Periode of frequentie?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 78

Periode of frequentie?

Hallo :eusa_whistle: 'k heb een beetje een flauwe vraag ;)

ik moet voor school een werk maken over staande golven, daarom moet ik ook de theorie even toelichten. Ik leg hierin de kenmerkende grootheden van een golf zowat uit, maar zit een beetje in de knoop met frequentie en periode.

Welke is de basisgrootheid en welke is afgeleid? Ik heb wel een vermoeden (T is basis en f is afgeleid), maar ik had toch graag bevestiging gehad of dit ook echt klopt. ](*,)

dank je

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Periode of frequentie?

Ik zie geen onderscheid. Hangt mijns inziens geheel van je vertrekpunt af. De eenheid van trillingstijd (s) is een van de 7 grondeenheden. Als je dat als criterium neemt is T de door jou zo genoemde basisgrootheid, en de frequentie (met eenheid s-1 a.k.a. Hz) dan een afgeleide.

Wat is het belang van dat onderscheid?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Periode of frequentie?

De tijd waarbij twee opeenvolgende positieve maxima doorheen een meetpunt lopen heet de PERIODE (T).

De omgekeerde waarde (1/T) geeft het aantal positieve maxima aan die per seconde doorheen een punt heenlopen en

wordt de FREQUENTIE genoemd.

De afstand die doorlopen wordt in 1 periode wordt de GOLFLENGTE genoemd (λ).
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 78

Re: Periode of frequentie?

Na een inleiding over waar en hoe golven allemaal voorkomen, leg ik de kenmerken als volgt uit: 

------------------------------------------------------------------

Kenmerken van een golf

Elke golf heeft een amplitude A

De amplitude..

Elke golf heeft een frequentie f

De frequentie is.. 

Elke golf heeft een periode T

De periode..



Elke golf heeft een hoeksnelheid ω

De hoeksnelheid is de

Elke golf heeft een golflengte λ

De golflengte (λ) is de kortste afstand tussen 2 punten van eengolf die in fase trillen.

------------------------------------------------------------------

Maar als jullie zeggen dat het geen verschil maakt, dan plaats ik frequentie en periode gewoon in één puntje :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Periode of frequentie?

Maar als jullie zeggen dat het geen verschil maakt, dan plaats ik frequentie en periode gewoon in één puntje :eusa_whistle:
Ik heb dit niet gezegd dacht ik.

Het één is de tijd van een volledige golf. Het ander is het aantal per seconde.

Als het nuttig is (mits wat zoekwerk staat hier veel in)

http://www.kuleuven.be/bwf/onderwijs/wetenschapsmuseum.htm
Eric

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Periode of frequentie?

Hoezo frequentie en trillingstijd samenvoegen? Dan kun je beter de hoeksnelheid (aantal rad/s) samenvoegen met frequentie (volledige trillingen per seconde oftewel 2 :eusa_whistle: rad/s.).

ik zie alleen het pertinente verschil tussen een grootheid en een (wat jij noemt) basisgrootheid niet. Nóch het belang van dat onderscheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 78

Re: Periode of frequentie?

Bedankt voor de link ](*,)
ik zie alleen het pertinente verschil tussen een grootheid en een (wat jij noemt) basisgrootheid niet. Nóch het belang van dat onderscheid.
volgens wat ik had geleerd is een basisgrootheid zoiets als tijd (s) en afstand (m)en een afgeleide grootheid het resultaat van een bewerking met 1 of meerdere grootheden zoals snelheid (m/s)

MAar dat maakt niet zo veel meer uit, ik versta wat jullie bedoelen, bedankt allebei :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Periode of frequentie?

Maar dat maakt niet zo veel meer uit, ik versta wat jullie bedoelen,
Dat is bij de beschrijving van verschijnselen een onderscheid van zeer ondergeschikt belang. Ook periode is in die zin een afgeleide grootheid trouwens, namelijk t/n, oftewel de tijd per aantal trillingen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer