Ijzeropname en zuurstof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 281

Ijzeropname en zuurstof

Hey.

Vandaag in de les zei de professor iets, waar ik het een beetje moeilijk mee heb..

Hij zei dat:

Planten die abnormaal overstroomd worden, komen terecht in hypoxische omstandigheden. De wortels maken hierdoor aerenchyma aan, weefsels om lucht in te vervoeren. De planten willen hiermee zuurstof opnemen, maar maken hiermee de ijzerbeschikbaarheid laag.

Ook zei hij dat ijzerbeschikbaarheid stijgt in anoxische/hypoxische milieus. Zoals bv in moerassen.

Ook stond in de cursus: bij lagere pH, stijgt beschikbaarheid van ijzer. Wortels kunnen nl protonen 'uitpompen' uit de wortels om zo de pH te doen dalen.

In erg natte bodems, kunnen er hypoxische omstandigheden optreden, doordat O2 niet meer de bodem kan indringen. En O2 opgelost in water diffuseert zeer traag.

Mijn vragen zijn nu:

*waarom daalt de beschikbaarheid van ijzer, als zuurstof opgenomen wordt?

*hoe komt het dat de ijzerbeschikbaarheid stijgt in zurige milieus?

*zurige milieus staat toch niet perse gelijk aan anoxische milieus? Ofwel?

*hoe lost zuurstof op in water?

Bedankt! :eusa_whistle:

Groetjes, Liekeu

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ijzeropname en zuurstof

Zuurstof lost op in water gelijk elk ander gas. Los daarvan vergeet niet zelfs al zijn er erg natte bodems, planten hebben (in normale situaties) nog steeds plant genoeg om zuurstof op te nemen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: Ijzeropname en zuurstof

IJzerbeschikbaarheid neemt toe in zure milieus doordat ijzer beter oplosbaar is bij een lager pH, en planten alleen ijzer op kunnen nemen in opgeloste vorm.

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Ijzeropname en zuurstof

Ijzer komt in de natuur meestal voor als Fe2+ of Fe3+. Deze eerste vorm is veel beter opneembaar dan de tweede, die veel sneller zal neerslaan. Zuurstof is een oxiderend gas en kan Fe2+ oxideren tot Fe3+. Vandaar dat een gebrek aan zuurstof Fe-opname zal vergemakkelijken.

Berichten: 281

Re: Ijzeropname en zuurstof

Bedankt allemaal. ](*,)

Maar slaat een anoxisch milieu op een zuur milieu?

Kbegrijp deze zin ook nog steeds niet zo: "Planten die abnormaal overstroomd worden, komen terecht in hypoxische omstandigheden. De wortels maken hierdoor aerenchyma aan, weefsels om lucht in te vervoeren. De planten willen hiermee zuurstof opnemen, maar maken hiermee de ijzerbeschikbaarheid laag."

Groetjes

ps: sorry voor het late antwoord.. Druk druk! :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: Ijzeropname en zuurstof

Kbegrijp deze zin ook nog steeds niet zo: "Planten die abnormaal overstroomd worden, komen terecht in hypoxische omstandigheden. De wortels maken hierdoor aerenchyma aan, weefsels om lucht in te vervoeren. De planten willen hiermee zuurstof opnemen, maar maken hiermee de ijzerbeschikbaarheid laag."
Indien de plant niet volledig overstroomd is en de spruit zich nog (deels) boven water bevindt, kan de plant nog altijd zuurstof opnemen in de spruit. Wanneer een plant aerenchyma (luchtkanalen) heeft gevormd kan zuurstof naar de wortels getransporteerd worden. De wortels zijn niet gasdicht en er zal een deel van de zuurstof weglekken, waardoor de bodem direct om de wortels heen geoxideerd wordt. Zoals Ensiferum al zei kan in aanwezigheid van zuurstof Fe2+oxideren tot Fe3+, wat sneller zal neerslaan. Hierdoor vermindert de ijzerbeschikbaarheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ijzeropname en zuurstof

Een anoxisch millieu betekend een totaal gebrek aan zuurstof, een hypoxisch millieu is een verminderde hoeveelheid beschikbaar zuurstof. Een afname van zuurstof betekend een relatieve toename van koolstofdioxide. Laat kooldioxide nu net een pH verlagend effect hebben (het is een zuur).

