik zie niet wat je probeert te doen.

x(t) = x0 + v0*t + 0.5*a*t²

Deze formule geeft je de positie van de kast op elk tijdstip, ervan uitgaande dat de kast op t=0 op de 7de verdieping is en dan wordt losgelaten.

"Plots hoort tess een vloek en zit ze de kast passeren. Het raam (vh kantoor v tess) is 1.20 m hoog en de kast deed er 0.1 s over."

Je weet dus dat x(t = 0.1s) = 1.20m

Edit: Dit geeft wel een vrij rare waarde voor die beginhoogte. Ziet iemand mss een fout in deze redenering?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kinematica vallende kast

Je weet dus dat x(t = 0.1s) = 1.20m
Hoezo...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kinematica vallende kast

Edit: Dit geeft wel een vrij rare waarde voor die beginhoogte. Ziet iemand mss een fout in deze redenering?
de kast deed er 0,1 s over om langs het raam te flitsen, niet om van het 7e naar het 3e te vallen. Bij gebrek aan gegegevens over de grootte van de kast zou ik de kast hierbij maar als een puntmassa beschouwen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 114

Re: Kinematica vallende kast

Ik zou zeggen dat je de formule 2 keer moet gebruiken.

Een keer met een afstand X, en een keer met een afstand X+1.20 m.

Een keer met t, en een keer met t=t+0.1 seconde.

Twee vergelijkingen, twee onbekenden. Zou goed af moeten lopen.

Bert

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Kinematica vallende kast

de kast deed er 0,1 s over om langs het raam te flitsen, niet om van het 7e naar het 3e te vallen. Bij gebrek aan gegegevens over de grootte van de kast zou ik de kast hierbij maar als een puntmassa beschouwen


Aha, als je het zo interpreteert krijg je waarschijnlijk een realistischere oplossing :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kinematica vallende kast

Voor seg maar even stap voor stap en vanaf het begin.
Jan van de Velde schreef:hoe kom je erbij dat t gelijk is aan 0,01 s??

speel het filmpje af. ZIE je die kast langs dat raam vallen? Welke afstand is dat? Hoe lang duurt dat? Wat is dus de snelheid van de kast ter hoogte van het raam?
zeg het maar....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 114

Re: Kinematica vallende kast

s= 0.5*a*t2

en

s + 1.20 m= 0.5*a*(t+0.1)2

Bert

Reageer