Je laatste stuk is me niet helemaal duidelijk. Om zuurstof op te nemen is ijzer nodig als co-factor, door alles in het werk te stellen om zuurstof op te nemen word al het beschikbare ijzer gebruikt. Hierdoor zou de ijzerbeschikbaarheid in de grond lager kunnen worden. Het gaat er dus net om, waar de ijzerbeschikbaarheid op doelt, beschikbaarheid van ijzer in de plant, of in de grond.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Ijzeropname en zuurstof

Een anoxisch millieu betekend een totaal gebrek aan zuurstof, een hypoxisch millieu is een verminderde hoeveelheid beschikbaar zuurstof. Een afname van zuurstof betekend een relatieve toename van koolstofdioxide. Laat kooldioxide nu net een pH verlagend effect hebben (het is een zuur).
Maar een afname van zuurstof inhibeert ook aanzurende nitrificatie en zwavelzuurvorming (uit bvb pyriet). Het stimuleert daarnaast denitrificatie en N fixatie, die alkaliniserend zijn.

Ik denk niet dat hypoxisch of anoxisch zo meteen gecorreleerd zijn met pH. Dat lijkt me meer van bodemsamenstelling, vegetatie (bvb naaldbomen) en neerslagregime af te hangen.

Berichten: 281

Re: Ijzeropname en zuurstof

Wouter, ik snap je niet helemaal.

En ik snap mezelf niet meer. Ik schrijf enkel op wat in mn cursus gevonden heb: planten willen, bv in een moeras waar de pH meestal laag is, zuurstof opnemen. Aerenchyma maken ze hierdoor aan. Maar de ijzerbeschikbaarheid is daardoor laag ==> hoe komt dit?

Rapose jouw antwoord snap ik, maar dit heeft de prof niet verteld. Ik kan jouw verklaring dus niet bevestigen want heb daar nog nooit over gehoord.

Ben beetje in de war nu..

Heeft iemand het boek Plant Physiology (Taiz and Zeiger) of Biology of Plants (Raven) toevallig? Ik heb deze maar vind er niets over terug. Misschien dat iemand anders dit wel hierin gevonden heeft en de pagina nog weet.. :eusa_whistle:

Ps: nogmaals sorry voor late antwoord. Druk, blok begint bijna. ](*,)

Met vriendelijke groetjes,

Liekeu

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: Ijzeropname en zuurstof

Als ondersteuning voor mijn verhaal hier een paper, waar je in de introductie een stukje meer uitleg over zuurstofverlies in de wortels (radial oxygen loss, ROL) kan vinden.

Toen ik colleges over waterlogging en submergence heb gevolgd, is er weinig verteld over nutriëntbeschikbaarheid. Het effect van ROL op ijzerbeschikbaarheid heb ik dan ook overgenomen van Ensiferium's post over het effect van zuurstof op ijzerbeschikbaarheid in de bodem, aangezien ROL lokaal de hoeveelheid zuurstof in de bodem verhoogt.
Ik schrijf enkel op wat in mn cursus gevonden heb: planten willen, bv in een moeras waar de pH meestal laag is, zuurstof opnemen. Aerenchyma maken ze hierdoor aan.
Aerenchyma wordt voor zover ik weet niet aangemaakt om zuurstof op te nemen, maar om zuurstof te transporteren naar de wortels, zodat daar nog altijd aerobe respiratie kan plaatsvinden. Zie hiervoor ook dit artikel.
Of particular importance is the development of aerenchyma (...). This creates a low resistance network for the transport of well-aerated aerial shoots to organs engulfed by anaerobic surroundings.
Beide boeken heb ik nooit gelezen, dus daar kan ik je helaas niet bij helpen.

Veel succes ermee,

Raposa

Berichten: 281

Re: Ijzeropname en zuurstof

Hey iedereen

Examenperiode net achter de rug, dus kom me ff excusere datk nu pas antwoord :eusa_whistle:

Kheb het eens aan de prof gevraag en het antwoord was:

Planten maken in een hypoxische omgeving aërnchym aan om zuurstof op te nemen. En het feit is dat er gewoon geen manier is om tegelijkertijd ook ijzer op te nemen. Want ijzer(II) en zuurstof kunnen reageren op superoxide te maken wat schadelijk is. En het is moeilijk of onthoudbaar om in reducerende omstandigheden te vertoeven. Want dan is ijzer het oplosbaarst, anders is ie niet te pakken.

Welke manieren er wel zijn, zijn de chelators (zoals citroenzuur, caffeïnezuur) of fytosideroforen (vnl door grassen en cyperaceae gemaakt) om ijzer(III) te vangen en te reduceren naar ijzer(II) aan het wortelmembraan of in de cel.

Khoop datk beetje duidelijk ben.

Groetjes

Liekeu

Reageer